jean Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Jag vet inte så mycket om videokameror och det gör det bara svårare för mig att leta efter en bra. På digitalkameror brukar jag kolla på antalet megapixlar. Har ingen aning om vad man kollar efter på en videokamera. Helst ska den väl inte ha så brusig bild?:P Så jag undrar om ni har några bra tips på bra videokameror, och eftersom man inte har så mycket pengar, så ska den helst vara billig. 0 Quote
gorse Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Jag har klickat mig genom hela jäkla internet för att hitta en konsumentkamera och konstaterar att man får vad man betalar för. Svårt att få till "inget skit" och "billigt". Helt ovetenskapligt och helt utan erfaranhet har jag funnit ungefär dessa kameror. Om de är bra eller inte kan jag inte uttala mig om. Samsung VP-D361 på expertbutiken. Kan fås i paket med Pinacle redigeringsprogram och väska. Enbart kamera kostar 2.999 :- Bra feature;har mic ingång och menyer och manual på svenska. Men billigt är det. Bra? Vet inte. Panasonic NV-GS27 verkar vara efterföljare till NV-GS17 (?) och jag hittar många "best i test" vad det gäller bildkvalite. Saknar så gott som samtliga kontakter för in-put (mic tex). 2500 på netonnet. Panasonic NV-GS37 är lite storebror och 1500 spänn dyrare än ovan men också många best-i-test. Har inte heller så många in-kontakter. Det finns flera sony-kameror ungeför som ovan vars modellbeteckningar jag redan glömt, men sonys hemsida är lysande. Själv klappar jag nog till med en Sony DCR-HC35E, väska och DV-band som finns som paket på netonnet. Den har inte mic-in men DV-in. Precis som jag skulle trycka på "send" så såg jag att samma kamera kostade 3790 på inwarehouse om man beställer väska och dvband separat blir det fortfarande billigare. Vad jag insett är att billigare kameror har inte progresive scan utan interlace, 1/6" chip och saknar så gott som alltid AV-in, mic-in, DV-in med få enstaka undantag. Alla tre IN-kontakterna finns INTE. Men det får man nog leva med. För ungefär femtusen och lite till får man 3CCD tex Panasonic NV-GS180 men jag är tveksamt till att köpa en billig 3CCD då jag fått för mig de är ljussvaga och saknar i alla fall de flesta ingångar. Jag tror man har roligare med 1/3 chip för samma pengar om det går. Som sagt, det är ungefär vad jag fastnat för, för mindre än 4000 kronor. Sen efter det jag redan beställt ser jag att sonys digital-8 är riktigt billiga och går att trolla in i datorn utan specialkort utan med befintliga uttag i datorn, men om det är bra vet jag inte (heller). 0 Quote
MovieSwede Posted June 30, 2006 Posted June 30, 2006 Det är alltid svårt med billiga kameror att hitta en perfekt, men det bästa vore faktiskt att hitta en med manuell fokusering dvs manuell fokuseringsring. Detta är en bra början ifall du vill träna på att använda mer avancerade i fortsättningen. 0 Quote
ash Posted June 30, 2006 Posted June 30, 2006 jag har en panasonic nv-gs120 som jag köpte för några år sedan, då kostade den 7000 så den borde väl ha gått ner en del nu. den har mic-in, dv-in och 3ccd. jag filmade en konsert nyligen med en XL1a, en XM2a och min och de passade riktigt bra ihop med färger och så 0 Quote
joppa Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Jag har en Nv-gs500 det är den minsta och "billigaste" semipro kameran. jag gav ca 10 000:- för den, antar att den är billigare i dag. bra kamera med två stora men. 1. var sätter man hörlurarna? Svar: av någon anledning har panasonic tyckt att det med ljud är onödigt, det finns ingenstans att plugga in hörlurar. 2. Och Xlr ingången då? Svar: även det sparade vi in på... i övrigt en kanonkamera om man vill ha en 3 ccdkamera. annars så är Cmos chipen billigare och faktiskt inte alls så dumma. 0 Quote
Recommended Posts