Gå till innehåll

Eld? Riktig eller Digital?


Recommended Posts

Behöver lite eld till en kortfilm. Två klipp.

 

I det ena syns ett höghus där det brinner i en lägenhet. Dvs genom ett fönster.

Klipp nummer två är en flaska (Molotovcoctail) som kastas och krossas. Här behövs eld läggas på till själva flaskan som är filmad.

 

Har ni några tips på hur detta kan lösas enklast på ett snyggt sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett hjärta till Molotov Cocktails...KLIPP 2 --> jag skulle väl ta en riktig flaska och göra i modell en riktig molotov, beror på stället ni filmar på så skulle jag antingen använda tändvätska eller bensin, tändvätska är ju mera säkert för att BENSIN ÄR FARLIGT att leka med. Olika saker sen till molotovs är ju, sen Bensin, för en stark låga som brinner en ganska kort stund egentligen, Tändvätska har bara en stor flamma när det antänds och brinner med en svag låga egentligen(beror väl på tändvätskan men den jag kommit till alltid), Diesel har en väldigt fin napalm flam effekt men brinner väl okså en väldigt väldigt kort stund, och sen olja med i blandningen så gör ju en längre livslängd, så i en flaska, 3/5 delar bensin, 1/5 olja, 1/5 diesel, det skulle jag använda. Men jag är sen bara en amatör inom detta att ta inte till mitt svar som din bibel, det finns andra på forumet med bättre svar ;)

P.S. Molotoven skulle nog suga tror jag om elden till den görs digitalt, men det beror på skaparen

Länk till kommentar
Share on other sites

att få eld att se bra ut är sjukt svårt. tänd eld på ett höghus sen filmar ni :)

 

nä, personligen skulle jag nog testa tills jag är nöjd innan jag gör filmen, skulle stryka det om jag inte fick till det...trist att ha nåt som ser extremt hemmagjort och dåligt ut.

 

edit: iofs så man lär sig...om jag skulle göra en jätteseriös film för festivaler osv skulle jag nog inte vilja ha med nåt som ser dåligt ut iallafall :P

Länk till kommentar
Share on other sites

aa haha! När vi spelade in våran film hade vi en rökig korridor, vi sa inget till någon. Så mitt under inspelningen (kameramannen går framåt med kameran längs korridoren) hör vi "hallå! Vad är det som försigår!"

Någon gammal tant hade trott att det brunnit och blev skraj, men när vi förklara läget var det lugnt...

 

Nu i efterhand var vi ju egentligen helt tokiga, vi brasa på med rökmaskin utan att tänka på att röken skulle sprida sig uppåt längs lägenhetskomplexet, så om någon skulle komma hem o se all rök... Jag fick helt enkelt promenera runt i byggnaden o vissla för att jag skulle höra om någon öppnade någon dörr någonstans och i så fall kunna avvisa misstankar om brand :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...