carbe Posted June 10, 2006 Posted June 10, 2006 Jag har en DVD-film med en video på. Jag vill föra in den i datorn men hjälp av något program som är gratis. Filmen är 20 min lång. Vad skall jag göra? 0 Quote
wow2wow Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 om du har en windows dator så borde du ha windows movie maker installerat på den, gå till " start menyn " sen går du till " alla program ". 0 Quote
frax Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 annars har du dvd shrink det fungerar till det mesta... 0 Quote
plf66 Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 [citat=wow2wow]om du har en windows dator så borde du ha windows movie maker installerat på den, gå till " start menyn " sen går du till " alla program ".[/citat] Det verkar inte som Movie maker kan läSA vob-filerna. Jag vet inte om jag vill göra samma sak som ursprungliga frågeställaren, men jag skulle vilja lägga in film från en dvd-kamera till premiere (som ms-dv-avi) och blanda med annat dv/dvcam-material. 0 Quote
barnholdt Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Kör du OS X kan du prova handbrake. Där väljer du själv vilket filformat som din slut produkt ska bli. 0 Quote
JoeyC Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 Svaret på din fråga är DVD decrypter, ett fruktansvärt bra program som dessutom är gratis. http://www.mrbass.org/dvdrip/ Bara att ladda och installa och fröjdas dagarna i ända... 0 Quote
plf66 Posted June 25, 2006 Posted June 25, 2006 [citat=JoeyC]Svaret på din fråga är DVD decrypter, ett fruktansvärt bra program som dessutom är gratis. http://www.mrbass.org/dvdrip/ Bara att ladda och installa och fröjdas dagarna i ända...[/citat] Dvd decypter verkar göra precis samma sak som Filhanteraren i Windows. Dvs flytta en Vob-fil från kameran dvd-till hårddisken. Om det är fruktansvärt bra är väl oklart, men det känns onödigt med ett program som gör samma som filhanteraren. 0 Quote
finnurt Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Använd Media player classic (http://sourceforge.net/projects/guliverkli) Där finns en mycket användbar funktion begravd i menyerna. Starta MPC, välj File -> Utils -> DSM Converter Högerklicka -> Add file -> Välj VOB-fil -> Högerklicka på video resp. audio och välj Demux. Då får du ut en .m2v-fil för videosignalen. Ljudet får du ut som .wav eller .ac3 beroende på hur DVD:n är kodad. // F. 0 Quote
StenR Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 [citat=plf66] Dvd decypter verkar göra precis samma sak som Filhanteraren i Windows. Dvs flytta en Vob-fil från kameran dvd-till hårddisken. Om det är fruktansvärt bra är väl oklart, men det känns onödigt med ett program som gör samma som filhanteraren.[/citat] Om din DVD inte är kopieringsskyddad så kan du använda filhanteraren. 0 Quote
deerel Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 Som ovan, använd utforskaren. Men döp om .vob till .mpg så rockar det. vob-filer är vanliga mpeg-filer bara med en annan filändelse. 0 Quote
Per Lind Posted July 12, 2006 Posted July 12, 2006 Om Du har en digitaliseringsbox, t.ex Canopus ADVC-300, kan Du läsa in filmen via S-VHS. Ger bra kvalité. -Per 0 Quote
MovieSwede Posted July 13, 2006 Posted July 13, 2006 [citat=Per Lind]Om Du har en digitaliseringsbox, t.ex Canopus ADVC-300, kan Du läsa in filmen via S-VHS. Ger bra kvalité. -Per[/citat] Jo men inte i den nivån som en digital kopiering skulle ge. 0 Quote
Per Lind Posted July 13, 2006 Posted July 13, 2006 [citat=MovieSwede][citat=Per Lind]Om Du har en digitaliseringsbox, t.ex Canopus ADVC-300, kan Du läsa in filmen via S-VHS. Ger bra kvalité. -Per[/citat] Jo men inte i den nivån som en digital kopiering skulle ge.[/citat] Beror väl helt och hållet på hur mycket original-DVD'n är komprimerad. En vanlig DVD-film märker man inte så stor skillnad på. Är originalet kopierskyddat så är det enda sättet att smidigt få över materialet. -Per 0 Quote
MovieSwede Posted July 13, 2006 Posted July 13, 2006 En 100% digital överföring är alltid bättre oavsett kvalite. Och är den kopieringskyddad så skall även det ställa till problem emd analog inspelning. De macroskyddar DVD med isådannafall. Och ett program som DVDdecrypter är det smidigaste oavsett om den är skyddad eller inte ;) 0 Quote
plf66 Posted July 14, 2006 Posted July 14, 2006 [citat=StenR][citat=plf66] Dvd decypter verkar göra precis samma sak som Filhanteraren i Windows. Dvs flytta en Vob-fil från kameran dvd-till hårddisken. Om det är fruktansvärt bra är väl oklart, men det känns onödigt med ett program som gör samma som filhanteraren.[/citat] Om din DVD inte är kopieringsskyddad så kan du använda filhanteraren.[/citat] Inte så ofta dvd från en dvd-kamera är kopieringsskyddade tror jag. :-) På mina skivor från dvd-kamera gjorde jag så att jag spelade upp dem i den dvd-spelare jag har som ger bäst bild. Sen tog jag ut s-video-signal och spelade in det på ett dvcam-band med PDX10:an. Därefter vid FW in i datorn. Känns som en djävla omväg när man borde kunna köra det i datorn från dvd direkt till dv-avi. Men i detta fall hade inte kunden tid att vänta/betala för merarbete att lösa det direkt med dator. 0 Quote
MovieSwede Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Skall man ha Mpeg2 till AVI tar det ju lite längre tid. Annars går det fortare med DVDdecrypter. 0 Quote
Per Lind Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Aha, det var en egeninspelad DVD-skiva det gällde. Om jag förstått det rätt så skall senaste versionen av Magix Video e luxe klara detta videoformat. -Per 0 Quote
Rogge Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Premiere Pro med MainConcept MPEG Pro installerat klarar av detta utan problem. Då kan man redigera utan att öht konvertera innan. 0 Quote
Recommended Posts