Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har kommit in på både stockholms filmskola och ihtv i göteborg. e osäker på vad jag ska välja...?bor i göteborg, så e ju fördel med ihtv, men stthlms filmskola verkar bredare...någon som kan ge mig ett gott råd om vilken som är den bästa utbildningen att gå???

• 1 month later...
Posted

nu var frågan vilken utbildning ger ett mervärde i form av bättre meriter och seriösare approach. om det avgör vilken skola är bättre så anser jag stockholm vara mkt bättre.

Posted

[citat=Planting]Stochholm filmskola är cirka 98500 kronor dyrare än Ihtv, vet inte om det är SÅ mycket bättre. Men om du är pojken med guldbyxorna så varför inte.[/citat]

Den här formen av matematik förenklar saker så mycket att det inte är verklighetsförankrat. Utbildningar som IHTV är väl heltidsstudier, inte sant? Det innebär att man inte kan ha ett vanligt jobb vid sidan om utan blir i de flesta fall beroende av CSN. Stockholms Filmskola bedriver sin verksamhet på kvällstid och deltid. Det innebär att det lämpar sig väl att arbeta medan man studerar. Det är så många andra privata utbildningar är utformade, bl.a. psykoterapi-utbildningar. Sedan så beror det naturligtvis på hur mycket man tjänar i månadsinkomst och så, men ponera en normal inkomst på runt 14.000 kr netto (efter skatt). Jag har räknat ut att man behöver lägga undan ca. 4000 kr per månad om man skall gå på SFS. Det ger ungefär 10.000 kr kvar i inkomst och inga skulder. Hur mycker får man från CSN idag? Runt 7500 kr? Några pengar har man inte under sommaren, så man blir tvungen att arbeta som vikarie eller gå några sommarkurser för att eska mer CSN. Sedan får man hundratusentals kronor i skuld till staten som man måste betala av, runt 1500 kr i kvartalet för resten av ens liv (känns det som). Så i ljuset av detta är det billigare att gå på SFS, i alla fall för mig som har ett jobb med en hyfsad inkomst.

Posted

Jämför istället utbildningar som INTE är gratis om ni ska diskutera ekonomi. KULTURAMAs utbildning t.ex. är förvisso studiemedelsberättigad, men årskostnaden är dubbel så stor. Där kan vi tala om en utbildning som verkligen slukar studiemedlen.

Inte bara nationellt sett, utan dessutom internationellt sett, är SFS utbildning minst sagt förmånlig.

p.s. Vad har hänt med KULTURAMA egentligen? Man hör aldrig nåt om dom nuförtiden . . . undrar vad det kan bero på? ;) d.s

Posted

Har jobbat där tidigare . . . så jo, jag är partisk.

Och jo, Brian känner jag i viss mån. Jag diskuterar ogärna enskilda personer, men han är en mycket uppskattad lärare. :)

Posted

Ahh han (Mcgill) har jag haft i retorik på "intercollege" :)

Danne, jag förstår vad du menar. Du behöver nog inte vara orolig; här har du iaf en som gått 3 år natur (visserligen med missnöje) och inte försöker pretta loss alltför hårt. Implicerar "estetare" någon som tror sig vara väldigt inovativ och estetisk osv. men i själva verket är rätt banal?

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 10 months later...