Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag ska köpa min första videokamera men vill inte ha dv, ännu.

Och med första menar jag inte riktigt min första, jag äger en 8mm kamera och en vhs-c.

Jag hittade en affär som sålde en hi-8 kamera med 22x optisk zoom och 880x digital zoom.

Är hi-8 kameror bra och ger bra bild?

Postad

Glöm allt du har skrivit nedan. Köp en billig DV kamera istället! DV är på väg ut! Hi-8 skulle jag inte våga drömma mardrömmar om ens! nä släpp de där!

[citat=Mega99]Hej.

Jag ska köpa min första videokamera men vill inte ha dv, ännu.

Och med första menar jag inte riktigt min första, jag har ägt en 8mm kamera och en vhs-c.

Jag hittade en affär som sålde en hi-8 kamera med 22x optisk zoom och 880x digital zoom.

Är hi-8 kameror bra och ger bra bild?[/citat]

Postad

Hi8-kameror är klumpigare, har låg linjeupplösning, dålig färgseparation och bilden ser helt enkelt sämre ut än DV (fast de kan vara mer ljusstarka eftersom de inte har lika många pixlar). Digital zoom är inget att ha. 22x optisk zoom kräver stativ. Det finns/fanns några modeller som hade DV-utgång men om du inte har hundratals Video8/Hi8-band som du vill föra över till dator eller DVD så tycker jag också att du ska investera i en DV-kamera så att du kan redigera vettigt.

Postad

[citat=Mega99]Men detta ska vara mer som en semesterkamera.

Det är en Samsung HI8 kamera som haft ett nypris på ca 3500kr.[/citat]

Visst, köp du, men du får vad du betalar. Hi8-kameror är hyllvärmare och har inget marknadsvärde idag utom för folk vars gamla kamera har gått sönder innan de kopierat över banden till ett nytt format. Samsung är dessutom ökänd för dålig bildkvalitet i sina videokameror. Skulle råda dig att satsa på en DV-kamera som fixar dåligt ljus. För ca 3000 kr får du t ex Sony HC23 eller Panasonic GS27.

mvh

• 4 veckor senare...
Postad

Hej!

Hi-8 kameror är ej vanliga längre och det kan senare bli svårare att få den service till kameran,som man med tiden kanske måste lägga pengarna på. Jag tycker att du ska satsa på DV istället.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...