Jump to content

Hi-8 videokamera, bra?

Mega99

Recommended Posts

Hej.

Jag ska köpa min första videokamera men vill inte ha dv, ännu.

Och med första menar jag inte riktigt min första, jag äger en 8mm kamera och en vhs-c.

Jag hittade en affär som sålde en hi-8 kamera med 22x optisk zoom och 880x digital zoom.

Är hi-8 kameror bra och ger bra bild?

Glöm allt du har skrivit nedan. Köp en billig DV kamera istället! DV är på väg ut! Hi-8 skulle jag inte våga drömma mardrömmar om ens! nä släpp de där!

[citat=Mega99]Hej.

Jag ska köpa min första videokamera men vill inte ha dv, ännu.

Och med första menar jag inte riktigt min första, jag har ägt en 8mm kamera och en vhs-c.

Jag hittade en affär som sålde en hi-8 kamera med 22x optisk zoom och 880x digital zoom.

Är hi-8 kameror bra och ger bra bild?[/citat]

Hi8-kameror är klumpigare, har låg linjeupplösning, dålig färgseparation och bilden ser helt enkelt sämre ut än DV (fast de kan vara mer ljusstarka eftersom de inte har lika många pixlar). Digital zoom är inget att ha. 22x optisk zoom kräver stativ. Det finns/fanns några modeller som hade DV-utgång men om du inte har hundratals Video8/Hi8-band som du vill föra över till dator eller DVD så tycker jag också att du ska investera i en DV-kamera så att du kan redigera vettigt.

[citat=Mega99]Men detta ska vara mer som en semesterkamera.

Det är en Samsung HI8 kamera som haft ett nypris på ca 3500kr.[/citat]

Visst, köp du, men du får vad du betalar. Hi8-kameror är hyllvärmare och har inget marknadsvärde idag utom för folk vars gamla kamera har gått sönder innan de kopierat över banden till ett nytt format. Samsung är dessutom ökänd för dålig bildkvalitet i sina videokameror. Skulle råda dig att satsa på en DV-kamera som fixar dåligt ljus. För ca 3000 kr får du t ex Sony HC23 eller Panasonic GS27.

mvh

• 4 weeks later...