Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu kom jag på en annan sak. Om någon försöker beslagta er kamera, film eller band så gå inte med på det. Man kan antagligen till och med försvara sig med våld och hävda nödvärn. För att beslagta prylar krävs beslut av jourhavande åklagare. Om jag tolkar det korrekt så kan man i princip ställa sig damernas omklädningsrum och filma och de får inte ens peta på kameran. Inte heller om man filmar inom skyddsområde kan de ta kameran, utan de får vackert väcka åtal för lagbrottet och jourhavande åklagare får besluta om beslag. Bra va?

Så skall man filma nått skandalöst så är det bara köra, och ta konflikerna sen.

Postad

Ja, dock tycker jag frågan om man får filma är mindre intressant än frågan om vad man får filma och sedan kan använda utan problem för typ offentliga visningar av sin film. Är ju ytterst tveksam till att damernas omklädningsrum skulle vara en okay sak att visa offentligt utan att riskera att bli stämd till exempel.

• 4 veckor senare...
Postad

Jag gör mitt första inlägg med ett tillrättavisande men men...

En sanning med modifikation om att saker inte kan beslagtas. Om någon gör ett s k envarsgripande på dig kan dom ta saker i beslag tills polis är på plats. Det är under förutsättning att beslaget görs under en skyddsvisitation och i princip behöver dom bara försvara det med att de trodde att du skulle slå kameran i huvudet på dom. Långsökt ja, men det är så jag skulle göra om jag grep dig. Är det ingen fara på taket får du tillbaka dina saker av polisen vilket som.

Inom ett militärt skyddsområde skulle jag aödrig få för mig att filma. Det är så straffbart det kan bli.

Postad

Envarsgripande gäller bara vid förhindrande av brott och gäller ej beslagtagande av föremål. Men om kameran används som tillhygge får man giventiv avväpna våldsverkaren. Att filma på skyddsområde är naturlitvis synnerligen straffbart, men de kan inte ta kameran på platsen. River de ur filmen så är det egenmäktigt förfarande. Det innebär inte att man säkert får behålla filmen även om de inte tar en på platsen.

Postad

Nej, envarsgripande gäller vid brottslig handling. Tar du dig in på ett avspärrat område KAN det vara olaga intrång om personen som griper dig ser intrånget. Det går inte att gripa någon inne på ett område om du inte sett hur personen kommit dit. (Kyrkogård faller sålunda inte in i den kategorin).

Vid envarsgripande får du göra skyddsvisitation. Vid skyddsvisitation får du ta saker i beslag. (Nu menar jag inte att personen kommer lägga rabarber på dina grejer men att dom avlägsnar dom från din person),

Postad

Då är vi överens. Vid Brott, alltså. Om någon försöker beslagta kameran på kyrkogården är det bara att vägra (i fortsättningen med). Och bara att filma är inget brott (utom vid skyddsområde). Är vi överens om det med?

Postad

Olaga intrång är ett brott, men inget fängelsebrott. Det krävs Ordningsvakt eller polis för att gripa en person som gör olaga intrång. Efter gripet kan föremål beslagtas och läggas undan. Olaga intrång är när en person stannar på en plats efter det att han blivigt tillsagt att lämna.

Men om du filmar på en kyrkogård eller på annan plats där det är förbjudet, kan du bli dömd för kränkning, förberedelse till rån mm. Polisen eller ordningsvakt kan gripa dig på plats. Varmansrätten gäller också om det skulle röra sig om grövre förberedelser där fängelse kan följa.

Postad

När jag i första inlägget sa att man skall inte låta sig lämna över kameran frivilligt, så hade jag i åtanke att någon skulle ha invändingar mot att man filmade och försöker beslagta kameran. Att beslagta kameran behövs åklagarbeslut på. Sen spelar det ingen roll om personen har uniform eller inte, (med tex butiksvakt). Jag har erfarit att tex om man knallar igenom larmslingan på ett varuhus och det piper får personalen inte röra finger om man inte frivilligt behagar låta sig stoppas. Om man bara knallar därifrån kan inte ens butiksvakten ingripa med mindre än att följa efter och obeservera. Envarsingripande gäller inte, utan det är egenmäktigt förfarande. Precis som jakethesnake säger, så måste man som skurk mer eller mindre sticka kniven i nån på varuhuset för att vakten skall kunna ingripa för att hålla kvar personen mot sin vilja, och då kan denna avväpna personen. . Om man då filmar i tex varuhuset så begår man inget lagbrott, men däremot kan man strida mot vilkoret mot att upphålla sig på platsen. Om man inte lyder avvisningen kan det mycket riktigt bli olaga intrång. Men vakten får inte ta kameran eller filmen. Vad som gäller är att du kan förbjudas vara i en lokal om du fotograferar, ja.

Fortsätt du fotografera medan de släpar ut dig, inte heller kan redan tagna bilder beslagtas eller liknande. Punkt.

Jag citerar;

Q:Okej, jag fattar att man får fotografera vem och vad man vill. Men, får någon ta film eller kamera ifrån mig om jag fotograferar där jag inte har tillstånd?

F:Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen. Och det är mycket ovanligt, sannolikheten för att du som vanlig människa skall få ett sådant beslut emot dig är nog mindre än att du åker hem från Jägersro som miljonär. Polis får alltså inte ta film eller kamera ifrån dig och inte heller upprörd skattebetalare på stadens gator.

Kolla lite på http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm från där jag varit lat och citerat friskt.

Edit: För slippa dividera i onödan så är förutsättningen att man inte begått något lagbrott mer än att irritera någon med sin närvarp av en kamera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...