Gå till innehåll

Lurig Flygplansscen!!


ralle_e

Recommended Posts

ska filma en scen där ett flygplan blir beskjutet och störtar ner i havet. piloten hinner rädda sig genom att hoppa fallskärm i sista stund. allt ska ske en regnig natt eller sen kväll iaf. vi har tillgång till cecssnaplan och piloter så vi kan filma lite verklighetstrogna scener.. tänker mig en mörk lokal där vi sprutar med vattenslang så det ser ut att regna.. så sitter bara snubben (på marken såklart) i cockpiten och låtsas kör. så filmar man det som en närbild med lite skakande kamera.. kanske kan funka? sen vill jag gärna ha någon helbild eller översiktsbild på ett flygplan som kör i luften i den regniga natten... här blir det problem... har aldrig filmat med bluescreen innan men kan tänka att det kanske kan vara till hjälp. att tillverka en modell av en cessna vet jag inte om det kan funka.. sen själva krashen också.. närbilder är väl inga problem men en helbild på det hela blir klurigt utan modell.. animeraing kanske?? är inte insatt på sådant. fallskärmshoppet kan bli lite smålurigt.. om vi har planet stående på marken i en mörk lokal... känns som det kan bli svårt att få allt att se ut att gå i en jävla fart ..har ju inga jättefläktar eller dyligt.. någon kreativ själ som har några idéer här kanske???

 

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP.

peace out.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Eftersom detta är stor grej så föreslår jag att du först av allt gör en storyboard till scenen. Sen behöver du nog en 3D animatör som du går igenom scenerna med så att han/hon sen kan datoranimera de svårare scenerna.

 

Hoppas att detta hjälper!

 

A.T

Länk till kommentar
Share on other sites

När du har närbilder på planet så kan det vara en bra idé att använda en rökmaskin oxå.

 

%2$s skrev:
sen vill jag gärna ha någon helbild eller översiktsbild på ett flygplan som kör i luften i den regniga natten... här blir det problem... har aldrig filmat med bluescreen innan men kan tänka att det kanske kan vara till hjälp

Utan att veta hur du tänkt att scenen ska se ut så kan jag tänka mig att det skulle underlätta ganska brutalt med en bluescreen.

 

Sjävla kraschen måste nästan göras antingen med en modell eller med dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, tack för svaren. att filma greenscreen,,. redigerar i Pinnacle Studio 9 bland annat, även premiere men är inte jättehigh på det. filma planet med greenscreen kan vi göra och även en bakgrund med mörka moln en natt, visst. sen? har tankat adobe after effects 6,5 ... räcker det med det programmet och pinnacle för att fixa scenen? sen behärskar jag AlamDV2 eller 3an som heter EffectsLab DV, någon soom har erfarenheter av det eller som kanske kan hjälpa mig att animera ett flygplan där??? Eller någon som överhuvudtaget kan animera en hyffsat snygg krash? TACK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle nog bygga en modell till krachsen. Inte en för liten efter som den ska krascha i vatten...

 

P.S. Du borde nog lära dig premiere pro ordentligt efter som detta låter som ett stort projekt och det programet är såååååååå mycket smidigare!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inga jättefläktar, bara kanske 2 kraftiga små och en rökmaskin så kan du göra utmärkta molnsimulationer.

 

Då det verkar som att du inte är så jätteerfaren och jobbar i budgetprogrammet EffectsLab eller AlamDV tycker jag inte att du ska försöka dig på keying. Du bör enbart filma så pass mörkt att man inte ser den statiska bakgrunden. Är den enbart svart, kan du ändå lätt lägga in små detaljer som ger en hint om en annan bakgrund. Då riskerar du inget chroma spill som förmodligen kommer förstöra scenen om du inte är ytterst bra på att filma och behandla greenscreenmaterial.

 

Sen kan du ju överväga att inte ens visa kraschen i helbild utan kanske bara pilotens ansiktsuttryck eller enbart en explosion. Det blir betydligt enklare, men kan ändå vara lika effektfullt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...