Gå till innehåll

2d3, Steadymove problem!?


Gembender

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte använda Steadymove-plug-in till lite skakiga klipp jag har. Men när jag lagt på effekten, och kör med de redan förinställda intsällningarn, så blir bilden mer skakig och hackig... någon som vet vad detta beror på? Har provat att ställa om inställningarna, men enligt en tutorial jag sett om Steadymove så verkar det som att man inte ska behöva ställa om så mycket (dessutom finns det inte så mycket att reglera).

Man tycker ju att klippen borde bli lite bättre iaf, och inte sämre.

För det klippet man kan se i tutorialen blir grymt mycket bättre.

Här är tutorialen btw. http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tutdes_ppro_steadymove.htm

 

Vore väldigt tacksam för tips och förslag.

Kan inte komma på vad jag gör för fel.

 

MVH: Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Men borde inte bilden bli mindre skakig bara genom att använda originalinställningarna?

Det är det jag inte fattar, hur det kan bli sämre genom att lägga på en effekt som ska reducera skakningarna... ??

 

/Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips.

Har kommit fram till vad felet var nu. Klippet som det blev fel med först var ett klipp när jag filmade samtidigt som jag åkte skidor (GANSKA skakigt). Men nu provade jag att bara gå runt i huset och filma lite, och då blev de ju bara lite skakningar till skillnad från väldigt mycke skakningar när jag åkte skidor. Och nu funkade det!! :) Blev mycke smidigare rörelse med effekten faktiskt, trots att det inte var jätteskakigt från början...

Men kvaliten blev lite sämre (kändes det som iaf.), har för mig att det kan bli så? Eller ha jag fått det om bakfoten?

 

/Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gembender]Men kvaliten blev lite sämre (kändes det som iaf.), har för mig att det kan bli så? Eller ha jag fått det om bakfoten?[/citat]

Du har helt rätt, kvaliteten blir sämre. Det verkar finnas två läger - ett som tycker att det inte märks någon skillnad och ett som tycker att det märks skillnad. Du och jag tillhör samma läger och tycker att det blir sämre bildkvalitet. Man får väl iofs väga fördelarna med att få bort skakningar mot kvalitetsförsämring från fall till fall. :)

 

Rent tekniskt så förstoras bilden en aning av Stedaymove för att kunna kompensera för skakningar och efterssom man då gör bilden större än 100% så är kvalitetsförlusten tyvärr ett faktum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...