Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ni sätt i gamla ninjafilmer när de använder såna där rökbomber för att distraktion. Min fråga är hur jag kan göra sån där vit/grå rök m.h.a. after effects?

Om ni känner till någon tutorial, sajt etc...eller om ni kanske har lust o förklara så skulle jag vara tacksam!

Postad

jo, därför att det beror på 2 saker:

1) riktig rök kostar!

2) vill lära mig o göra rök på ett bra sätt!

Så känner ni till nån bra sida - var snälla och dela med er!

Postad

1) Varför skulle riktig rök vara särskilt dyr? Här har du några hastigt framrotade trådar om saken:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3959

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5954

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1260

2) Nu vet jag inte vad det är för typ av rökeffekt du tänker göra, men i de flesta fall kommer du inte att kunna åstadkomma något som ser ens närmelsevis trovärdigt ut. Om du vill ha något som helst djup i röken, dvs att folk kan befinna sig både framför och bakom den, på olika avstånd inuti röken etc. så är det ett satansjobb att försöka skapa effekten i datorn. Om du däremot bara vill ha någon typ av mindre rökpuff, som från en avlossad musköt, så kan du lyckas.

/Jakob

Postad

när jag snackat om rökbomber med folk som håller på med ninjintsu så verkar dom svara att det egentligen är urblåsta ägg, fyllda till hälften med någon slags mjöl (beroende på vilken effekt som skall uppnås). När man då står nära en fiende så kan man kraftigt klappa sönder ägget så att mjölet far ut i ansiktet och distraherar fienden(om mjölet innehåller peppar eller liknande så kan det vara nog så irritersamt). Men för att kunna kasta den i marken som dom brukar göra i filmer så krävs det nog någon slags sprängladdning, kanske ett par tre droppar nitroglycerin för att få igång den... undrar vad dom där smällarna som man kan köpa bygger på... De fungerar ju på samma vis.

Men sen är ju film och verklighet inte riktigt lika, för ninjor kan ju bara hoppa 30 meter jämfota eller hur? ;)

Postad

kalle112@

ojoj:)...att skapa rök, digitalt, är inte det enklaste...men det går, och resultaten kan bli super. Det är omöjligt att använda after effects, om du inte är otrooooligk skicklig på att hantera programet, så själv skulle jag använda en 3D voulemetric rendering. I nästan alla 3D program fins det en sådan particel engine, och jag använder Lightwave 3D. Dens particel voulemetric renderings system kallas HyperVoxel...och om du kan hantera den, så kan du göra allt..;)

Postad

När jag var ung så hade vi kul med Kalisaltpeter och socker som man blandade och satte fyr på. Du får massor av tjock vit rök (och en viss eld så klart). Prova fram med små mängder först. Vill minnas det var ungefär 50/50 i blandningen. Inte direkt en bomb men effektfull rök. Bra att använda om man vill att något skall se ut som om det brinner eller liknande. Kalisaltpeter finner du bland kryddor i en vanlig affär tror jag (förr iaf). Vill minnas att det inte behövdes speciellt mycket för att få stor effekt. Men kul var det iaf.

Gör det för guds skull på icke brännbart underlag!

Postad

bra sida =)

Men måste man verkligen smälta röran?

Hur blir effekten om man istället lägger allt i en burk och släpper ner en tändsticka i burken?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...