Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska nu börja med ljudredigering, har hört från några att Adobe Audition är et skitprogram, varför tycker ni det är dåligt?

Vad är felet?

Postad

Jag har spytt en hel del galla över det programmet på grund av att det har rent undermålig ljudkvalitet & är way för buggigt.

Det finns många olika sätt att hantera allt ifrån dom enklaste algorithmer (hur signalerna hanteras), exempelvis nivåer, till dom mer avancerade, exempelvis compressor eller vocoder. Vissa program, exempelvis Nuendo, Pro Tools & SAW, har väldigt bra algorithmer med minimalt med förluster av ljudkvalitet (olinjär harmonisk distorsion) i signalkedjan & processerna, medans andra, i praktiken allt jag hört från Adobe över huvud taget, har varit rent bedrövliga.

Hade programmet släppts för 10-12 år sen så hade jag sagt att det var sådär....men nu är det 2006 & det är oförsvarligt.

Många, inklusive jag, tycker att Adobe är duktiga på bild. Men ljud borde dom antingen läsa på mer om eller ge fan i helt.

GRYMT besviken på dom.

Postad

Skaffa ett som har sina starka sidor just på ljudredigeringen. Jag har bara jobbat i Protools och Cubase själv och när det gäller editering så tycker jag PT är guld värt. Sen finns det mycket i PT som man stör sig på också är klart. Den stora nackdelen är väl att det är lite dyrare än andra program.

Postad

det fins ju en handfull "marketing leadining" ljudediterings program, i stort sätt så skiljer dom sig inte så mycket åt, och priset är väl ungefär detsamma...Vissa har några fördelar med något, och andra har starkare sidor med något annat..:D...mn jag skulle säga att d programen är:

Logic Pro, Pro Tools, Cubase, Nuendo....hmm...o kanske några till:P:P....

Postad

nämen ärligt talat....alla tjatar om alla dessa gratis program, och visst så kan dom vara till nytta någon gång...men professionella program kostar så mycket för att dom är noggrant kodade, inehåller massor med möjlligheter och fungerar som ett program skall göra....är det nu så hemskt att betala för ett super program???...och om man tjatar med att dom koster för mycket, så får man väl söka sig en annan hobby..:)....kvalitet ger kvalitet!!!...

Zapper@

Och jo!....Cubase är ett compatibelt program...:):)...

Postad

Vilket program man behöver beror väl lite på om det är soundtrack, effektljudläggning eller ren ljudredigering man är ute efter. Audition (gamla Cool Edit Pro) är ju inte så förfärligt dyrt men jag hittills klarat mig med de ljudläggningsfunktioner som fnns i videoredigeringsprogrammet.

För att göra soundtrack (musik, mixning) så har jag Sonar Home Studio som kan synka till video, Cubase är väl egentligen första valet men jag ogillar tyska program av någon anledning...

För stereoljudredigering så är Goldwave billigt och vanligt (men observera ej gratis) men jag kör (och betalar för) Acoustica som är väldigt likt Goldwave men jag upplever att Acoustica har bättre kvalitet på filter och effekter.

Postad

Skulle i mångt & mycket säga: nej.

Visst, även om jag använder Nuendo & ibland Pro Tools (när jag måste) till allt ifrån ADR till ljudläggning & mix, så använder jag iof även SAW Pro till alla mina musikproduktioner enbart för att jag är så inkörd på det så jag arbetar snabbt där, inte för att jag måste på något sätt.

Jag skulle aldrig använda GoldWave för nåt annat än lek, WaveLab exempelvis däremot är tillåmä bättre än Nuendo/PT på ljudeffektsredigering/mastering enbart för att dom lagt krut på algorithmerna som enbart hade knipt way för mycket kräm ur en vanlig PC i riktig multitracking.

Där har dom lagt ALL sås på kvalitet & ignorerar prestandan. Det kan man göra när det enbart är enspårs-redigering eller möjligen väldigt enkel multitrack.

....sen finns det iof många stand-alone effektprogram & instrument, men det är en annan fråga ;-)

Postad

Cubase är krasst räknat en lite enklare variant av Nuendo, & Nuendo är mitt weapon of choise any day ;-)

Insåg att jag skrev klumpigt, sorry.

Jag rekomenderar Cubase varmt för vad jag inbillar mig är dina behov!

Enda orsaken att jag bytte från Cubase till Nuendo från första början var att jag var tvungen att ha ett antal av funktionerna från N i ett project, & sen höll jag mig lyckligt kvar eftersom det passade mina behov bättre :-)

Har man inte samma behov själv så är det en jävla massa pengar i onödan, som man med fördel kan lägga på exempelvis plugins istället :-)

Postad

[citat=R.R Studio]

Zapper@

Och jo!....Cubase är ett compatibelt program...:):)...[/citat]

Compatibelt!!?? compatibelt med vad då? Eller menar du kompetent som dugligt eller bra?

Jag måste säga att Cubase är helt OK men det är också det enda ljudredigeringsprogram jag använt.

Postad

hmm...kanske valde fel ord..:P...nja, ja mena att Cubase är säkert ett bra program att börja med...det är lätt använt och inehåller det mesta som man behöver för en bas prod. Dvs att för de ändamål som Zapper vill köpa ett program så är väl Cubase ett bra alternativ..:P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...