Spartacus Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 Ja, om man ska tro Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,810791,00.html 0 Citera
Munthe Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 [citat=Spartacus]Ja, om man ska tro Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,810791,00.html[/citat] Statistiken för besökarantalet sjunker naturligtvis när man producerar mer film. Det finns ju trots all bara ett visst antal besökare som är villiga att pyttsa ut hundra spänn för att se svensk film på bio. Lösningen på det här problemet brukar vara "mer bidrag". Ingen verkar ha en riktig och igenomarbetad plan för hur man höjer kunskapsnivån på yrkeskåren. Allt handlar om filmpolitiska ekonomiska beslut. Nu talas det om mer pengar till färre filmer. Hur i helvete skulle det göra samma mediokra filmer bättre? 0 Citera
final_cut Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 [citat=Munthe]Hur i helvete skulle det göra samma mediokra filmer bättre?[/citat] Så vilken typ av film föreslår du att man ska göra? De filmer som görs återspeglar bara den svenska mentaliteten såsom den ser ut idag :P Är "Fucking Åmål" en medioker film, och vad är då "Slakta dem alla" för nåt? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 "Vi har gjort för medioker film, säger Peter Possne, vd för Sonet film." Men god morgon. Det bor inte bara mammor i medelåldern i sverige. 0 Citera
Java ex Machina Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 "Att svenskarna rasar mot filminstitutet kan vara dold sjukdom - Vi har hela listan" 0 Citera
Lasse_laser Postad 19 april 2006 Postad 19 april 2006 [citat=Java ex Machina]"Att svenskarna rasar mot filminstitutet kan vara dold sjukdom - Vi har hela listan"[/citat] Låter som Aftonbladet det... säkert en chock för dom också. Men att göra mer än mediokra filmer bättre handlar mer om att byta genre och stil tycker jag. Det pumpas ju ut filmer inom en viss genre hela tiden, förmodligen för att skaparna inte kan göra andra filmer. Våga. 0 Citera
StenR Postad 19 april 2006 Postad 19 april 2006 Intressant med läsarnas kommentar, alla i samma stil som dessa: "...Nästa svenska film jag ser på bio kommer vara en bra action,komedi,rysare,sci-fi eller fantasy. De senaste åren har det bara gjorts drama-komedier,kriminal-drama och drama-drama...." "...Lär svenska filmare hur man lägger ljud och musik så att man hör dialogen? Jag är less på musik som inte förhöjer stämningen och är för högt uppskruvad..." "...biljettpriserna är för höga för att ha biobesök som stående nöje. det börjar klättra tillbaka till filmens vagga när bara välbärgade kunde titta på film..." "...Jag kan tänka mig att gå på bio när folk lär sig hålla käften , slutar prassla med sina jävla påsar och baconchips slutar säljas..." Så... välproducerad svensk genrefilm levererad direkt till hemmabion eller den lokala digitalbiografen för en billig penning vore väl något att satsa på ;-) 0 Citera
Munthe Postad 19 april 2006 Postad 19 april 2006 Jag bryr mig ganska lite om vilken typ av filmer som görs. Det viktiga är att filmerna har identitet och inte försvinner i mängden. Sedan är det absolut kritiskt viktigt att få upp en fungerande infrastruktur där alla hela tiden jobbar och lär sig. Det finns inte idag. Det finns inga äldre som lär upp yngre och alla sitter och väntar på nästa unga geni vilket bara visar föraktet och okunskap om vad det här yrket handlar om. En riktigt bra regissör (och manusförfattare) mognar och slipas fram. Detsamma gäller fotograferna och klipparna. Och producenterna. Erfarenhet föder kunskap. Ska man sitta och vänta på genier och bygga en hel bransch på det så lär det inte hända mycket. Det första som händer är att man tappar den minimala publik man redan har. Alla fungerande filmindustrier har två sorters film: A-film och B-film. När man gör A-film användern man den bästa talang man har och kostar på projektet resurser. När man gör B-film använder man nya begåvningar eller låter gamla slipa kunskaperna och lära sig av de yngre (och tvärtom) och man kostar på den typen av produktioner mindre pengar. Det där finns inte alls i svensk film och därför kommer svensk film alltid att vara kass med några få undantag. Poängen med A och B är att man håller proffsen igång och man får en katalog att sälja. Helt främmande för oss eftersom vi nästan aldrig säljer våra filmer. 0 Citera
tomasz1985 Postad 20 april 2006 Postad 20 april 2006 [citat=Lasse_laser] Men att göra mer än mediokra filmer bättre handlar mer om att byta genre och stil tycker jag. Det pumpas ju ut filmer inom en viss genre hela tiden, förmodligen för att skaparna inte kan göra andra filmer. Våga.[/citat] Det är inget genre problem. Det görs väldigt bra film i världen i samma genres som våra svenska filmer som håller väldigt låg kvalité. Det handlar inte om att filmskaparna ska våga göra film på ett visst sätt för det ligger säkert en hel del svenska vampyr dramer som blivit ljusskygga av att ligga i manusförfattares byrålådor och dom vågade. Jag kommer inte att se Frostbiten i första taget och det är över huvud taget svårt att få mig att gå och se svenska filmer, dom är alltid mediokra nu för tiden. Nästan alla svenska filmer jag sett på senare år har varit dåliga så frågar någon sig varför publiken sviker svensk film är svaret enkelt. Kort och gott behöver Sverige bättre filmskapare från manusförfattare till producenter och färre filmer som riktar sig till folk som går på bio två-tre gånger om året och som följer alla hjärndöda dokusåpor. 0 Citera
Munthe Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 Det finns ingen fungerande filmindustri. Därför kan det inte finnas duktiga filmmakare. Spielberg tog sin in i filmbranschen genom att ta ett skitjobb på Universal och smyga sig in på andra regissörers inspelningsplatser och lära sig genom att se hur dom jobbade. Det går att göra så om det finns en sammanhållen produktion och en fungerande bransch. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.