kalle112 Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 hur gör man en enkel 3d text i 3ds max lite snabbt bara? Har för mig att det finns en funktion som man använder efter att man skrivit texten och då dyker den upp i 3d. Eller har jag fel? Kan nån vara snäll och förklara lite snabbt eller måste jag verkligen sätta mig in i det? =) 0 Citera
Lasse_laser Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Använd extrude, bevel, meshsmooth, mesh select, edit mesh/normals/poly, cap holes, poly select, tessellate, vol. select, shapemerge/boolean (compound objects), eller gå ner till Rendering på själva objektet och testa lite etc etc för att få den till 3d. 0 Citera
kalle112 Postad 11 april 2006 Författare Postad 11 april 2006 nu vet jag inte om förklaringen du gav är EXAKT från början...men jag har faktiskt ALDRIG använt det här programmet. Jag vet inte ens hur jag skriver texten som vanligt... är det kört för mig totalt eller är det så pass enkelt att även jag klarar av det? 0 Citera
Diabubblo Postad 12 april 2006 Postad 12 april 2006 tryck på F1 så får du upp hjälpmenyn där står allt. Det finns ett skapa textvektyg under createmenyn. Efter att du skapat texten kan du dra i olika atribut. Ett av dom heter extrude och är det som gör texten "djup" 0 Citera
kalle112 Postad 12 april 2006 Författare Postad 12 april 2006 tack för hjälpen har nu skapat en 3d text som jag ville. Men nu kommer nästa problem. Jag vill använda den här 3d texten jag skapat och importera den i after effects. Hur ska jag göra det? Har provat att exportera lite på olika sätt men after effects har inte stöd för det... nåt annat förslag? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 12 april 2006 Postad 12 april 2006 Jag gissar att du bara har exporterat sälva texten som ett 3d-objekt i nått foramat, stämmer det? Det du bör göra är att animera texten på det sätt som du vill ha den i max och sedan rendera ut animationen som en videosekvens, som du importerar i AE. 0 Citera
kalle112 Postad 13 april 2006 Författare Postad 13 april 2006 [citat=Djungelsmurfen]Jag gissar att du bara har exporterat sälva texten som ett 3d-objekt i nått foramat, stämmer det? Det du bör göra är att animera texten på det sätt som du vill ha den i max och sedan rendera ut animationen som en videosekvens, som du importerar i AE.[/citat] RÄTT GISSAT! Det jag vill göra är att skapa 3d texten i 3DSM och sedan importera den i AE så att min roterande kamera i AE roterar runt 3D-texten. Jag vill alltså inte animera den i 3DSM utan animation kommer i AE. Texten ska stå still men när jag importerar den i AE så ska alltså kameran rotera runt den... 0 Citera
Lasse_laser Postad 13 april 2006 Postad 13 april 2006 Låter komplicerat, är så säker på att AE klarar av 3d-objekt faktiskt. Det du däremot borde kunna göra är att rendera ut i något format som har en massa fina tillval, t.ex .rla eller .rpf. Då kan du i varje fall få med kamerarörelsen i filinformationen och på så sätt länka samman med kameran i AE, eller ja, om det är så bra som det verkar så ska det gå. 0 Citera
kalle112 Postad 13 april 2006 Författare Postad 13 april 2006 nu lyckades jag importera texten i AE efter att jag renderade den i de format du sa men problemet är att texten inte är i 3D då jag importerar den i AE. Varför? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 13 april 2006 Postad 13 april 2006 [citat=kalle112]nu lyckades jag importera texten i AE efter att jag renderade den i de format du sa men problemet är att texten inte är i 3D då jag importerar den i AE. Varför?[/citat] Animerade du den i Max, eller renderade du den bara som en stillbild? Eller menar du att du inte kan vrida på den i AE? 0 Citera
kalle112 Postad 13 april 2006 Författare Postad 13 april 2006 [citat=Djungelsmurfen][citat=kalle112]nu lyckades jag importera texten i AE efter att jag renderade den i de format du sa men problemet är att texten inte är i 3D då jag importerar den i AE. Varför?[/citat] Animerade du den i Max, eller renderade du den bara som en stillbild? Eller menar du att du inte kan vrida på den i AE?[/citat] Jag renderade den bara som en stillbild (vilket måste vara felet jag gör)! När jag sedan importerar den i AE så blir texten (numera) i 3d men den följer inte kameraåkningen som jag skapat. När jag sedan fyller i rutan för 3D-objekt så följer texten med kameraåkningen men blir inte i 3D som jag ville utan efter halva åkningen ser det ut som om den är platt... 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 13 april 2006 Postad 13 april 2006 Du måste göra en kameraåkning i max också, för att få texten att snurra. Det gör du genom att placera kameran där du vill att den ska vara i början av åkningen, klicka på Set Key. Sen flyttar du kameran en bit, väljer en senare frame och klickar på set key igen. 0 Citera
kalle112 Postad 14 april 2006 Författare Postad 14 april 2006 hur renderar jag ut 3D texten "tillsammans" med kameraåkningen så att jag sedan kan importera den i AE? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.