oasel Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Hej, Jag undrar vilka "fiktiva" mobilnummer/telefonnummer man kan använda när man skriver manus. Mvh Oasel 0 Citera
Emperor Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Tag nu bara en nummer som du har hittat på, pröva ringa om den är äkta eller inte ;)... Sen i själva filmen, så att ingen i publiken skulle märka att "Hej detdär är min nummer!" så har du skådespelarna i filmen att då säga nummern som noll-femhundra,hundrasjuttiotre,sexton.. Så skulle jag göra, och i ett sådant tillfälle så märker man inte lätt om det fattas en siffra från att den sku va en riktig nummer 0 Citera
vilcans Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 En anekdot från den koreanska filmen Old Boy. Där ser man snabbt i bild en adress och ett telefonnummer i Sverige. Ringer man det telefonnumret så får man en hänvisning till Sydkoreas ambassad. Antagligen blev den som hade det telefonnumret irriterad på alla som ringde, och valde att byta nummer. Och i Liftarens guide till galaxen, boken alltså, nämns ett telefonnummer till en lägenhet som författaren bodde i. Ringer man dit blir de tydligen inte glada heller. Så visst verkar det viktigt att inte ha riktiga telefonnummer i filmer. Amerikanerna brukar ju inleda alla filmnummer med 555 följt av endast fyra siffror. För mig tappar man lite suspension of disbelief när man gör så. Det är ju inte så svårt att konstruera ett telefonnummer som låter äkta, men inte är det, t.ex. ett som är för kort. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jag brukar ta nummer till någon jag inte gillar. Try it. 0 Citera
oasel Postad 11 april 2006 Författare Postad 11 april 2006 Tack alla, jag knåpar ihop nåt som inte leder nån vart. 0 Citera
Santafantasma Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 varför inte bara att ta ditt eget nummer...? kanske inte så bra om tusentals människor skulle se filmen och ringa men annars... ;) 0 Citera
LudvigHolmkvist Postad 27 oktober 2006 Postad 27 oktober 2006 köp ett speciellt abonnemang så tar du det numret...det blir billigt och bra.......där rök din budget :D 0 Citera
Bleckert Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 köp ett speciellt abonnemang så tar du det numret...det blir billigt och bra.......där rök din budget :D vad är det för fel på ett vanligt kontantkort för 150 kr? 0 Citera
unbornichen Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 tänk efter om det verkligen behövs för din film att pesonen läser upp ett nummer. 0 Citera
mattsand Postad 9 november 2006 Postad 9 november 2006 Amerikanerna brukar ju inleda alla filmnummer med 555 följt av endast fyra siffror. amerikanska nummer är 7 siffror, så det hade varit konstigare om de hade haft fler. 555 är alltså inte riktnumret. det händer att de anger nummer som 1-800-555... (gratisnummmer) eller 1-212-555... (new york). /mattias 0 Citera
jmalmsten Postad 12 november 2006 Postad 12 november 2006 Jag har förresten börjat undra om det finns en hemsida som håller koll på alla dessa 555-nummer från alla filmer. skulle ju vara en kul grej bara, se vilket nummer som är populärast och sånt :P Och Oldboy-historien, när jag såg filmen hos en kompis så kollade han upp adressen och kom fram till att det är till koreanska ambassaden;) edit: hittade en lista med 555-nummer... :D http://home.earthlink.net/~mthyen/ men den har inte uppdaterats sedan 2002 :( 0 Citera
LudvigHolmkvist Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 vad är det för fel på ett vanligt kontantkort för 150 kr? känns mer meningslöst och köpa abonnemang.. 0 Citera
00Bengtsson Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 känns mer meningslöst och köpa abonnemang.. Vissa abonnemang är billigare, fick ett gratis. Har inte föresten de gamla telefon(kiosk)korten ett eget nummer som man borde kunna använda? 0 Citera
Sanyo Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Du kan börja med (11 21) 24 exempelvis, finns inga sådana nummer längre de tog bort dessa då det var enkelt att kopplas vidare till 112. hade en vän som hade ett sådant nr, var väldigt irriterande när man blev kopplad till SOS. 0 Citera
Ivan Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 555-0001 Simon Peter Gruber Die Hard 3 Den kom idag :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.