Gå till innehåll

Telefonnummer i manus


oasel

Recommended Posts

Tag nu bara en nummer som du har hittat på, pröva ringa om den är äkta eller inte ;)... Sen i själva filmen, så att ingen i publiken skulle märka att "Hej detdär är min nummer!" så har du skådespelarna i filmen att då säga nummern som noll-femhundra,hundrasjuttiotre,sexton.. Så skulle jag göra, och i ett sådant tillfälle så märker man inte lätt om det fattas en siffra från att den sku va en riktig nummer

Länk till kommentar
Share on other sites

En anekdot från den koreanska filmen Old Boy. Där ser man snabbt i bild en adress och ett telefonnummer i Sverige. Ringer man det telefonnumret så får man en hänvisning till Sydkoreas ambassad. Antagligen blev den som hade det telefonnumret irriterad på alla som ringde, och valde att byta nummer.

 

Och i Liftarens guide till galaxen, boken alltså, nämns ett telefonnummer till en lägenhet som författaren bodde i. Ringer man dit blir de tydligen inte glada heller.

 

Så visst verkar det viktigt att inte ha riktiga telefonnummer i filmer. Amerikanerna brukar ju inleda alla filmnummer med 555 följt av endast fyra siffror. För mig tappar man lite suspension of disbelief när man gör så. Det är ju inte så svårt att konstruera ett telefonnummer som låter äkta, men inte är det, t.ex. ett som är för kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
Amerikanerna brukar ju inleda alla filmnummer med 555 följt av endast fyra siffror.

amerikanska nummer är 7 siffror, så det hade varit konstigare om de hade haft fler. 555 är alltså inte riktnumret. det händer att de anger nummer som 1-800-555... (gratisnummmer) eller 1-212-555... (new york).

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förresten börjat undra om det finns en hemsida som håller koll på alla dessa 555-nummer från alla filmer. skulle ju vara en kul grej bara, se vilket nummer som är populärast och sånt :P

 

Och Oldboy-historien, när jag såg filmen hos en kompis så kollade han upp adressen och kom fram till att det är till koreanska ambassaden;)

 

edit: hittade en lista med 555-nummer... :D http://home.earthlink.net/~mthyen/ men den har inte uppdaterats sedan 2002 :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Du kan börja med (11 21) 24 exempelvis, finns inga sådana nummer längre de tog bort dessa då det var enkelt att kopplas vidare till 112. hade en vän som hade ett sådant nr, var väldigt irriterande när man blev kopplad till SOS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...