Cjwk Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Jag sitter och knåpar lite på ett manus just nu, och jag funderar lite på hur man på bästa sätt ska få tittaren förstå att det gått en vecka utan att behöva ha någon fjantig text. Andra filmer hanterar ju det perfekt så man inte tänker på det, men vad ligger egentligen bakom dom äkta känslan i tidhoppen? Jag ser fram emot många tips och idéer //Jacce 0 Citera
DanyaelX Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Något av följande Voice Over En dagstidning någonstans i bild En almenacka någonstans i bild förutsätt att folk fattar ändå...(Pulp Fiction) 0 Citera
vilcans Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jag tror på det sistnämnda - förutsätt att folk fattar ändå. Jag menar, i de flesta filmer är det tidshopp som man knappt tänker på, och när man väl sett filmen färdig har man ingen aning om filmen utspelade sig under en vecka eller tre månader. Så frågan är: Är det viktigt att publiken måste veta exakt hur lång tid som har gått? 0 Citera
StenR Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Jag håller med Martin, men om tiden är viktig så får man väl visa det visuellt, en kalender, veckodagarna i rutan, någon händelse som inträffar en gång i veckan (som typ krogen nästa lördagkväll) eller t.o.m. "snabbspolning" av dagarna. Att lite längre tid passerat kan man ju visa med att vädret eller årstiden har växlat, personerna har andra kläder eller t.o.m. lite annan frisyr. 0 Citera
Java ex Machina Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 det lättaste och snyggaste sättet är imo att helt enkelt lägga in det i storyn. ge tittaren exposition om något som händer om en vecka, och i nästa scen hoppa dit. ex: en karaktär fixar tvättid nästa onsdag (eller nämner att han har det eller nåt), och nästa scen håller han på att tvätta, eller är precis klar med tvätten eller nåt. skriver man det på ett snyggt sätt så är det mycket effektivare än en v.o. eller text på bild eller annat för till skillnad från såna lösningar så lyfter det inte tittaren ur filmupplevelsen, och det känns inte som det är skrivet på näsan. 0 Citera
ardeth Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 det finns ju mycket man inte skriver in i manus. sådana saker som inte gör någon större skillnad egentligen. som om någon går på toa eller äter. sånt skriver man ju bara med ifall det förändrar historien på något sätt. likadant är det nog med tidsskillnader. i väldigt stora tidsskillnader så står det ju ofta 2 år senare eller vad det nu ska vara men om man säger att det är två personer som träffas över en sommar så är det inte viktigt mer än att det är början av sommaren i början av manuset och slutet i slutet 0 Citera
Cjwk Postad 13 april 2006 Författare Postad 13 april 2006 schysst med alla svar, skönt med lite goda idéer så man kan fortsätta i sitt skrivande... en lång tidsändring som jag verkligen minns är när han går på gatan i "notting hill", den scenen tycker jag är riktigt mästerligt gjord, men nu är jag kanske lite off topic. Jag har inte sett pulp fiction (vilket jag verkligen skäms över) så jag ska ta o hyra den och studera ordentligt. mvh Jake 0 Citera
roswall Postad 13 april 2006 Postad 13 april 2006 En lätt grej om det är en kille som är huvudkaraktär är ju skägg, om det finns tillgång till sådant :). 0 Citera
Pandan Postad 19 april 2006 Postad 19 april 2006 Det där med tidshopp är alltid lättare än man tror. Hoppar du en vecka i histiorien och det är viktigt kommer det att synas i handlingen och via karaktärer. Om inte, då kanske du bör fråga dig om det är nödvändigt. Endast vid betydligt längre tidshopp bör du använda dig av en text. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.