Gå till innehåll

2 manusfrågor


Fredrik

Recommended Posts

1) Varje scen börjar ju med EXT/INT, plats och tid. Men hur gör man om t.ex. tiden inte är definierad? Dvs, scenen utspelas i ett tidlöst rum. Det manus jag håller på att skriva består av 3 scener, där alla 3 har en obestämd tid, och dessutom (ut)spelas på en scen (platsen är därför också ganska odefinierad, men jag kallar det i det här fallet för "scenrum"). Ska jag utelämna tidsangivelsen i rubriken, eller ska (kan) jag skriva så här?

 

INT. SCENRUM - (OBESTÄMD TID)

 

De manus jag har läst som utspelar sig i t ex ubåtar eller rymdskepp har bara "INT. SCENRUM" och inget mer.

 

 

2) En av dessa tre scener ska pågå i ca 5 minuter. Under dessa minuter kommer det inte att hända så mycket. Personerna i bild kommer bara att sitta på varsin stol. Frågan är därför hur jag ska skriva i manuset så att det framgår hur lång scenen är? Kan man skriva något i stil med: "..De sitter där i 5 minuter.."? Eller finns det nåt annat sätt?

 

En sida manus ska motsvara en minut, så om du ska ha en stillastående kamera filma ett antal stillsittande personer i fem minuter och det inte händer något över huvudtaget, så får det väl bli fem blanka sidor i manus.

 

Troligen kommer den biten av filmen att vara lika intressant som manus. . .

 

Om du nu vill låta skådespelarna imporvisera, så tycker att du ändå får tala om vad som är syftet och vart det ska leda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Underbart när så här gamla trådar lyfts upp på nytt. Jag undrar om det är möjligt att få ta del av resultatet?

 

Sedan kan jag passa på att svara på den andra frågan, såtillvida någon annan är intresserad.

 

2) En av dessa tre scener ska pågå i ca 5 minuter. Under dessa minuter kommer det inte att hända så mycket. Personerna i bild kommer bara att sitta på varsin stol. Frågan är därför hur jag ska skriva i manuset så att det framgår hur lång scenen är? Kan man skriva något i stil med: "..De sitter där i 5 minuter.."? Eller finns det nåt annat sätt?

 

hoppas nån kan hjälpa mig!

 

Generellt sett finns det två sätt att gå: större styrning eller mindre styrning av produktionen. Personligen föredrar jag att skriva manus med mindre styrning, jag anser att det är skådespelarnas ansvar att själva bestämma hur saker och ting ska sägas. Detta brukar dock oftast förfelas på grund av att regissören kniper ganska hårt och ger punktregi i stor omfattning. Fast jag skriver iofs för scen (amatörteater) och inte för film.

 

Men för att komma tillbaka till fråga, så ska man inte vara rädd för att ge specifika instruktioner till skådespelarna. Det är deras uppgift att se till att utförandet är ok. Och har du duktiga skådespelare kommer publiken inte att märka något. I film har man dessutom klipptekniken som är fantastiskt för att skapa kontext på ett annat sätt än på scenen.

 

I de fall fem minuter ingenting är viktigt ska man kanske laborera med hur man framställer det. Vautier hade nog inga specifika manushänvisningar i sina fluxfilmer, men då spelade han ju skådespelaren själv. Annars tänker jag på Satantango; kolla in filmen och kolla in manuset (det går säkert att göra en kackig översättning med google translate) för där finns massor av scener där "ingenting" händer men jag tror nog ändå att Tarrs manusbearbetning av romanen innehåller direktiv (även om han mycket väl kan ha infört dem på reginivå).

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte läst igenom alla andra svar, tänkte bara svara vad jag vet.

 

1) Du ska i regel alltid skriva vilken tidpunkt på dagen det är. Detta för att informera läsaren med vad det är för typ av historia. INT. WAREHOUSE. DAY låter mycket mysigare och bättre än INT. WAREHOUSE. NIGHT, då det helt plötsligt blir kusligt. Så försök serva dina läsare med det. Jag menar så svårt kan det väl ändå inte vara. Men jag vet om vilket jag har sett i några script att dem bara skriver "UNKNOWN".

 

Mitt tips är i alla fall att skriva ner dag eller natt.

 

2) Som första svaret. Jag hoppas ju dock inte heller att det bara är en scen som varar i 5 minuter utan att det händer någonting. Dem 5 minuterna kommer du ha åtminstone 80% som går över till att titta på något annat.

 

Du måste väl ändå ha någon idé om vad som kommer hända...? Blickar? Suckar? Stön? Fotrörelser? Finns det någon anledning till varför dem bara sitter helt stilla och i princip inte gör någonting? För annars vill jag säga också att varje scen i en film ska ha någon betydelse för filmen. Ingenting känns som en sak som det inte kan hända särskilt mycket på. Det kommer skapa en obehaglig situation mellan personerna. Voice-Over?

 

Förstår säkert fel, tror nog att du har en anledning. Men du beskrev inte mer i inlägget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...