Jump to content

3D animation

swempa
 Share

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle lära mig Maya 3D. Har aldrig jobbat med 3D program innan så det är helt nytt för mig. Kollade lite på programmet idag och jäklar!

Det är inte direkt något Photoshop direkt..

Tanken med att lära sig 3D program är jag jag tillslut ska göra en liten minifilm..

som Gunde Svan sa: "Ingenting är omöjligt!"

Är det någon som har gjort någon 3D animations film?

[citat=swempa]Tänkte att jag skulle lära mig Maya 3D. Har aldrig jobbat med 3D program innan så det är helt nytt för mig. Kollade lite på programmet idag och jäklar!

Det är inte direkt något Photoshop direkt..

Tanken med att lära sig 3D program är jag jag tillslut ska göra en liten minifilm..

som Gunde Svan sa: "Ingenting är omöjligt!"

Är det någon som har gjort någon 3D animations film?[/citat]

Hej

Nope, Maya (m fl 3d-program) är inte alltid de lättaste programmen att arbeta i när man är ovan. Ska du komma igång med maya så följer det med tutorialsfilmer (går att hitta under hjälp-menyn) som går genom det mest grundläggande. Utöver det så finns 3dbuzz filmer som också är bra.

Kan också rekommendera Learning Maya-böckerna. De kostar inte så farligt mycket (300-400 kr på ad libris), och ger väldigt mycket.

Sen finns det ju alltid mängder med småtutorials på nätet att hugga in i också

McWolfe

PS: Och ja.. jag har gjort ett par kortfilmer/ animationer i 3d

[citat=swempa]Om man gör en 3D film, måste man göra om gubbarna då, om den ska röra sig, ansiktsuttryck m.m?[/citat]

Om du menar att man måste göra en ny modell för varje rörelse den ska göra så är svaret nej.

Man "bygger" in ett skelett i kroppen som man animerar med hjälp av keyframes.