Gå till innehåll

kloner som fightas


kalle112

Recommended Posts

Jag vill göra en liten film där jag fightas med t.ex. 5 andra av "mig". Hur ska jag få det här att se så bra ut som möjligt? Om vi tar ett exempel. Vi säger att en av dom har klonerna tar tag i min arm och sen tar jag tag i honom och slänger iväg honom. Hur ska jag filma på rätt ställe och går det här över huvudtaget?

 

(ta gärna en titt på min förra fråga som jag också fastnat i. Rubrik: "Minority report effect")

 

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja. Gjorde en liknande effelt då jag slåss med mig själv med lasersvärd. Det jag gjorde var att jag satte ut pinnar i marken och tränade in en sequense som jag jag sedan gjorde med båda personerna. Jag slog alltså på innarna för att det skulle se ut som om jag träffade den andres svärd. Maskade sedan bort pinnarna i AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker du borde lugna ner dig lite med alla effekter och försöka bli klar med en grej innan du börjar med nått nytt.

Och göra lite enkla, grundläggande saker till att börja med så du lär dig programmet, och när man väl kan grunderna i programmet så behöver man inte fråga om hjälp för allt man ska göra.

Just kloning är en sån grej som kommer upp här hela tiden, så om du inte har gjort det så, prova att söka först, innan du frågar.

 

Det där va lite allmänt, till alla nybörjare här och inte riktat enbart till dig, Kalle.

Så bli inte arg nu, för jag kanske verkade lite negativ.

 

 

Men jag ska ändå försöka svara på frågan :)

Använd två personer som är ungefär lika stora och göra så att dom blir så lik varandra som möjligt.

Sen ser du tilll så att den falska kopian inte visar ansiktet och låter bli att ta några närbilder på honom/henne.

Det blir mycket enklare än att göra det digitalt.

Sen kan du ju maska samma person i datorn, i scener där dom inte behöver ha fysisk kontakt med varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]Jag tycker du borde lugna ner dig lite med alla effekter och försöka bli klar med en grej innan du börjar med nått nytt.

Och göra lite enkla, grundläggande saker till att börja med så du lär dig programmet, och när man väl kan grunderna i programmet så behöver man inte fråga om hjälp för allt man ska göra.

Just kloning är en sån grej som kommer upp här hela tiden, så om du inte har gjort det så, prova att söka först, innan du frågar.

 

Det där va lite allmänt, till alla nybörjare här och inte riktat enbart till dig, Kalle.

Så bli inte arg nu, för jag kanske verkade lite negativ.[/citat]

 

Hahaha visste att nån skulle ta upp det för eller senare. Tycker också att det stämmer. Men det är bara det att jag håller på med många effekter. Ibland lyckas jag med dom fastän jag ställt frågan här (det beror på att jag kommit på det i efterhand och inte skrivit upp att problemet är löst). Sen så har vi vissa effekter som t.ex. "matrix skott" som också var en tråd jag skapade. Där ville jag veta om det är svårt att göra en sån effekt (för min del alltså).

 

För övrigt tack för din hjälp ang. kloning. Jag får nog hitta på lite saker. Så tills dess håll utkik för fler frågor ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklaste sättet att göra det på är att cropa, eller maska in några kloner av digsjälv. På de ställen när någon av klonerna ska ta i dig fysiskt, filmar du från kameravinklar vart du har en "stand in" med likadana kläder. Ta vinklar bakifrån ( Du kan exempelvis ha en huvjacka på dig, så är det lätt att fejka med en dubbelgångare). Ta även vinklar där man inte ser ansiktet... Har kollat på hur man löst sådant i större filmer. Och dom kör förvånansvärt mycket med "stand ins" med likadana kläder.

 

P.S Det bästa är att hitta en kille med liknande längd och kroppsbyggnad, så du inte kör med en som är två decimeter längre än digsjälv ;)

 

[citat=kalle112]Jag vill göra en liten film där jag fightas med t.ex. 5 andra av "mig". Hur ska jag få det här att se så bra ut som möjligt? Om vi tar ett exempel. Vi säger att en av dom har klonerna tar tag i min arm och sen tar jag tag i honom och slänger iväg honom. Hur ska jag filma på rätt ställe och går det här över huvudtaget?

 

(ta gärna en titt på min förra fråga som jag också fastnat i. Rubrik: "Minority report effect")

 

tack[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Astral]Enklaste sättet att göra det på är att cropa, eller maska in några kloner av digsjälv. På de ställen när någon av klonerna ska ta i dig fysiskt, filmar du från kameravinklar vart du har en "stand in" med likadana kläder. Ta vinklar bakifrån ( Du kan exempelvis ha en huvjacka på dig, så är det lätt att fejka med en dubbelgångare). Ta även vinklar där man inte ser ansiktet... Har kollat på hur man löst sådant i större filmer. Och dom kör förvånansvärt mycket med "stand ins" med likadana kläder.

 

P.S Det bästa är att hitta en kille med liknande längd och kroppsbyggnad, så du inte kör med en som är två decimeter längre än digsjälv ;)[/citat]

 

hmm... de där va ju nästan exakt samma sak som jag skrev :p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...
hur gör man så masken följer efter en person? på bästasätt.

 

exempelvis han går fraån ena sidan av skrärmen till den andra sidan, för min mask som jag gör står bara där jag drog ut den

Masken vet inte vart den ska. Ingenting bara händer av sig själv.

 

 

Gå in i masken och bocka klockan framför mask shape (alt. bara shape.)

Flytta fram en frame och flytta punkterna masken är uppbyggd av.

Fortsätt flytta punkter frame by frame.

 

 

Det är alltid bättre att lära sig grunderna i ett program innan man ger sig på djupet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Masken vet inte vart den ska. Ingenting bara händer av sig själv.

 

 

Gå in i masken och bocka klockan framför mask shape (alt. bara shape.)

Flytta fram en frame och flytta punkterna masken är uppbyggd av.

Fortsätt flytta punkter frame by frame.

 

 

Det är alltid bättre att lära sig grunderna i ett program innan man ger sig på djupet...

 

Ännu snabbare går det om du först sätter första keyframen, flyttar till slutet av klippet, eller dit maskninen slutar och sätter en ny keyframe. Om personen bara går rakt över funkar det ibland utan att pilla mer, men annars så skär du av tidslinjen på hälften varje gång och flyttar rätt masken, tills det ser bra ut. på detta sättt slipper du sitta med varje frame o pilla, det tar väldans lång tid. Ibland. Onödigt jobb i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Masken vet inte vart den ska. Ingenting bara händer av sig själv.

 

 

Gå in i masken och bocka klockan framför mask shape (alt. bara shape.)

Flytta fram en frame och flytta punkterna masken är uppbyggd av.

Fortsätt flytta punkter frame by frame.

 

 

Det är alltid bättre att lära sig grunderna i ett program innan man ger sig på djupet...

 

 

Hoppas du kan svara mig någolunda vettigt trots att jag frågar klockan? jag vet itne riktigt hur du meanr att man går in imasken?.. jojo kalrt skulle man lära sig hela programet men detär bara dethär jag är intresserad av sen är jag klar med programet.=/ tack så mcyket för hjälpen hitils hoppas du kan svara på det andra också

problem.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas du kan svara mig någolunda vettigt trots att jag frågar klockan? jag vet itne riktigt hur du meanr att man går in imasken?.. jojo kalrt skulle man lära sig hela programet men detär bara dethär jag är intresserad av sen är jag klar med programet.=/ tack så mcyket för hjälpen hitils hoppas du kan svara på det andra också

Öppna atributen för lagret genom att klicka på pilen några snäpp till vänster om lagernamnet. Klicka sedan på pilen till vänster om mask och du får upp atributen för masken.

Eller

Markera lagret tryck M.

 

Gör sedan enligt MachoDuck´s inlägg det går snabbare.

1. Klicka på klockan t.v om "mask shape"

2. Dra timslidern till slutet av klippet

3. flytta masken dit du vill ha den. Dra timeslidern för att se att masken hänger med.

4. gå nu till halva klippet och korrigera masken där

5. fortsätt flytta masken där du inte är nöjd

 

Tänk på att om du trycker på klockan igen så försvinner dina keyade frames.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...