lilla_farbrorn Posted October 26, 2003 Posted October 26, 2003 Om jag gör en film som innehåller musik som någon känd artist har gjort, är det olagligt att visa upp den för t.ex. min skola? Kan jag delta i tävlingar? o.s.v Jag var inne på stim.se men det verkar bara gälla svensk musik.. hur gör jag om jag vill ha t.ex. en Marilyn Manson- eller Nirvanalåt med i min film? Är det helt omöjligt att ordna så jag får använda dem? Utan musiken blir filmen dålig och jag kan omöjligt göra egen. jag vet att jag kan använda musiken för privat bruk men vad exakt betyder det? ps. Jag är ganska ny och aldrig nämnt att det här forumet är riktigt nice, så nu gör jag det: Forumet är riktigt nice! :) 0 Quote
vetgirig Posted October 27, 2003 Posted October 27, 2003 STIM hanterar även rättigheterna för utländsk musik. Att visa upo filmen för allmänheten är INTE privat bruk. Privat bruk är när du spelar upp musiken för dig själv för dina egna privata änamål dvs lyssna på musiken. 0 Quote
David regi. Posted October 29, 2003 Posted October 29, 2003 din lilla farbror... vad ska jag göra med dig? 0 Quote
street Posted October 30, 2003 Posted October 30, 2003 jag tror att det är ok om man visar det i en sluten krets? som tex en förening eller något där alla närvarande står på en lista och har betalt medlemsavgift och sånt 0 Quote
vetgirig Posted November 2, 2003 Posted November 2, 2003 Sluten krets ? Finns inget sådant undantag i upphovsrättslagen. Det räknas som offentligt uppförande och kräver tillstånd. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 3, 2003 Author Posted November 3, 2003 Efter vad jag har läst på forumet så verkar det som att jag får visa min film med känd musik på min skola. ( http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=157 ) Det räknas som sluten krets och inte offentlig visning. Därför behöver man inte tillstånd. 0 Quote
Mickels Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 De bästa är att ringa STIM. Oavsett vad du får för svar så kan de bli fel, svaret har du hos STIM. Jag behövde bara läsa på STIMS forum o fick reda på att man inte får ha en radio i yrkesbilar som där nämndes att sopbilar var tvugna att betala STIMavgifter, fattar knappt själv vad inlägget handlade om. Sen fick en person sparken för han hade på radion på jobbet i en kontorsmiljö. Arbetskamraterna tyckte det var trevligt. Men enligt stim var arbetsplatsen en almän plats. Här är en länk på att sjuka patienter inte får lyssna på radio i sina kuddar om de inte betalar STIMavgifter. http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/54F594035FD82959C1256C1A0043CDA3 0 Quote
ElManko Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Ska du visa filmen i skolan är det väl bara att sno så mycket du vill.. inte fan sitter undercover STIM-agenter och smyger i skolan.. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted March 29, 2004 Author Posted March 29, 2004 Hahahaahaa! Nej, det har du nog rätt i. Iofs vet vet manaldrig... 0 Quote
Henrik.Andersson Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Som det funkar i praktiken är att skolfilmer och amatörfilmer. Både dessa visas på festivaler och då betalas en engångs avgift av festivalen. ibland slarvas det med det här. Ska du göra egen film så kör på. problem Så fort du vill bli proffionell. dvs du vill ha pengar för din film, sälja den i större mängd eller sälja den till tv. Då ska du till att börja med starta egen firma (kostar 800 kr) Sedan betalar du enligt avtal till upphovsmakaren och till stim. Ska du sälja din film till svt eller liknande ska du uppvisa avtal. Gör du en film åt svt. betalar svt 60 miljoner varje år för att använda hur mycket de vill i sändningar. dessa produktioner kan ej säljas om inte avtal skrivits om detta. okej rock on p.s skaffa dig mängder med kontakter med kompositörer och lokala band som du kan låna deras musik gratis eller göra musik åt dig jäklars vad fint väder det är idag 0 Quote
Recommended Posts