Jump to content

Matrix skott

kalle112
 Share

Recommended Posts

I filmen matrix (1an) försöker agent smith skjuta neo uppe på taket. Men då gör neo den där grymma "ducken" dom flesta gillar. Men frågan är hur dom där "vågorna" dyker upp efter skottet i slow-mo?

Finns det nåt enkelt sätt man kan göra det på?

okey tack så mycket för tipset då!!! =)

Har nu kollat igenom den tutorial som visas och svårighetsgraden är mycket högre min nivå eftersom jag aldrig hållt på med 3ds max. Därför undrar jag om det finns en liknande sajt där dom visar basic-tutorials för nybörjare??

(Jag är beredd att lära mig så mycket som möjligt!! Visste inte vad after effects va för ca 1-2 månader sen. Men nu har jag lärt mig att hantera programmet mycket bättre och en del effekter kan jag också göra!)

Danell jag kikade lite på ripple effekten i AE. Men har en liten fråga. Jag undrar om man kan göra skottet i AE också. Annars har man ju inte så stor nytta av effekten. Och så undrar vilken av alla effekter man gör bullet time på. Allså att man följer skottet och lägger till en effekt på de? :D

Hälsningar// Mig

Tror det är fullt möjligt att gör en hyffsad effekt i AE alltså.

1. Ta en stillbild på en kula, i den vinkeln du vill ha den.

2. Gör en kameraåkning, rikta kameran så att kameravinkeln stämmer överens med bilden på kulan..

3. Lägg in bilden på kulan över det filmade materialet, färgkorrigera osv...

4. Lägg på ripple å grejer, det du känner för.

Det här kommer inte se bra ut alltså, men om du inte vill använda 3d-program tror jag det är det bästa du kan göra.. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att göra skottet i AE också... Antar du menar ögonblicket då kulan lämnar pistolens mynning. Då krävs det att kameraåkningen innehåller snubben som skjuter i början, han får inte så långt ifrån kameran då kulorna skulle bli för små. Notera att hela min lösning bygger på att perspektivet aldrig förändras på kulan, annars krävs det 3d-program.

Jag har en bild på ett skott. Men vill att kulas framdel ska vara riktad snettfraåt. Så hur vrider man då.

Sen undrar jag som sagt viklen effekt som är bäst att lägga på klippet om man ska följa sjävla skottet. Allså kameran är skottet. Bara blur å liter feather blir itne så snyggt. Ska man inte kunna göra så allt ser ut som en virvel typ med någon effekt. Va kallas den effekten?

O.B.S: Jag har inte använt AE på åratal :)

[citat=ymmit]Jag har en bild på ett skott. Men vill att kulas framdel ska vara riktad snettfraåt. Så hur vrider man då.

Vad ska du vrida?, kulan? -då krävs 3d..

Sen undrar jag som sagt viklen effekt som är bäst att lägga på klippet om man ska följa sjävla skottet. Allså kameran är skottet. Bara blur å liter feather blir itne så snyggt. Ska man inte kunna göra så allt ser ut som en virvel typ med någon effekt. Va kallas den effekten?

Det här förstår jag inte mycket av alltså, det du gör med klippet med kameraåkningen är att du delar upp det i två lager. Ett lager innehåller hela bilden och i den andra gör du en mask som blir som en triangel med spetsen vid bakdelen av kulan. Lagret med masken lägger du över lagret med hela bilden och där kan du sen lägga ripple, eventuellt blur å så.

O.B.S: Jag har inte använt AE på åratal :)[/citat]

Kollade precis på scenen i matrix, var inte riktigt som jag mindes, det jag har förklarat blir som när man skjuter med sniper i Max Payne, man följer alltså kulan...

Radial blur. Så får du markera rutan för 3D i AE så kan du vrida den hur du vill. Kan bli svårt att få det snyggt om kameran snurrar runt. Då skulle jag tipsa om något 3D-program (Maya, 3Dmax m.m.) Men funkar helfint om kameran bara rör sig sidled!