Gå till innehåll

Få kameran att skaka?


tomgrejs

Recommended Posts

Någon som har nått bra sätt att få det se ut som att kameran skakar till när en buss åkerförbi? alltså fartvinden ska suga tag lite i den och den ska skaka till.

 

känns som att det blir väldigt tillgjort om man ska skaka med handen. kanske ställa stativet på något?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Planit_in]Fixa det i post-roduction processen, det är absolut lättast, och snyggast. Då har du en clean film att jobba med, och lägg till lite kamera "shake" i redigerings programmet, vill gärna se resultatet sen. Jobba på,.[/citat]

 

Låter som en rätt dålig idé! går det att göra "the real deal! så gör det! går snabbare och blir snyggare! men jag tror jag vet vad du vill ha!... brukar synas i kameror vid rally körningar eller liknande, inte sant? som om kamera står på en fjäder så att den "vajar" till snabbt. Men hur man ska göra detta snyggast? .... hmmm

Länk till kommentar
Share on other sites

En kompis till mig gjorde en musikvideo till ett metalband där kameran skakar under vissa tagningar. Då han själv skakade kameran såg det tillgjort ut, men då kom vi på det att om jag håller i hans armar och skakar och han själv försöker hålla kameran någorlunda still så blev det grymt!

Kanske till någon hjälp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, vi gjorde så och det blev faktiskt snyggt. Han kan ju givetvis inte hålla den still eftersom jag skakar hans armar, men om han försöker hålla still ser skakningarna ut att komma från något "yttre" än att kameramannen skakar på kameran själv... Det här låter säkert jättekorkat, men vi gjorde så här och det funkade för det resultat vi ville ha. Prova och se hur det blir och ifall det passar för er.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]hahahahha... det där var ju så vansinnigt att när jag tänker efter så är det ju sant...

 

"ljugit!? Det är värre ändå. Det är ju sant!"[/citat]

 

 

Errr... Har någon kanske skrivit i fel tråd?

 

Det var smått osammanhängande :)

Länk till kommentar
Share on other sites

nejdånejdå... jag läste bara Hagwalls förslag och fick synen framför mig när han skakar på kameramannen... såg bara så lusttigt ut... men visst det är ju sant att resultatet blir mer realistiskt eftersom man förväntar sig att kameramannen ska försöka hålla kameran stadigt när det skakar... inte tvärtom... lite som att dom la in lite fördröjning i en kamerarörelse i Armageddon för att simulera en kameraman som inte riktigt hinner med...:D det är ju lite fel men mer sant..

 

mitt citat bara flög ur mig från en historia jag hört:

 

- åh fy fan att frugan inte kan hålla käft...

- vad har hon nu ljugit ihop?

- Ljugit?! det är ju värre ändå, det är ju sant!

 

som på något vis stämmde in i min upplevelse när jag visualiserade förslaget...

 

förlåt att jag var så osammanhängande:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...