Jump to content

Recommended Posts

Posted

Yo jag skulle vilja göra en slow-motion scen, men jag har en vanlig 25 fps DV kamera. Finns det nått bra program som kan slowa ner klipp med bra kvalité som resultat?

Posted

Ja de kan dom. Men filmen blir väldigt hackig eftersom det inte blir lika många fps om man slowar ner. Men de finns program som kan fixa det o lägga till frames, men ja vet inte nåt grymt sådant

• 3 weeks later...
Posted

Media Studio Pro 6.0 är ett bra program för slow-motion. Utan hack + att ljudet blir slow-motion också. (men det är kanske en funktion till de flesta program) vad vet jag... Nackdelen med Media Studio Pro 6.0 är att det inte görs längre. Vet ej varför.

• 2 weeks later...
Posted

Det är bara att separera varje bildruta till två fields. Sedan lägga ihop dem så att varannan frame är field a, varannan field b.

Hoppas det hjälpte, jag är inte så bra på att förklara...

Posted

Jo, när man filmar med en vanlig dv pal kamera filmar man oftast interlaced, vilked betyder att man filmar 25 fps men 50 fields per second.

....

Vet du vad, jag är inte särskilt bra på att förklara. men jag tror jag vet en bra länk:

http://www.hiddenphantom.com/Tutorials/MSPSlowMo/MSPSlowMo.htm

(där andvänder de media studio pro, men tekninken är samma i t.ex premiere)

• 2 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Välkommen till Voodoo Film forum, Andreas! :)

Att sänka slutarhastigheten vid slow-motion ger bara suddiga bilder. Tvärtom så bör man öka slutarhastighten för att få så bra skärpa som möjligt.

Posted

tackar!

okej... du har rätt, och jag oxå! kortare slutartid=slutaren öppen kortare tid och därför mindre rörelseoskärpa eller??? man vill ju ha lite skarpare bilder för slowmotion. istället för att film med 1/50 sec så ta tex 1/100 sec.

Posted

Tyvärr så kan jag inte ändra slutarhastigheten på min kamera så jag får nöja mig med ett proogramm som gör detta. Någon som har några förslag? Jag har prövat de ovan men jag lyckas inte få det att fungera...

• 3 weeks later...
Posted

Har du mycke ljus för såna där program sköter de automatiskt, ju jusare de är ju kortare slutartid. Är du inomhus en kväll i dålig belysning får du inte kortar slutartid än när du inta har programmet på. Mycket ljus krävs, de bästa är dagsljus då blir de extremt korta slutartider att de börjar hacka lite grann när man spelar upp de normalt.

Själv har jag Final Cut Pro o får väldigt snygga slowmotion. Men när man går under 10% av normal hastighet, då börjar de se lite knasigt ut. men 10-20% har jag fått väldigt bra. De blir väldigt mjuka rörelser om man inte är jättesnabb me kamerarörelserna.

• 3 weeks later...