Jump to content

Stor avi-fil?

Eriost
 Share

Recommended Posts

Hej!

Fråga: Jag håller på och tankar över analog film från en videokamera till min dator. Jag använder Nero för att fånga filmen. Att filen blir stor vet jag men är 150G på 1 1/2 timmes film normalt?? Är dock inget problem men är dock nyfiken om det är normalt med den storleken.

Tack på förhand

/Erik

[citat=jbergman][citat=alpha60]1 timme ska vara runt 13gb.[/citat]

Du tänker på dv-avi, vilket är ett komprimerat format. Okomprimerad avi blir naturligtvis större, fast 150 GB för 1,5 timme?! Vad är ljudet då i för format?

/Jakob[/citat]

Precis. Okompremerad avi. Men jag måste erkänna att jag har dålig kläm på ljudet :-I Om jag säger att jag tankat in den okompremerad den med, är jag rätt ute då? Så står det i "fångaren" iaf. (Ingen komprimering). Man kanske kan komprimera ljudet i nästa försök,, men kan det göra så mycket?

Tack för era svar! /Erik

Tack för era svar! :-) Nu vet jag att det är som det ska. Då kan jag lungt "tanka" vidare. Jobbigt dock att man "bara" har 300G hårddisk. En film i taget i fortsättningen med med andra ord efter som jag har lite annat skrot på den också.

Ha det!

Erik

Hmm iofs skulle du ju kunna tanka in filmerna till DV format. Vet inte hur nero hanterar det men vilket redigeringsprogram som helst fixar ju det...

Blir ju mycket mindre på hårdisken och mera hanterbart. Och kvalitesmässigt så blir det typ ingen skillnad. VHS är redan av så "dålig" kvalite om inte annat ;)

Passar på att ställa en fråga här som jag grubblat lite på. Om man kör capture i WinDV eller i premiere pro 2 och använder standardinställningarna, blir bilden komprimerad på något sätt då? Jag sitter inte vid rätt dator nu, så jag kan inte kolla hur stort filformatet är, men jag skulle gissa på ungefär 1 gb per minut.

Kör med 19" flatscreen och upplösningen blir ganska dålig på min film. Det är ju iofs uppenbart eftersom den ligger långt under 1280x1025 som jag har på skärmen. Men så slog det mig att kollar man på annan film på datorn via dvd är upplösningen ändå lite bättre. Vad har vanliga dvd-filmer för upplösning om inte 720x540.

Är ganska newbie på det här området.

[citat=JonasN]Hmm iofs skulle du ju kunna tanka in filmerna till DV format. Vet inte hur nero hanterar det men vilket redigeringsprogram som helst fixar ju det...

Blir ju mycket mindre på hårdisken och mera hanterbart. Och kvalitesmässigt så blir det typ ingen skillnad. VHS är redan av så "dålig" kvalite om inte annat ;)[/citat]

Jo, kan hålla med dig om kvalité på VHS... Men min svärfar vill så gärna ha alla "tusen timmar" film på sina barnbarn redigerade :-) Suck... Jag har provat att tanka in DV format i Pinnicle som jag redigerar i men fick ett tiotal vågräta linjer över bilden. Hur jag än försökte fick jag ej bort dom. Provade sedan i Nero och kvaliten blev "bra" men dock stor fil.... Jag ska kolla om man vad för format det finns i Nero.

/Erik

[citat=JonasN]Ahh men då har du fel inställningar i programmet. Kolla på dessa och kör med DV. Du kanske har programmet inställt på att arbeta i NTSC. Vanligt som default i program från USA. Men det går att ändra.[/citat]

Mycket intressant! Jag ska kolla detta när jag kommer hem från arbetet.. Är ju mycket bekvämare om man kan tanka in det med redigeringsprogrammet direkt.

/Erik