Gå till innehåll

Det är en massa jobbiga ljud i min film


Film smurfen

Recommended Posts

Tja, när jag gör filmer så brukar det brusa i ljudet. Och det är inte så spännande i en del scener som ska vara tysta. Vet någon hur man får bort brus utan att göra det tyst? Jag har för mig att det ska gå att få bort bara bruset. Om någon kan hjälpa mig så skriv på bara.

 

PS: Jag använder Vegas 5. Kom gärna med förslag om program ifall vegas inte fungerar att få bort brus med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avänd Waves X-noise (direct X plugin), sonic foundry noise reduction, eller vilken sådan plugin som helst. Om du tar bort för myclet kommer du få problem med resten av ljudet, eftersom bruset består av frekvenser som även finns i de flesta andra ljud. Om du har vitt brus på hög nivå är det bättre att göra om alltihop (vilket väl egentligen är den bästa lösnignen i slutändan iaf).

 

/Patrik Vörén

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker brus som är ganska lika överallt, typ vitt brus, är enklast att filtrera bort utan att få så mycket förlust på andra ljud. Använder också nästan bara X-noise som inte bara finns som direct-x plugin, utan även rtas, vst och även tdm tror jag. Gratis demo finns att hämta på waves hemsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är ju att reducera bruset redan vid inspelningen. Antar att du använder en lite sämre kamera med inbyggd mikrofon och då hörs ju kameramotorn som ett surr. Överväg att skaffa en extern mikrofon som du antagligen kan koppla till kameran alternativt till en Minidisk och sedan synkronisera i efterarbetet med en klappa.

 

Vissa kameror har också en gain-funktion på ljudet, som höjer och sänker volymen beroende på ljudnivån. Kameran gör allt för att få en bra ljudnivå, men eftersom det är helt tyst är det bara allt atmosfärsbrus och kameramotorn som hörs - onödigt mycket. Stäng av funktionen om det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brusreducerar med gratisprogrammet Audacity. Det fungerar väldigt bra tycker jag --> http://audacity.sourceforge.net

 

Det blir naturligtvis knäpptyst där det inte är något vitalt ljud då, men jag brukar dölja det genom att lägga på lite subtila bakgrundsljud/atmosfärsljud som sagt. Du kan tanka atmosfärsljud gratis på http://www.independent.nu och enligt dem får du använda ljuden kommersiellt till och med, så det är inga problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Antar att du använder en lite sämre kamera med inbyggd mikrofon och då hörs ju kameramotorn som ett surr.[/citat]

Ja något i den stilen, men går det att få bort, för jag använder bara en mikrofon som hör till datorn men det låter som en liten liten låg ton som är mörk. Finns det billiga mikrofoner eller något??? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...