Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nej. Självklart inte. En sån värld finns än så länge bara i skräck-Sience Fiktion-böcker :-)...än så länge...

Postad

Fast i USA är jag inte fullt så säker, för jag vet att de fick lov att ha tillstånd för smurfsnacket i Donnie Darko. Men där är vi ej, och om inte annat så kan vi alltid dra till indien.

Postad

Man bör holla isär civilrätt och straffrätt. Man får givetvis prata hur mycket skit om en produkt man vill i t.ex. en bok eller film - i konst. Yttrandefriheten är grundlagsskyddad i alla demokratier. Du kan lungt påstå att Coca Cola orsakar hjärncancer och att Disney gör pedofilfilmer. Du behöver inte bevisa någonting - att ha åsikter - även felaktiga och t.o.m. mentalt störda - är en mänsklig rättighet. Ingen brottsbalk eller allmän åklagare i någon demokrati kommer att åtala dig.

Om sen ett företag stämmer dig i en civilrättslig förhandling - det är något helt annat och har ingenting att göra med vad som är olagligt eller lagligt. Om dom kan övertyga en jury (i juryländer) eller rättsnämnd att du ljuger och att dom lidit ekonomisk skada så kan du bli skadeståndsskyldig. Men...det ska mycket till för att jury's och nämnder trycker till den lille mannen och slickar storföretaget i röven :-)

Postad

[citat=mjg]. Men...det ska mycket till för att jury's och nämnder trycker till den lille mannen och slickar storföretaget i röven :-)[/citat]

Jag har hört motsatsen. Folk som har utalat sig om tex hur coca cola beter sig som har åkt dit ordenltigt och blivit skuldsatta för livet, eller döda för den delen - om de bor i Columbia.

Hur som helst så har väll de stora företagen pengar så de kan krossa motstånd genom advokater osv...

rätta mig om jag har fel..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...