Gå till innehåll

Kamerainköp?


megalo

Recommended Posts

Skall införskaffa mig en ny filmkamera men vet inte riktigt vad jag skall köpa.

Har tittat på Canon XM2 eller Sony. Skulle vilja ha med hårddiskinspelning, kan någon i panelen ge mig vägledning. Behöver ej vara billigast utan hellre med bra funktioner. Vad tycker ni?

 

HG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle aldrig köpa en kamera med hårddiskinspelning men det beror på vad Du skall göra med originalet.

Filmar Du bara hemma och kan tanka över i klippdatorn kan det kanske vara OK men hur gör Du om Du är på resa och hårddisken full?

Skall Du redigera materialet direkt kan det vara OK men skall det sparas till senare tillfälle blir det en massa jobb med att lägga över på DVD-skivor.

Jag skulle aldrig köpa en DVD-kamera heller för den delen utan hålla fast vid DV-band så länge de tillverkas. Då kan Du filma det som hör tillsammans på ett band och sedan lagra det tills Du fått ihop material för en redigering.

Tyvärr siar Panasonic och andra tillverkare att de DV-kameror som finns nu är en av de sista generationerna med DV-band.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era inlägg, det är bra att kunna ventilera lite med er. Jag tänkte att kvaliten blir bättre med hårddiskinspelning, eller har jag fel? Skall använda kameran till yrkesbruk och ev. några egna småfilmer. Vet ni hur mycket i tid man spelar in på kameran respektive dv-band?

 

HG

Länk till kommentar
Share on other sites

Varken Canon eller Sony tillverkar filmkameror såvitt jag vet.

 

JVC GZ-MG50 är en hårddiskkamera som kan lagra 30Gb, vilket räcker till ca 37,5 timmar. Den har fått genomgående goda betyg, dock är batteritiden ganska dålig.

 

En DVD-kamera skulle jag aldrig köpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Tror inte att han ska ha den till semesterkamera faktiskt...[/citat]

Och vem har pratat om semester?

Skall man filma dokumentärt kan man faktiskt behöva lämna hemmet.

Sverige är stort och resten av världen också. Och då blir det svårt att tanka ur.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vem har pratat om dokumentärer? megalo uttryckte aldrig specifikt att han skulle resa runt mycket med kameran.. Och det är väl i så fall bara att ta en laptop med sig..

 

DVband är ett format som måste bort, anledningen till att de försvinner är för att de inte kan ta HD... Men att DVkameror skulle bli utan dvband har jag aldrig hört. Grejen är väl att standarden går mot HD och då kan vi inte sitta med gammaldags lagringsteknik....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Och vem har pratat om dokumentärer? megalo uttryckte aldrig specifikt att han skulle resa runt mycket med kameran.. Och det är väl i så fall bara att ta en laptop med sig..[/citat]

Och inte nämnde han något om att vara stationär heller ...

 

Jag tog upp nackdelarna som kan uppstå, därmed inte att de är oövervinniga.

 

Att lagra på en laptop kan vara en idé men då fordras en ganska stor hårddisk vilket betyder en laptop som kostar pengar.

Dessutom måste filmen lagras någonstans om den inte skall redigeras omgående och originalet kastas.

 

Med DV-band kan man lagra material i flera år om man behöver för att samla material till projektet.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle vara lättare att tipsa om du angav budget.. Jag skulle inte köpa en XM-2 nu. Inte för att det är en dålig kamera, tvärt om men en ersättare står runt hörnet. Då kommer resterande XM-2or droppa i pris samtidigt som begagnatmarknaden för denna kamera kommer att bli riktigt intressant. Skulle jag köpa kamera för si sådär 20... så skulle jag nog satsa på sonys DCR-HC1. Jag tycker att HDV-formatet duger bra tills vidare. Dessutom verkar det gå att göra mycket roligt med den kameran..

 

http://www.fxsupport.de/hc1/index.html

 

Inte för att jag kan tyska, men sidan är endå rolig..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...