Gå till innehåll

Tips på fejkbetong


TomStac

Recommended Posts

Jag har en filmidé som utspelar sig till huvudsak i en betongbunker. Jag blir nog tvungen att bygga en del av denna som kulisser i studio för att få till vissa scener, och beroende på Försvarets samarbetsvilja, etc.

 

Jag undrar om ni har några tips om hur man kan bygga upp kulisser av fejkat betong. Det skall ju se äkta ut, så klart. Samtidigt lätt till vikten och enkelt att sätta upp. Gärna så att man snabbt kan bygga om i olika sektioner. Värt att veta är att jag kommer filma i svart-vitt. Trots detta vill jag att man skall kunna se spår efter plankor och porer/små hål på ytan, etc. Det skall alltså tåla närbildstagningar. Det skall naturligtvis vara billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du, du kan ju animera bunkern och ta ett svart/vitt filter, eller bygga den av plast. Det finns ju bunkrar lite här och där i Sverige. Köp några ton plast och börja bygga. Hehe, har funkat för mig med 30 kg plast till en liten hellikopter som vi byggde. Ja kan säga att hellikoptern blev total bluff. Men en bunker är ju nästan färglös så det kan funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

i ronja rövardotter gjorde de hennes sittsten av gråmålad frigolit, så det kanske skulle kunna vara en idé? jag hade nog försökt det iallafall :) fast det bästa hade ju varit att spela in den i en bunker, här i skåne finns det förspikade bunkrar där planket är byggt så att man kan lyfta på en hemlig "dörr" vid tredje plankan nerifrån, prova det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]i ronja rövardotter gjorde de hennes sittsten av gråmålad frigolit, så det kanske skulle kunna vara en idé? jag hade nog försökt det iallafall :) [/citat]

 

Det är något jag har funderat på.

 

%2$s skrev:
fast det bästa hade ju varit att spela in den i en bunker

 

Jag har skrivit mitt manus efter en bunker som existerar i verkligeten. Gjorde lumpen i den. Ligger vid kusten i Göteborgs skärgård och tillhörde kustartilleriet. Frågan är om Marinen släpper till. Vet inte om det fortfarande räknas som ett säkerhetsobjekt, trots att kustartilleriet i princip är nedrustat. Det hade dock varit schysst om man fick tillträde i den. Där finns nämligen ett periskop man kan kolla ytan med, något jag kommer att använda mig av i min film. I värsta fall får jag bygga allt i en studio, därav frågan.

 

Filmsmurfen! Plast har jag inte tänkt på. Verkar vara omständigt material att jobba med, fast jag vet inte.

 

Fler tips uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här hade nog jag försökt göra: Köp stora frigolitplattor (ganska billiga) Montera dem direkt på väggen eller bygg enkla ställningar av trä. Köp sen en eller flera hinkar vägg/bygg-spackel och smeta på. Innan det torkar kan du göra mönster i det (tex. spår efter plankor som du pratade om) Spacklet i sig kommer ge ett levande och naturligt utseende som tål närbilder. Du kan blanda i sand för att få ännu mer struktur eller "porer". (Gips kan kanske funka istället för spackel också)

Prova dig fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

större frigolitblock funkar fint. även i större produktioner använder man frigolit flitigt. tex för att göra gravstenar mm. Bland annat gjordes mycket av kulliserna i alienfilmerna av frigolit som de sedan hade olika plastmaterial över.. Och de kulisserna kan ju ingen klaga över :)

Länk till kommentar
Share on other sites

gips är skitbilligt, man kan göra en tjock gipsblandning (lite i taget, när det har bränt kan du inte bara blanda med vatten och fortsätta som med spackel..) sen färgar man den med svart färgpigment så den får färgen man vill ha, fast spackel är nog lite bättre fast dyrare

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Finns massvis med gamla bunkrar i Sverige.. speciellt längs norska gränsen. Några som jag vet om ligger mitt ute i skogen och dom är så övergivna som dom kan vara :) om du inte orkar åka till norska gränsen så skulle jag använda mig utav något av de knep som du har fått tips om ovan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...