Gå till innehåll

Kameraflyt


Wallin

Recommended Posts

I många professionella rullar ser man ju att kameran aldrig står still utan alltid rör på sig, om så bara litegrann. Vad används när det gäller mycket små, ej signifikanta rörelser? Är det värt att montera ihop en dolly? Kör man med steadycam? Kran? Ett bra exempel på den typ av scener jag menar är när Peg för första gången anländer till slottet i Edward Scissorhands och går genom trädgården.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett av mina visuella grepp är att kameran alltid rör på sig. Jag använder i princip aldrig kamera stilla på stativ. Jag använder allt från större dollys till enklare saker. Indiedolly.com är en bra lösning jag använder ofta. Jag använder en grej som heter E-track också. Tyvärr tillverkas den inte längre. Det är en singel rälsbit på två stativ och på rälsen sitter en liten vagn med skål för kamerahuvudet. Väldigt snabbjobbad. Använde den hela tiden i Camp Slaughter och ganska ofta i Stinger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är utsikten att ett stativ på hjul skall rulla skrammelfritt på slät mark tex asfalterad gata? Jag hade redan tänkt nått i still med bilden, men med någon slags hjul istället för räls. Hur bar den iden är, vet jag inte förän jag provat men nån annan kanske redan provat?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Vad är utsikten att ett stativ på hjul skall rulla skrammelfritt på slät mark tex asfalterad gata? Jag hade redan tänkt nått i still med bilden, men med någon slags hjul istället för räls. Hur bar den iden är, vet jag inte förän jag provat men nån annan kanske redan provat?[/citat]

 

 

Det blir nog svårt att ha det rullande enbart på hjul. Jag tror inte att man kan uppnå en (helt) skakfri rörelse på det sättet.

 

Jag skulle i och för sig själv vilja experimentera med sådana saker om jag hade någon som också var intresserad av det och som bor i närheten av mig (Uddevalla).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, tack. De hjul jag hade sneglat på är reservhjul för rullbord. De är ca 20 cm i diameter och skall pumpas med luft. De liknar bagagevagnshjul eller ballongdäck för barnvagnar. Jag hade tänkt att de främre skulle vara "raka" medan de bakre är ledade så man kan styra. Skälet jag sneglat på dessa hjul är att vi har sånna bord på jobbet och jag tyckte de verkade stadiga. Men, jag får nog revidera iden. Fast det är ju lätt att testa. Det är ju bara att ställa kameran på bordet och köra runt ute (när det blir lite mindre mängd snö). Funkar det inte så får jag väl bära kameran i fortsättningen med. För mina ändamål behövs inte så avancerade metoder.

 

Metafråga, (kanske martin kan svara?); När man har skenor och grejor, i riktigt långsamma eller små rörelser, hur kontrollerar man rörelsen så den blir gämn och fin? Motor eller räcker handkraft när man kör på skenor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen gillar jag handburen kamera...

 

I min första film körde jag på att bara sätta kameran på stativet och låta den stå i princip. Sen blev ju resultatet som det blev, inte jätteilla, men inte snyggt heller.

Till min andra film blev mina kameramän slutkörda genom att jag tvingade dem hålla kameran i handen hela arbetsdagen, utan att sätta ned den på stativ en enda gång.

Det resultatet gillade jag och fortsätter köra på den linjen, men funderar på en blandning till min nästa.

 

så, ja, jag gillar handkamera helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Ok, tack. De hjul jag hade sneglat på är reservhjul för rullbord. De är ca 20 cm i diameter och skall pumpas med luft. De liknar bagagevagnshjul eller ballongdäck för barnvagnar. Jag hade tänkt att de främre skulle vara "raka" medan de bakre är ledade så man kan styra. Skälet jag sneglat på dessa hjul är att vi har sånna bord på jobbet och jag tyckte de verkade stadiga. Men, jag får nog revidera iden. Fast det är ju lätt att testa. Det är ju bara att ställa kameran på bordet och köra runt ute (när det blir lite mindre mängd). Funkar det inte så får jag väl bära kameran i fortsättningen med. För mina ändamål behövs inte så avancerade metoder.

 

Metafråga, (kanske martin kan svara?); När man har skenor och grejor, i riktigt långsamma eller små rörelser, hur kontrollerar man rörelsen så den blir gämn och fin? Motor eller räcker handkraft när man kör på skenor?[/citat]

 

Det finns egentligen bara ett svar på det: tyngd. Ju tyngre än rigg är desto mjukare kommer den att röra sig. Därför är riktiga Dollys stora järnschabrak som kräver två till fyra man för att lyfta in och ur en låg bil. Lätta rälssystem och Dollys har mycket större tendens till knyckiga rörelser. Att förflytta en tung dolly på en räls behövs ingen motor till. Alla förflyttningar kräver ju vana. Bra passare växer inte på träd. En duktig passare kan sparka igång en åkning snabbt och sedan stanna väldigt mjukt. En kombination av muskelkraft och känsla.

 

En kran på något ton gör underverk för rörelsesmidigheten. Kombinerar man det med ett rejält huvud är man hemma.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Personligen gillar jag handburen kamera...

 

I min första film körde jag på att bara sätta kameran på stativet och låta den stå i princip. Sen blev ju resultatet som det blev, inte jätteilla, men inte snyggt heller.

Till min andra film blev mina kameramän slutkörda genom att jag tvingade dem hålla kameran i handen hela arbetsdagen, utan att sätta ned den på stativ en enda gång.

Det resultatet gillade jag och fortsätter köra på den linjen, men funderar på en blandning till min nästa.

 

så, ja, jag gillar handkamera helt enkelt.[/citat]

 

Handkamera kan vara extremt effektivt. Dock tycker jag att man ska veta varför man använder det eftersom det skriker subjektivitet. Handkamera säger alltid till mig som tittare att det är en POV jag ser om det inte är en Dogma-film där jag är tvungen att tänka att det jag ser är ett experiment där kameran inte är särskilt viktig. För mig ska det ganska mycket till innan jag använder handkamera. Jag gjorde min första långfilm helt handhållen (med 35mm) och ångrar det ganska mycket eftersom det inte fungerar i vissa scener där berättandet hade varit mer effektivt med en stram bildkomposition som tvingar tittaren in i ett montage av information.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trivs med en blandning av rörliga bilder och statiska på stativ. Med stativ kan man ju även vrida vinkeln åt sidorna samt upp o ned, så helt stilla blir inte så många scener.

Men insprängda scener med helt stilla fillmning kan skapa en viss nervighet som jag gillar.

;-)

 

/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...