Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan, har precis spelat in en film (första någonsin). Vad jag märkt är att "tumregeln" som säger minst 900 lux inte tycktes funka något vidare för oss. När vi t.ex. hade närbilder (d.v.s. låg bländaröppning tror jag, kan inte termerna) blev det direkt underexponerat.

Ofta hade vi inte alls så starkt, har vi gjort fel? Brukar man typ spela in i väldigt starkt ljus och sen mörka ned för att t.ex. undvika en något grynigare bild (märkte att den lilla kornigheten syntes lite tydligare där det var mörkare)?

Hjälp mig med denna, vill gärna veta om vi gjort något galet, så man inte gör samma misstag nästa gång. Ser i vilket fall bra ut vad jag hitills sett =)

Filmat på en sony-pd 150

Posted

Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar om. Du nämner att det blev underexponerat, och så undrar du varför man skall ha starkt ljus?

Med tanke på att du filmar video så ser du ju direkt i kameran hur mycket ljus som behövs, så att gå omkring med ljusmätare är egentligen onödigt. Ställ kameran på 0 gain och ljussätt tills det ser bra ut. Eller har jag missuppfattat något?

/Jakob

Posted

ah det var min kompis som påstod att underexponerat = för starkt ljus, d.v.s. kameran får för mycket ljussinformation.

Så det där med 900 lux gäller främst film? När man filmar video äre andra regler? För bra ser det iaf ut tycker jag, även om det inte alltid är några proffsgrejer direkt ;P

Posted

Okej, då förstår jag vad du menar. Din kompis har visst lyckats vända på termerna. Underexponerat är för lite ljus, och överexponerat är för mycket.

Den där luxsiffran har jag ingen vidare koll på, så den skall jag inte uttala mig om, men det kanske ligger något i den. Men det finns inga generella regler för film eftersom det beror på hur ljuskänslig film man använder. Vad jag menade är att när man filmar video så ser man ju direkt om det är över- eller underexponerat, och det är bättre att lita på ögat än på en ljusmätare i det fallet. (Och videokameror har som regel dessutom en inbyggd mätare för exponering. Den suger förvisso, men ändå.)

Fast jag undrar om ni använde elektronisk signalförstärkning (gain)? Det skulle förklara att du upplever en viss grynighet i bilden. (Likaså blir färgåtergivningen avsevärt sämre.)

/Jakob

Posted

nepp, som tur var hittade vi den knappen innan det var för sent (fick göra om en del klipp dock = jäkla irriterande) :P Men jag tror att bilden får pyttekorn helt enkelt pga att det inte är världens bästa kamera. Det är något jag ser på TV:n när jag letar efter flimmer, annars ser bilden finfin ut. Var bara orolig att det fanns något underligt sätt att ljussätta på som jag inte visste om, och att vi gjort "fel". Tack för svaret! =)

Posted

Det finns endast 2 "Regler" för video, när det gäller ljus:

#1: Använd ALDRIG Gain

#2: Ha mer än 1/60 slutartid.. eller det har väl varken speciellt med ljus eller video att göra... men iaf.. om du har kortare slutartid så blir bilden hackig.

Du ser om bilden är för ljus eller för mörk. Och hur i He'v'te tänkte din kompis när han sa att underexponerat är för mycket ljus?!

Du kan dessutom ändra mängden ljus som kommer in i kameran genom att ändra slutartid och bländaröppningen. Ju lägre bländartal, destu strörre är öppningen, alltså kommer det in MER ljus. Bilden blir MER exponerad. Därav ÖVERexonerad.

Ju kortare slutartid (1/30 s är kortare än 1/500 s) destu längre blir filmen/bandet/skivan/watever du filmar på, utsatt för ljus, och bilden blir ljusare.

Jag använder 800w redhead-lampor. Dom duger fint, nästan för ljust..

Läst tutorialen om ljussättning här på sidan. Under filmskolan-fliken.

Lycka till!

P.s. Slå din kompis jättehårt i huvet från mig D.s.

//Fredrik

Posted

"Ju kortare slutartid (1/30 s är kortare än 1/500 s) destu längre blir filmen/bandet/skivan/watever du filmar på, utsatt för ljus, och bilden blir ljusare."

1/30 s är kortare än 1/500?

kortare slutartid = längre exponeringstid?

Du som är kan så mycket får gärna förklara.

Posted

[citat=Alex.V]"Ju kortare slutartid (1/30 s är kortare än 1/500 s) destu längre blir filmen/bandet/skivan/watever du filmar på, utsatt för ljus, och bilden blir ljusare."

1/30 s är kortare än 1/500?

kortare slutartid = längre exponeringstid?

Du som är kan så mycket får gärna förklara.[/citat]

OJ!!!!!

Fel, sorry! Menade såklart att 1/30 sekund är längre än 1/500 sekund :)

Bra att du sa till.

Och ju längre slutartid destu längre exponeringstid.

Och: (eftersom jag kan så mycket kan jag ta detta ett steg längre :))

Ett slutarsteg uppåt (från 1/60 till 1/125 t ex.) innebär att du även måste öppna bländaren, ett steg (om du vill släppa in samma ljusmängd såklart). Dom är alltså parralella på så vis.

Posted

oooh. va ni e avancerade grabbar! :OO

Jag vill bara tillägga att PD-150 är inte en dålig kamera, många musikvideos som går på ztv vet jag är filmade med den kameran och det behöver inte bli kornigt överhuvudtaget bara för att ljuskällorna inte räcker till. Det beror på gainet. Vem uppfann den? Blä. DV är ljust nog som det är.

Tänk också på att det kan blir FÖR ljust om ni har för stor bländare eller för långa slutartider. Man kan dock nästan aldrig överexponera då det ofta finns ND-filter på de lite dyrare kamerorna (PD-150 har 2 steg av nd-filter). Bländare påverkar skärpedjupet, så om ni använder en liten bländare med en längre brännvidd blir skärpedjupet kortare vilket innebär att det blir helvetes mycket snyggare helt enkelt. Så kort slutartid som möjligt är bra, men att bländaren är mindre är bättre, om man nu vill ha kort skärpedjup. Gå dock aldrig under 1/60 för då blir det kasst, precis som damtrallala sa. Men det är väl ganska logiskt.

Posted

tack så mycket för alla tips. Jag fattar inte ett smack av vad ni säger, men min kompis som går foto lär fatta, får be honom läsa (tror iofs han gjort på detta sätt). min kompis visste inte om att vi hade på autogain i början när vi filmade, så en del klipp blev gryniga. Som tur var blev det mesta bra pga att kameran då inte ansåg att någon gain behövdes, men det som sög har vi fått göra om :(

Jag undrade mest eftersom vi inte alltför sällan antagligen filmade i mörkare förhållanden än 900 lux.