Gremanz Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 Uppfattningen jag har fått är att det råder brist på manusförfattare i Sverige. Is das correctus? Jag menar, i Hollywood är det väll tvärtom, tonvis med avdankade halvalkisar som tror sig sitta på en oknäckt nöt, men som i själva verket inte ens är värd att skita ut. 0 Citera
jonkanon Postad 11 februari 2006 Postad 11 februari 2006 Ja du, Som vanligt är det väl alltid så att det finns ett övertaligt antal som kallar sig manusförfattare. Och som vanligt är det väl alldeles för få manus som ens kan kallas manus. Och kvar står de stackars producenterna och inte har något att filmatisera. De efterfrågar något nytt som folk kan känna igen sig i. Så antingen skriver man något som folk kan känna igen och då är det ointressant för att det är gjort. Skriver man något som är nytt och fräsht ? Så vågar ingen satsa pengar på det. Tills någon annan gjort det och lyckats, men då är det gjort igen. Så jag tror inte det är brist på manusförfattare. Brist på bra manus är det dock. Låt säga att du läser manus åt ett bolag. På tre månader, om man läser på heltid, så bör det komma in ungefär ett manus som är ok. Dvs som du kan jobba vidare med. Och även om ett manus är bra men inte passar det bolaget som läser det. Så brukar de faktiskt lotsa ett sådant manus vidare där det kan passa. För är det ett bra manus så är det ett bra manus. Tyvärr så kan väl tilläggas att det faktiskt finns bra manus som inte blir av pga producenter som borde vara chefer på ett bageri eller något istället. Det är tydligare recept att gå efter. Så tänk bröd och tänk recept. Så kan du nog göra liknelser för alla situationer som de kan tänkas behövas i. Och för att svara på frågan, ja det är brist på kompetens. Eller brist på publik som förstår det man gör. 1 Citera
damtralla Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 Vad det är brist på är något ställe som ger ut manus gratis till oss ungdommar som förgäves försöker hitta något att göra film på! Så man sliter och sliter, försöker skriva något som duger och inte låter skit. Glömmer att skriva på en månad, när man väl sitter där så kommer ingenting! Totalt tomt i skallen! Eller, det kanske finns något såndant ställe? Giv mig deras webaddress isåfal! Tvivlar på att det är sådan enorm brist på kompetens. Jag har läst 3 manus, alla väldigt bra. Iofs så är jag inte i den riktiga branchen, och det är väl högre krav där. Tror problemet ligger i bristande intresse för att skriva manus och göra film. Och, som jonkanon säger, fullt av dumma trångsinta pruducenter. Men det blir bättre!!!!!! Det tar sig i svensk filminustri, vilket är trevligt då allt annat i världen håller på att gå åt skogen. 0 Citera
Moiraine Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 Brist på intresse tror jag knappast att det är iofs. Så många, särskilt unga, som drömmer om att jobba med film och som dessutom blir lurade att tro att det räcker med att dyka upp på någon utbildning och sedan är allt fix. Vad gäller manus så vet jag ingen sida direkt, men både här och på Filmcafe vet jag att det finns många som är intresserade av att bara få ut sina manus överhuvudtaget. Många skulle nu bli glada om någon var intresserad av att filma dem. Även om det är helt utan ekonomiska förutsättningar. En annan faktor antar jag är att väldigt många filmskapare i Sverige helst både skriver och regisserar. Alltså, de skriver sina egna verk och sedan gör de dem verkliga på vita duken (eller i videokameran). Om man ser till många andra länder så är Sverige lite unikt på det sättet. Särskilt i USA är det ju standard att en (eller några) skriver manus och någon helt annan regisserar. 0 Citera
Gremanz Postad 12 februari 2006 Författare Postad 12 februari 2006 Moiraine: Uhm, va? Det är väll snarare i USA det på senare år har utvecklats åt det hållet att man både skriver och regisserar, eller också rentav producerar, även på större indieproduktioner. Sett till antalet aktiva i filmindustrin per population skulle jag nog gissa på att de till och med ligger före Sverige på den fronten (inte dock för att jag vare mig diggar Hollywoodkomplex eller statistiskt skit.) Jag ska inte säga att du har fel här, men kan du utveckla vad du menar med att folk ger sin tillitt på utbildning? Är det inte snarare tvärtom idag, att det kryllar av så pass många påtända wannabes att de själva knappt får tummen ur röven att producera något värt att titta på utan att man får migrän? Utbildning skulle jag snarare vilja påstå är en bra merit i branschen; bara för att alla fiskar simmar i samma vatten betyder det inte att alla fastnar i nätet. Hurvida det finns folk här eller inte som sitter och värper på diverse historier kan jag inte uttalla mig om. Men de gör fan inte mycket ljud av sig i alla fall. 0 Citera
tomasz1985 Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 damtralla: Som ny regissör börjar man inte med att regissera långfilm eller novellfilm. Skriv en kortfilm på fem minuter och spela in den. Bli bekant med alla element inom filmskapande. Sen när du bevisat att du kan regissera kommer manusen till dig. Som Moiraine säger tror många att manusförfattande är något man lär sig genom att gå en utbildning bara. Av amerikaner har jag hört att det tar ungefär 10 långfilmsmanus innan man vet hur man skriver. Absolut ingen exakt siffra och det är så klart väldigt individuellt men jag kan tänka mig att det ligger någon sanning i det påståendet. Och att skriva 10 långfilmsmanus tar 5 år+. Jag tror att många saknar disciplin, att dom inte sköter sitt skrivande, att det bara är en av många andra sysslor. Det handlar om att skriva i många år innan man får något producerat kanske, och att ändå fortsätta utan att tappa motivationen. Alla klarar det inte. 0 Citera
tomasz1985 Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 [citat=Gremanz]Moiraine: Uhm, va? Det är väll snarare i USA det på senare år har utvecklats åt det hållet att man både skriver och regisserar, eller också rentav producerar, även på större indieproduktioner. Sett till antalet aktiva i filmindustrin per population skulle jag nog gissa på att de till och med ligger före Sverige på den fronten (inte dock för att jag vare mig diggar Hollywoodkomplex eller statistiskt skit.)[/citat] Nej där har du fel. Jag kan inte ge dig någon exakt statistik men min uppfattning är att manusförfattaren och regissören på en produktion väldigt sällan är samma person i Hollywood. På indieproduktioner finns så klart fler "auters". 0 Citera
damtralla Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 Tomas: Jo, jag borde ju göra så. Men jag vägrar lära mig krypa innan jag kan gå! :D Tycker kortfilmer bara är jobbiga och ytliga. Kommer endast på långfilmsidéer. 0 Citera
tomasz1985 Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 [citat=damtralla]Tomas: Jo, jag borde ju göra så. Men jag vägrar lära mig krypa innan jag kan gå! :D Tycker kortfilmer bara är jobbiga och ytliga. Kommer endast på långfilmsidéer.[/citat] Som författare gör du bäst i att skriva novell och långfilmsmanus, som regissör gör du bäst i att regissera kortfilm. Visst är kortfilm ofta ytlig men en hel del fina har gjorts, se det mer som en övning. 0 Citera
Gremanz Postad 12 februari 2006 Författare Postad 12 februari 2006 [citat=tomasz1985] Som författare gör du bäst i att skriva novell och långfilmsmanus[/citat] jasså? anledning? sitter och knåpar på ett tretimmars krigsdrama, så nu blev jag nyfiken på detta utlåtande :D 0 Citera
tomasz1985 Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 [citat=Gremanz][citat=tomasz1985] Som författare gör du bäst i att skriva novell och långfilmsmanus[/citat] jasså? anledning? sitter och knåpar på ett tretimmars krigsdrama, så nu blev jag nyfiken på detta utlåtande :D[/citat] Det gör du rätt i, tar tillbaks det jag sa. =) 0 Citera
Pandan Postad 12 februari 2006 Postad 12 februari 2006 Brist på manus i USA är relativt; aldrig förr har så många manus registerats som det årligen görs nu men om man tittar på vad som filmas har nog aldrig så få originalmanus filmats som nu med remakes, uppföljare, serietidningsfilmer och liknande. I sverige känns det mycket som om manuset i sig är underskattat och stora pengar läggs ner på själva regin och filmandet och inte på att hitta ett väldigt bra manus. 0 Citera
Moiraine Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 [citat=Pandan] I sverige känns det mycket som om manuset i sig är underskattat och stora pengar läggs ner på själva regin och filmandet och inte på att hitta ett väldigt bra manus.[/citat] Jag håller med dig. Jag vet inte hur det ser ut i verkligheten, men nog känns det när man som allmänhet ser på vad som produceras i Sverige. Vad beträffar Sverige/USA så (också helt utan riktig statistik) verkar det oftare som att de kända regissörerna/manusförfattarna/producenterna väljer en arbetsuppgift per film, och vilket smart drag. Många gör allt, men sällan i en och samma film. Vad jag menade med tilliten till utbildning är att det kanske inte nödvändigtvis betyder att alla förväntansfulla ungdomar som börjar studera film/media tidigare och tidigare får noll använding av det i framtiden. För det första kanske det är ett tillfälligt intresse och då är det ju synd att man inte har skaffat en bredare utb. Tro mig jag började tidigt och jag tycker att det är synd att jag inte läste en del andra mer allmäna ämnen. I hur många jobbansökningar är textkommunikation en merit? Visst pratas det om att det är enormt svårt att ta sig in i branschen men ändå startas gång på gång nya utbildningar. Vanlig livserfarenhet och annan arbetslivserfarenhet kan vara lika viktigt, särskilt om man vill porträttera det verkliga livet. 0 Citera
Pandan Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 Mer om USA, så funkar det ofta att regissörer och producenter bestämmer sig för att göra en specifik film och därefter outlinar ideen som en manusförfattare sedan skriver, ett exempel är Indiana Jones filmerna, men även väldigt mycket som Speilberg gör. Kolla på Imdb hur ofta Speilbergs nya filmer heter saker som "untitled second world war project" och "untitled munich projekt" och likande. Ideen finns, men manuset är bara beställt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.