Gå till innehåll

Musik utan upphovsrätt på CD


JonasN

Recommended Posts

Är det någon som vet var man kan få tag på CD skivor med musik utan upphovsrätt? Alltså man köper ett packet med cdskivor och sedan får man andvända det hur man vill och hur mycket man vill.

 

Behöver något lättsamt bakgrundsmusik som går att köra bakom en speaker.

 

Tänk er musiken som spelas i alla dessa renoverings / bygg om lägenheten program på tv när de visar upp lägenheten när de är klara.

 

Och visst det finns tonvis av musik på intertsajter men de får man bara andvända om man är "icke kommersiell" och man ska ju ge kreatören någon sorts kredit i filemen oxå vilket jag inte kan göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fria?

 

Från sidan:

"The content on the Service is intended for your personal, noncommercial use. All materials published on the Service, including but not limited to photographs, graphics, images, illustrations, sound clips, and Flash animation are protected by copyright. You may not modify, publish, transmit, participate in the transfer or sale of, reproduce, create new works from, distribute, perform, display, or in any way exploit any of the materials or content of the Service in whole or in part."

 

Så det är alltså inte så att det är tillåtet att ta låtar därifrån och använda fritt i sina filmer. Vad man däremot kan göra är naturligtvis att be upphovsmännen om lov att använda musiken, och det torde i de flesta fall inte vara så svårt att få.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det du är ute efter kallas för "Royalty Free" musik,det finns massor med sidor på nätet som erbjuder denna typ av musik, en del av dessa låter dig ladda ner musiken gratis medan andra tar betalt.Vad som bör påpekas här är att det verkligen är att rekomendera att du KÖPER musiken,gratis sidorna har i regel alltid en massa"finstilt",du måste tex alltid redovisa i tex eftertexter exakt vem som gjort musiken,var den kommer ifrån osv och dessutom gäller ofta vissa vilkor i stil med att det endast får användas för privat bruk i ej-kommerciellt syft osv

 

Om du däremot köper Royalty Free musik så brukar du slippa allt detta,du får använda den till vad du vill(oavsett om det är en Bio-Film,en dokumentär eller en hemmavideo du gör),du måste inte redovisa för vem som gjort musiken osv(obs!du ÄGER ändå inte musiken,den har endast blivit licencierad till dig att användas,oftast under en period på ca 100 år,du får med andra ord inte sälja vidare själva musiken som den är men får använda den till vad du vill)

 

Jag vill inte göra reklam för en speciell sida men jag har köpt en hel del Royalty Free musik o av alla ställen jag funnit så är det http://www.q-music.co.uk/ som varit helt klart bäst! Deras musik är relativt billig men håller absolut världsklass(jag skulle nästan kunna tänka mig en del av deras låtar som main theme i en biofilm!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...