Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja göra en sådan superförstoring av en bild så som man gör tex i "Bladerunner", där man förstorar och förstorar och förstorar tills man hittar något avslöjande i nån liten spegelbild i nån struntdetalj i bakgrunden, typ när man klickar med förstoringsglaset i photoshop, fast i all evighet.

Bilden i fråga är en kyrka och skall vara svartvit och se gammal ut. Min första tanke är att fotografera kyrkan. Gå halvägs närmare, ta en ny bild, gå ytterligare närmare, ta en ny bild etc tills jag praktiskt taget zoomat in den lilla detaljen. OK. Sen gäller det att foga ihop'et. Helst skulle jag vilja att man i första bilden "ritar en ruta" som sen zip-zip-zip fyller hela bilden (vilket är foto 2) och sen upprepa proceduren. Rita ruta - Zip-zip-zip, helbild. Rita ruta - Zip-zip-zip, helbild med bild 3, 4 osv.

Vad behöver jag för grejor för att ro detta i land?

Posted

om du flyttar kameran så ändras ju perspektivet också.

om man till exempel skulle se ett träd mitt framför kyrkan när de är utzoomat så skulle ju de trädet bli större ju närmre du kom tills att det försvinner helt för att du har gått förbi det

fast om det inte är några stora saker framför som syns på det här sättet så är det säkert inget som man tänker på så mycket

Posted

Jag måste nog förtydliga mig en smula. Det är själva efterarbetet som jag inte vet hur jag göra. För att avslöja min okunnighet:

Jag skulle liksom vilja sikta med videokameran på min datorskärm som kör photoshop, markera ett stycke i bilden, zooma in det markerade stycket, zip-zip-zip. och markera på nytt, zooma, markera zooma.

Att använda flera bilder tänkte jag var ett sätt att "börja om" när upplösningen "tar slut". Men, att filma skärmen med photoshop är väl lite "lågt", eller hur? Hur skulle man alltså göra? Kan jag göra detta med någon sorts redigering för att tex rita markeringen som zooma in detta och vilket program skulle jag behöva?

Att perspektivet ändras, tänkte jag inte på. Tack för den synpunkten. Man får nog ta bilderna i riktigt stora steg så man inte observerar det.

Posted

Jag skulle väl tänka att de skulle gå i AE. fattar inte vad du menar med zip-zip-zip me jag har min version av det. Om du filmar på samma ställe och zoomar så du får olika avstånd så slipper du olika perspektiv. Och så lägger du in klippen i AE, leker lite med scale, motion blur, ljus o så vidare. Fan detta blev inget vettigt svar men jag vet inte vad jag ska säga mer...

Posted

lite off-topic men:

Med zip zip zip menar gorse nog det ljud som hors i Blade Runner nar datorn utfor dessa inzoomningar...

Deckard: "enhance 31 to 36"

datorn: Zick Zick Zick...

angaende perspektivforskjutningen: i blade runner har jag lagt marke till just det... jag har for mig att han i ett stalle sager "track right" och datorn panorerar hoger, men flera grejer i forgrunden tycker jag mig se sa att saga 'vandra' over bilden som i en kameraforflyttning, men det ar ju i framtiden och det ar ju inte sakert att det ar bara vanliga 2d-bilder sa jag har inte tagit sa hart pa den detaljen.

For att losa detta da? vet ej exakt, men jag skulle nog kora med AE och zooma in pa forsta bilden tills den blir narmast oigenkanneligt pixlig, hoppas pa att tittaren da glommer vissa felaktiga detaljer, och sedan wipa (for att fejka den dar post-skarpeokningen som e sa popular i dessa sammanhang) in bild nummer 2. och upprepa.

ungefar sa gjorde jag i en liten film som vi lekte fram hemma, fasst da tog jag ett foto pa en satellitbild i en varldsatlas, zoomade in till en annan satellitbild (som egentligen inte ens var i narheten :)) sen tog jag ett foto fran tokyo tower som jag rakade ha liggande, och sedan en bild pa kejserliga palatset tror jag... sedan fadeade jag bara ut och slangde pa en titel. sedan borjade filmen, kanske tror man pa att filmen utspelar sig i japanska hogborgen eller sa inte... men effekten var tuff som fortextbakgrund...

Posted

Nej, det är inte offtopic, det är precis huvut på spiken. Ja, det låter som det är exakt vad jag vill göra.

Så, det är after effects jag behöver? Kan man däri också rita ut markeringar ungefär som man markerar i photoshop? Faktum är att jag ett tag allvarligt övervägde att leta ett program som spelar in skärmen, och helt enkelt spela in vad jag gör i photshop.