Gå till innehåll

Filma datorskärm?


karlssons klister

Recommended Posts

Hallå! Nu vet jag inte om den här frågan har ställts förut (har inte kunnat hitta den iallafall)(Säker på att den ställt förut) men då är det så här: När man ska filma med en kamera mot en datorskärm vill man ju se allt i skärmen som med sina ögon. Men i mina kameror (Sony DCR-TRV12E och Canon MV850i) så blir det flera ränder som flimmarar runt på skärmen. Jag tror mig ha hört att det har något med Hz och göra (Vad nu det ska menas?) Men hur är det man gör för att få bort ränderna och få en skarp och bra bild?

Våre tacksam för svar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Skärmen uppdateras med en viss frekvens, och kameran filmar med en annan frekvens vilket ger upphov till ränder som rör sig över bilden.

 

Vissa kameror kan synkas mot skärmen (dyrare kameror), eller så kan man testa att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Detta kommer troligen inte att få ränderna att försvinna, menmed lite pill kansmke man kan få det till en acceptabel nivå eller ett acceptabelt utseende...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ställa in uppdateringsfrekvensen på skärmen är det enklaste sättet, och så länge det ligger i synk så uppstår inga ränder. Så ställ skärmen på 50 eller 100 Hz, så bör det inte vara något problem. Det funkade fint för mig i alla fall.

 

Edit: inser att jag glömde nämna slutartiden. Se till att ställa den på 1/50 eller 1/100.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett förslag är att istället för att filma skärmen fabricera materialet som en filmfil som du har på ett annat track i redigeringen och infogar som en picture-in-picture i skärmen så att säga. Kan se väl statiskt ut men det går att avhjälpa en hel del med att färgkorrigera och matta av looken på materialet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...