karlssons klister Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Hallå! Nu vet jag inte om den här frågan har ställts förut (har inte kunnat hitta den iallafall)(Säker på att den ställt förut) men då är det så här: När man ska filma med en kamera mot en datorskärm vill man ju se allt i skärmen som med sina ögon. Men i mina kameror (Sony DCR-TRV12E och Canon MV850i) så blir det flera ränder som flimmarar runt på skärmen. Jag tror mig ha hört att det har något med Hz och göra (Vad nu det ska menas?) Men hur är det man gör för att få bort ränderna och få en skarp och bra bild? Våre tacksam för svar.... 0 Quote
00Bengtsson Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 ställ ner ljuset på skärmen kanske? 0 Quote
Fredrik Blom Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Skärmen uppdateras med en viss frekvens, och kameran filmar med en annan frekvens vilket ger upphov till ränder som rör sig över bilden. Vissa kameror kan synkas mot skärmen (dyrare kameror), eller så kan man testa att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Detta kommer troligen inte att få ränderna att försvinna, menmed lite pill kansmke man kan få det till en acceptabel nivå eller ett acceptabelt utseende... /Rico 0 Quote
ingebo Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Det har med uppdaterings frekvensen att göra har jag för mig... testa de olika du kan ställa in på datorn under Egenskaper för Bildskärm -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärm Fredrik är för snabb! 0 Quote
jbergman Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Att ställa in uppdateringsfrekvensen på skärmen är det enklaste sättet, och så länge det ligger i synk så uppstår inga ränder. Så ställ skärmen på 50 eller 100 Hz, så bör det inte vara något problem. Det funkade fint för mig i alla fall. Edit: inser att jag glömde nämna slutartiden. Se till att ställa den på 1/50 eller 1/100. /Jakob 0 Quote
00Bengtsson Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Du får helt enkelt mixtra och testa vad som funkar bäst beroende på vilken sorts skärm du använder. monitor? TFT? LCD? 0 Quote
Gren Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Vanliga skärmar flimrar pga uppdateringsfrekvens. Byt till LCD skärm istället, så går det bättre. 0 Quote
JoeyC Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Ett förslag är att istället för att filma skärmen fabricera materialet som en filmfil som du har på ett annat track i redigeringen och infogar som en picture-in-picture i skärmen så att säga. Kan se väl statiskt ut men det går att avhjälpa en hel del med att färgkorrigera och matta av looken på materialet. 0 Quote
karlssons klister Posted February 9, 2006 Author Posted February 9, 2006 Tack för alla tips... 0 Quote
The-o Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Eller köra med nått capture program på datan ;) 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.