Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.. Igen.. Två manustrådar på en dag. Ni måste tycka att jag är värsta idéspottaren..

Jag satt och glodde med mina kompisar. 2 av dem anyway. Från den kompisgruppen som helt saknar intresse för film och annat intressant.

Men hur somhelst så tog jag modet till mig och frågade om de skulle viljja göra en film. Och efter ett tag så kom de brilljanta idéerna: "stumfilm" och "skräckis"

Så jag (med min högt utvecklade hjärna) satte ihop dessa lösa trådar till "JA! En stumthriller!!"

Tänk er.. Ett förkroppsligande av begreppet att vara så skräckslagen att man inte kan få fram ett endaste ljud hur mycket man än skriker!

Om detta görs med blek super8 (tror min mormor har en kamera) så kan man nog få en riktig kuslig kännsla?

Om man bortser från klichén sv/v

Men längre än så har jag itne kommit i tänkandet. Fick ju idén för typ en timme sedan högst.

Och det är där, kära vänner, som ni kommer in!!

Tänk åt mig! Så jag slipper.

Postad

Om jag förstått ditt resonemang rätt, vill du göra en thriller utan tal. Saken är den att en stumskräckis fungerar, eftersom skräckisar till stor del bygger på "miljöljud" som i stumfilmer framställs med diverse instrument. Med thrillers är saken en helt annan, visst, här spelar ljuden också en stor roll, men talet är så mycket viktigare än i skräckgenren. Jag knyter ihop mitt resonemang när jag fått lite sömn.

Postad

Asså... skräck/thriller.. same same but different.

Vad jag menar är en högst psykologisk thriller. Såklart med lite blod och ett å annat monster eller liknande.

Allt ljud ska komma från musik och ljudeffekter som klart och tydligt inte är naturliga, men ändå passar in i sammanhanget.

Som Nosferatu, (den vi såg i skolan... vet inte vad den verisionen heter exakt..)

Postad

Jag tycker du börjar lite i fel ände. Låt istället din idé/berättelse avgöra om det ska bli en "stumfilm". Format och teknik ska serva berättelsen inte tvärtom. Och att skjuta på super-8 är ingen bra idé. Det kommer bara kosta en massa pengar och bli krångligt. Andvänd DV-teknik och skapa en känsla av super8.

Postad

Hmmjo, det ligger lite i det du säger, käre Qbrik. Jag har funderat lite på hur man lär gå till väga för att bygga upp en thriller.

Vem/vad är det läskiga

I vilken miljö (förmodligen en någotsånär främmade mijlö, det som är främmande känns mindre tryggt och är därför läskigare)

Kanske t ex flyttar huvudpersonerna in i ett nytt (skök)hus eller hyr en (Vampyrbebodd)stuga. Eller vaknar upp i ett badrum som är fullt av farliga fällor och blir tvugna att döda sin vänn eller skada sig själv för att komma där ifrån ;)

Postad

Tror inte att du ska utveckla den idén något mer, att ha scener, reklamfilmer, filmer osv i stumfilmsstil idag känns så kliché. Då tycker jag att du ska utveckla en bra historia istället och spela in den med modernt stil, eller kanske kan du komma på nytt, gå ett steg längre :)

Postad

Nämn EN skräckis som gjorts sedan 1930talet med endast musik som ljud.

Först då kan jag ens överväga att hålla med att det är "kliché"

Jag ser faktiskt fram imot att försöka utveckla en intressant historia med dessa kriterier. Blir något att blta l lixom.

Så nepp, tyvärr Nemo, jag iggar dig ;)

Postad

[citat=damtralla]Nämn EN skräckis som gjorts sedan 1930talet med endast musik som ljud.

Först då kan jag ens överväga att hålla med att det är "kliché"

Jag ser faktiskt fram imot att försöka utveckla en intressant historia med dessa kriterier. Blir något att blta l lixom.

Så nepp, tyvärr Nemo, jag iggar dig ;)[/citat]

Hoppas den blir bra, med kliché menar jag alla reklamfilmer som t.ex Ica och en massa andra är gjorda som stumfilmer, kortfilmer jag sett är gjorda med filter och lagt in text som stumfilmer. I långfilmer (dock oftast komedier) så brukar man ha med någon scen som är gjord med stumfilmsstuk.

Men om jag förstår dig rätt nu, så vill du göra en thriller/skräck utan ljud, bara musik. Du kommer alltså att ha färg och modern miljö osv??

Eller har du tänkt ha svartvit/sepia och lite snabbspolad osv???

Postad

Antar att du inte tänkt dig att göra en långfilm med detta koncept. Skulle du lyckas med det är du ett dramaturgiskt geni som t.o.m. skulle göra Hitchcock avundsjuk.

Idén med att vara så skräckslagen att man inte får fram ett ljud hur mycket man än "försöker skrika" är bra, men knappast ny.

Det du skriver om miljö är endast delvis sant. Visst kan en främmande miljö vara skrämmande i sig, men det är alltid mer skrämmande att bli skrämd i en miljö där man normalt ska känna sig trygg - i sitt eget hem t.ex.

Det gäller att tittarna ska kunna känna att "det skulle kunna hända mig" även om det är monster inblandade.

/H

Postad

"Men om jag förstår dig rätt nu, så vill du göra en thriller/skräck utan ljud, bara musik. Du kommer alltså att ha färg och modern miljö osv??

Eller har du tänkt ha svartvit/sepia och lite snabbspolad osv???"

Mja.. jag hade nog tänkt svartvitt eller liknande. Inte den vanliga färgnyanserna iaf. Men absolut inte 16 fps :D

Funderar fortfarande hurvida jag ska ha textrutor med förklarande... text och viktiga repliker. Men förmodligen inte. Ska försöka lösa saken på annat sätt..

Det ska vara bra kavlitet också, inga negativrepor eller TORKFLÄCKAR här inte...

Har du sett dendär nosferatuverisionen som ett franskt inustrimetallband gör musiken till? Så ska ljudeffekterna vara.. alltså inbyggda i musiken..typ.

Ja, morden miljö.

"Antar att du inte tänkt dig att göra en långfilm med detta koncept"

Nej, blir kortfilmsformat. Nog för att jag är ett dramaturgiskt geni, men orka lixom ;)

Postad

[citat=damtralla]

Mja.. jag hade nog tänkt svartvitt eller liknande. Inte den vanliga färgnyanserna iaf. Men absolut inte 16 fps :D

Funderar fortfarande hurvida jag ska ha textrutor med förklarande... text och viktiga repliker. Men förmodligen inte. Ska försöka lösa saken på annat sätt..

Det ska vara bra kavlitet också, inga negativrepor eller TORKFLÄCKAR här inte...

Har du sett dendär nosferatuverisionen som ett franskt inustrimetallband gör musiken till? Så ska ljudeffekterna vara.. alltså inbyggda i musiken..typ.

Ja, morden miljö.

[/citat]

Om den blir i modern miljö fast med enbart musik och ljud så tror jag att den kan bli väldigt originell, tror den skulle tjäna på att även vara i färg.

Bara för dig att komma på en passande historia sen har du något bra på gång ;)

Postad

NU!!!!

Vet inte var idén kom ifrån. Men här är första scenen.

Vet att manuset är långt ifrån korrekt skrivet, men det är skit samma. Bara en hobbygrej och manuset är för mig så sålänge jag förstår det så är det ju bra.

Och dessutom: första utkastet

skräck.RTF

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...