Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Finns det något program som man kan använda som blidmixer på datan? Som att jag kopplar in 2videokameror till datan så kan jag samtidgt som jag recordar till datan växla mellan 2 olika kameror?

Ge gärna tips på program eller kom med andra förslag :).

Tack på förhand/ The-o

Postad

Nä, varför ska du göra så? Springer du omkring med en dator samtidigt som du filmar? Om du nu ska använda två kameror läser du väl in från vardera till datorn för att därefter sammanställa allt med hjälp av ett redigeringsprogram.

Men det är klart, jag har väl själv funderat i dom banorna. Och visst finns det väl bildmixrar, men tveksamt om dom finns i form av dataprogram. Har i alla fall inte sett nån.

Postad

Tänkte göra så för liveinspelning mellan 2olika kameror. Men iallfall synd, men vore coolt om det fanns nått liknande ^^ Finns jus vanliga bildmixar men dom är lite dyra + att jag inte hittat nån..

Postad

Ja, jag förstår att det var nåt sånt du skulle göra. Men jag tror att det blir bättre att läsa in filmerna från vardera kameran och sedan redigera. Om du skulle köra med bildmixer har du ju mindre möjlighet att ändra på nåt i efterhand.

• 2 veckor senare...
Postad

[citat=The-o]Hej! Finns det något program som man kan använda som blidmixer på datan? Som att jag kopplar in 2videokameror till datan så kan jag samtidgt som jag recordar till datan växla mellan 2 olika kameror?

Ge gärna tips på program eller kom med andra förslag :).

Tack på förhand/ The-o[/citat]

Tjena jo nya Adobe premiere 2.0 klarar av det även finale cut om du kör med Mac:) lycka till

Postad

Men Fredrik, skulle man reta sig på språket i detta forum skulle man vara ordentligt arg sedan länge. Så det är bäst att låta bli tycker jag. Vi förstår ju oftast ändå vad som menas.

Postad

Ha, ha. Håller med. Jag hajar alltid till på ordet "datan". Är det någon som har en aning om var det kommer ifrån? Hur det har uppkommit? Någonting för Fredrik Lindström kanske?

"Dator" är ju egentligen också ett väldigt konstigt ord. Vi försöker ju översätta "Computer" och "Data" som i "Computing data". "Beräknare" eller "Databehandlare" skulle vara ett bättre ord än "Dator" egentligen. Men "Data" eller "Datan" beskriver ju inte alls själva maskinen. Man trycker ju inte på "play" på sin "Musik" när man startar CD-spelaren. Och man åker ju inte ut en sväng med sin "Bensin". Eller ställer vredet på 3 minuter hög effekt på sin "Schnitzel med klyftpotatis och ärtor".

Sär skrivningar är själv klart och så jobbiga att för söka läsa. :)

Postad

... är tidvis riktigt irriterande. Det verkar som om dagens skolelever löpande skolkar från lektionerna som stavas "Svenska". Är det webbchattens fel eller vad är orsaken till taffligheterna? Särskrivningen vill jag mena kan ha påverkats av engelskans sätt att dela upp ord. Från engelskan har vi också de taffliga direktöversättningarna som "att ta ett beslut" där det korrekt heter att fatta ett beslut. Inte vill vi väl hjälpa Konsums kassa personal, men däremot ställer vi upp för Konsums kassapersonal. Att som i ett inlägg ovan framföra att stavandet osv. inte spelar någon roll då vi ju oftast förstår vad som avses, är en fel infallsvinkel. Med den utarmning av språket som pågår idag finns det alla möjligheter till onödiga fatala misstag.

Sorry för raderna i denna tråd som egentligen innehåller något helt annat ämne. Jag var bara tvungen att få skriva av mig lite...

Postad

Munthe...

Hihi - bra liknelser. Jo, "dator" är ett besynnerligt ord, men det är kul att vi har ett eget ord för mojängen - andra språk kallar den oftast bara för engelskans "computer". Nå - då borde väl stereon heta "musikor" kameran för "filmor" eller "bildor" :-D

Ursäkta OT :-)

Postad

"Att som i ett inlägg ovan framföra att stavandet osv. inte spelar någon roll då vi ju oftast förstår vad som avses, är en fel infallsvinkel."

Att stavandet inte spelar någon roll har jag väl ändå inte menat. Men att reta upp sig på felstavningar tycker jag är bara onödigt. Ni kan ändå inte lära ungarna att skriva korrekt svenska.

Postad

[citat=arvid]Men Fredrik, skulle man reta sig på språket i detta forum skulle man vara ordentligt arg sedan länge. Så det är bäst att låta bli tycker jag. Vi förstår ju oftast ändå vad som menas.[/citat]

Jo, men är man datavetare och dataingenjör så är det vissa saker som man inte kan ta - resten försöker jag blunda för och/eller anpassa mig till :)

Men hur gick det nu med bildmixandet?

/Rico

Postad

Om du nu är datavetare och dataingenjör så borde du många gånger tidigare ha stött på dessa språkliga felaktigheter och lärt dig att acceptera sånt.

Själv har jag för övrigt arbetat som datatekniker sedan sjuttitalet.

Och ja, hur gick det med mixandet The-o?

Postad

Här var ett längre inlägg, men jag känner att det bara blir dumt vad jag än skriver, så förlåt för mitt inlägg som var helt OT (och jo, jag är datavetare och dataingenjör, jag lovar!!! ;) )

Med vänliga hälsningar

/Rico

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...