Gå till innehåll

Vad ska jag välja?


bronge

Recommended Posts

[citat=Stefan_holst]Magix är säkert bra för de med konsument kameror.

Men Munhte ger ju exempel på gratis, 0kr, program. Inte 10000kr program.

Jag tror ni är så oöverens att det är lika bra att lägga av. Ni kommer aldrig komma överens.

Nar det gäller Premiere så finns det ju för konsumenter med normala plånböcker och behov. Då heter det Premiere Elements. Inte gratis som Avid FREE DV.Men prismässigt konkurerande med Magix, Pinnacle och Vegas.

Jag tror att det är en fråga om vana och om det fungerar bra så är man nöjd med det man har.[/citat]

Givetvis är det så och i sista versionen av tyska testen ligger Premiere Elements bara 2 poäng från Magix så de är väldigt lika.

Vad som skiljer vet jag inte eftersom jag ännu inte lyckats ladda hem Premieres demoversion. Datorn skriker om någon fil som saknas i temp.

Vad jag reagerat mot är Munthes så totala sågning av någon han uppenbarligen inte vet något om och att han jämför yrkesmässiga proffsgrejor och tidningar med konsumentdito.

Han har en stor kunskap och det är synd att han förstör och förvillar i fel trådar.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Att man är oense har aldrig varit en anledning för mig att inte debattera vidare. Jag tycker att ämnet är intressant. Och jag tillhör det lilla fåtal människor som jobbar med film som också deltar i forum.

 

För mig är inte program som kostar under 1000 kr ointressanta! Per, du kan vara helt säker på att även vi med budget är jätteintresserade av smarta och kostnadseffektiva lösningar. Vi älskar saker som är gratis eller billigt. Jag har i en annan tråd berättat för dig hur jag bytte ut svindyra Avidhyror mot en Mac med den första DV-redigeraren EditDV. (Vandraren tyckte att jag snackade skit då också utan att utveckla hur).

 

Så hur kan du tro att jag försöker få semiproffs att använda svindyr utrustning när min egen största drivkraft är att hitta så billiga och bra lösningar som möjligt? Just nu håller jag på med ett massivt projekt som involverar massor med 3D. Mina tester gjorde att vi bytte ut vår tidigare arbetshäst LightWave (som är ganska dyr per licens) mot det konsumentprissatta programmet Carrara Pro.

 

Jag kann inte se ett anda skäl till att jag skulle resonera som du vill att jag ska resonera. Att jag skulle vara för "fin" för att nedlåta mig till diskussioner om Pinnacle eller Magix. Att vi riktiga proffs bara ältar system i miljonklassen. Som proffs har jag ju någonting att bidra med. Mina erfarenheter säger mig vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Och vad som inte funkar bra alls. Jag erbjuder en ganska proffsig lösning för 0 kr. Du erbjuder skräp för tusen spänn. Dom där tusen kronorna kan man ju få en massa DV-band för och göra film med. Varför slänga bort dom i onödan?

 

Och nej, det du beskriver är inte fackpress. Det är tidningar som handlar om digitalvideo riktade till en konsumentköpgrupp. Vecko Revyn är inte fackpress heller när den bedömmer mode och smink och olika bantningsmetoder för unga tjejer. Skärpning nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst]Jag tror ni är så oöverens att det är lika bra att lägga av. Ni kommer aldrig komma överens.

[/citat]

 

Ja Munthe det var ju dumt sagt, det är klart att ni kan fortsätta disskutera.

 

Det vore faktist lite intressant att få reda på i detalj fördelar och nackdelar med de program ni använder.

 

Men jag tycker inte det är givande att läsa om hur värdelöst vetande ni tycker varandra har.

 

Men det är ok att kasta skit på varandra om ni vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan listat dom argumenten åt dig i en annan tråd. Här är det som dyker upp i huvudet:

 

8-bitars effekthantering.

Ingen import eller export av EDL, AAF eller XML.

Inget OMF-stöd.

Sunkig FW preview.

Programmet försöker göra allt för tusen spänn. Realtidsenkodning till Mpeg 2 osv. I grunden är det en DV-redigerare som är öppnad för Mpeg 2 vilket aldrig är en bra lösning eftersom Mpeg och DV ställer helt olika krav.

Inget stöd för PS, än mindre lager.

Programmet försöker se ut som att det är väldigt grafiskt interaktivt men det mesta är interface-kosmetika.

Ingen bra Mpeg encoder.

Vill minnas att det inte hade JKL men jag kan minnas fel.

Påstår att det jobbar med AC3 Dolby Digital i timelinen vilket är extremt oseriöst eftersom det är en distributionscodec som inte ska redigeras. Kan inte tänka mig att Dolby gillar den idén. Dolby har extremt strikta regler för hur ljud som ska kodas till DD ska produceras.

 

Osv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar på vilket sätt era diskussioner kan hjälpa bronge med att hitta det program han vill ha.

Och egentligen skulle ni väl kunna köra en egen tråd där ni kan försöka överrösta varann. Ingen annan skulle väl ändå bry sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte viktigt att bli överens, det blir vi säkert aldrig.

Var och en har sin tro men innan man sågar något så radikalt som Munthe gjort så är hans argument inte vatten värda då han inte kan precisera vad som är så dåligt?

Jag vet att det var något i ett annat inlägg om några ingångar som inte finns, och som proffsen tydligen värdesätter över allt annat, men ur konsumentens synvinkel, vad är så dåligt?

Varför sågar Du programmet så till den milda grad?

-Per

--------------------------------------------

Här kom Munthes inlägg medan jag skrev mitt:

Men i ärlighetens namn, ganska dåliga argument för en som arbetar med VHS, S-VHS och DVD, eller hur?

 

Är import eller export av EDL, AAF eller XML viktiga när man använder vanliga kameror?

 

En kompis försöker importera CD-musik i Premiere Pro.

Han får rekommendationer att omvandla filen till något annat innan det går.

Med Magix drar man filen från CD'n till tidslinan och allt är fix och färdigt.

Varje program har sina för och nackdelar.

 

Vad är det för fel att man får mycket för pengarna?

Tydligen vore programmet väldigt bra om det kostade 10.000?

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Jag undrar på vilket sätt era diskussioner kan hjälpa bronge med att hitta det program han vill ha.

Och egentligen skulle ni väl kunna köra en egen tråd där ni kan försöka överrösta varann. Ingen annan skulle väl ändå bry sig.[/citat]

 

Varför vi för diskussionen och hur den kan hjälpa bronge?

Jag vill göra bronge och andra uppmärksam på att det finns mycket bra program som ger mycket mer än Pinnacle.

I Sverige finns nästan bara Pinnacle och tyvärr, vilket även de flesta inlägg på detta forum bekräftar, är Pinnacle något av en standard.

Jag tycker inte man skall såga ett program så totalt som Munthe och några andra gjort, utan att ha vettiga argument, ur konsumentvinkel.

 

Om man läser vad Munthe skriver så skulle det inte vara någon idé att testa Magix, vilket vore synd då det för många är ett väldigt stort steg uppåt både för kreativiteten och kvalitén och dessutom så enkelt att arbeta med att det blir extra roligt. Utan att det kostar en massa pengar.

När man arbetat med Magix några år och har inkomster från verksamheten kan säkert nästa steg vara Premiere.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Är import eller export av EDL, AAF eller XML viktiga när man använder vanliga kameror?[/citat]

 

Ja. Jag använder ofta vanliga kameror. Jag förutsätter att din kamera är av DV-typ och då har den tidkod. Och om du vill utnyttja ditt DV-materials fulla potential med grafik och färgkorrigering så finns det massor av funktioner exportformaten fyller.

 

[citat=Per Lind]En kompis försöker importera CD-musik i Premiere Pro.

Han får rekommendationer att omvandla filen till något annat innan det går.[/citat]

 

Ja, självklart. En CD-fil är inte särskilt lämplig att redigera. Vill man dessutom ha ett bra ljudresultat så öppnar man upp filen ur skruttiga 44KHz. Annars kommer varje resampling av ljudfilen (när du lägger på filter) att vara mer destruktiv mot ljudet.

 

[citat=Per Lind]Med Magix drar man filen från CD'n till tidslinan och allt är fix och färdigt.

Varje program har sina för och nackdelar.[/citat]

 

Användarvänlighet på bekostnad av kvalitét kallas det. Är det bra?

 

[citat=Per Lind]Vad är det för fel att man får mycket för pengarna?[/citat]

 

Det är inget fel alls. Med iMovie och Premiere Elements får man mycket för pengarna (iMovie är t o m gratis). Med Premiere Pro och FCP får man ännu mer för pengarna. Med Magix får man väldigt lite för pengarna.

 

[citat=Per Lind]Tydligen vore programmet väldigt bra om det kostade 10.000?[/citat]

 

Nej, det vore bra om det kostade 0 kr. Det är inte värt mer. Det har ungefär samma features som ett annat tyskt skitprogram; Mainactor. Ungefär samma pris. Finns för Linux också. Helt värdelöst är det. Något bättre Mpeg Encoder dock eftersom MainConcept ligger bakom programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det inte TV-produktion vi pratar om utan vanlig enkel redigering som skall till en DVD-skiva. Ljudet är utmärkt.

Innan vi pratar vidare tycker jag att Du skall ladda hem programmet och testa.

Så Du vet vad Du pratar om.

 

Det största felet är tydligen att programmet är tyskt?

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jamen använd skräpet då om du är så himla nöjd. Jag har gett dig massor av förklaringar till varför jag tycker att programmet är för begränsat och en återvändsgränd. Jag kan sitta med programmet varje år i tio år och det kommer fortfarande inte att hosta ur sig en vettig export. Användarvänlighet på bekostnad av kvalitét. Ganska otypiskt tyskt säger en kvartstysk som älskar tyska kameror, tysk optik och tyska lampor (men börjar hajja att videoredigering kan vi tyskar tydligen inte).

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, har suttit på sidan och försökt att inte lägga mig i men nu måste jag skriva ett par rader. Jag förstår inte hur man orkar försvara ett program med så mkt begränsningar som Magix har. Det kanske duger för dina behov men personligen tycker jag att det är ett amatörprogram och slöseri med tid och energi. Lika bra lägga den kraften på premiere/ final cut/ avid direkt. Adobes studentlicenser är inte speciellt dyra, dessutom så får du pröva adobes produkter i 30 dagar gratis. Varför ska man lära sig något som kommer begränsa en senare? Sen så tycker jag att ni ska ge martin cred för han orkar sitta och skriva på detta forum. Han ger mycket information utan att få något utbyte själv, vilket inte många hade gjort. Du kanske ska ifrågasätta dina kunskaper när du inte ens kan tanka in materialet i premiere. Då kan du inte ha mycket tålamod för ett program. Jag tycker premiere eller final cut är bäst att börja i. Det är lätt att komma igång med och sjukt användarvänligt. Personligen så klipper jag nästan bara i avid numera och är nöjd med programmet. Det är lite bökigt att acceptera vissa saker i avid efter premiere och final cut men har man kommit igång med det så går allt mycket fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortfarande diskuterar ni proffsprogram i de högre prisklasserna och jämför med ett mycket kunnigt program i de lägre.

Vilka är begränsningarna? TV-sändning?

Det är konstigt att några proffs i Sverige vet bäst när halva Europa säger något annat.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Per. Har du svårt att förstå?

 

Vill du att jag ska förklara en gång till vilka som är begräsningarna så att du kan fråga mig en gång till vilka begränsningarna är sen?

 

Vaddå TV-sändning? Varför måste du strula till redigeringskoncept så mycket? En icke-linjär redigerare ska i första hand klara vanlig simpel redigering med fullgod integrering i post. Det gör inte Magix. Oftare är det så att ju enklare en NLE är desto bättre är den. Den måste klara det grundläggande. Konverteringar, DVD-exporter och annat är bara fluff och ögongodis. Det gör man mycket bättre i dedikerade program (om inte alls behöver vara dyra - det finns bra gratisversioner).

 

Och vilka är "några proffs i Sverige"? Det är väl bara jag som påstår att Magix är ett dumt insteg om man vill välja ett bra men billigt program eftersom det är så begränsat när det kommer till funktioner proffs använder? Dessutom är det en sanning med modifikation att jag är ett proffs i Sverige. Jag jobbar inte i den svenska filmindustrin utan den amerikanska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag reagerar mot är att Du kallar Magix för "skit" när Du inte ids ladda ner programmet och verkligen testa det och att Du jämför Magix med proffsprogram.

Du kan mycket väl säga att det är bättre att investera i Premiere Pro och lära sig det från början än att starta med enklare program.

Det köper jag men att kalla något "skit" är väl att ta i med överord.

Programmet kan inte det Du har som krav men för de som arbetar i Pinnacle är det en väsentlig förbättring och ökar kreativiteten betydligt.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är inte att ta i. Det finns alldeles för många mjukvarutvecklare som tar dyra pengar för undermålig och värdelös mjukvara. Särskilt på PC-sidan. Det är en djungel att skilja agnarna från vetet på Microsofts plattform.

 

Och jag har inte sagt ett smack om investeringar. Jag har listat ett alternativ som kostar 0 kr. Kan du lova mig att du kommer ihåg det så att jag slipper skriva samma sak igen?

 

Program som Magix och Pinnacles konsumentprogram är så enkla att dom borde vara helt gratis IMHO. Det handlar inte om att jag har proffsbehov. Det bara är så. iMovie är tusen gånger bättre än både Magix och de enklare Pinnacle-programmen och det kostar ingenting. Jag skulle hellre betala tusen spänn för Avid FREE DV än Magix. Som tur är är det Avid som är gratis i det här fallet.

 

Ett redigeringsprogram är inte avancerat för att man kan skapa en DVD-meny i det. Tvärtom. Det är tillstökat med funktioner som egentligen inte går att simplifiera på det sättet Magix gjort det och det har med DVD-specifikationer och annat att göra. Är det inte optimalt integrerat som med Adobe AAF är det helt värdelöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

om vi tittar på premiere som enligt mig går att lära sig grunderna i på en halvtimme om du har använt en dator de senaste 15 åren. markera, placera...klipp...kan det bli enklare? fördelen med att investera i ett program som preimere m fl. är ju uppnebara. Ju mer du utvecklas vill man att programet ska kunna stödja ens nivå. Det är inte kul att lägga ut 1000 kr för något som du kan lära dig i ett gratisprogram som dessutom är bättre och mer snarlikt "proffsprogram". Jag tycker inte att premiere är speciellt bra heller, det har sina begränsningar med buggar, dåligt deinterleacing vid export osv osv., begränsad färgkorrigering, du klipper inte i real time (först nu 2.0 kommer du kunna göra detta) men fördelen är att du kan lägga till plug-ins som gör att ditt program blir till det du vill ha. Så är det bättre lägga ut 1000 kr på något som du kommer behöva byta ut efter 6 månader eller satsa på att lära sig ett riktigt program antingen gratis eller vid köp av en billig studentlicens?

Länk till kommentar
Share on other sites

arvid: Vem kastar skit? Jag upplever inte att jag får skit av Per och jag hoppas verkligen inte att ha känner att jag kastar någon skit på honom.

 

Men att jag slänger hinkar av härsken kodynga på kackiga program som har mage att kosta 1000 spänn erkänner jag villigt. ;) Vänta bara tills vi börjar snacka program från Ulead. Jösses Amalia. Där har vi kungen på tronen av program som borde betala användarna för att dom använder det. Avids Pinnacle-linje ligger också farligt nära men Liquid lyfter ett snäpp med funktioner som ändå gör programmen användbara i det långa loppet som kallas livet.

 

krockis: Vad menar du med att man inte kan redigera i realtid i Premiere Pro? Jag hoppas du menar att det inte går att göra effekter utan att rendera innan man exporterar till tejp? Det är ju inte redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]

krockis: Vad menar du med att man inte kan redigera i realtid i Premiere Pro? Jag hoppas du menar att det inte går att göra effekter utan att rendera innan man exporterar till tejp?[/citat]

 

Ja, det var det jag menade. Klumpigt uttryckt men det var det ja menade...

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe, jag använder Pinnacle Studio 9 och är helt nöjd med det. Och visst, du får tycka precis vad du vill om det programmet, jag har inga planer på att ändra mig. Du måste ju faktiskt fundera lite på vad folk gör med sina program också. En del gör film med kamera och en del gör film i datorn med hjälp av en massa effekter och är nöjda med det. En del redigerar nästan inte alls sina alster, och är nöjda med det. Du gör film på ditt sätt och då tycker du att du behöver vissa funktioner, men för den skull behöver du ju inte tycka att dom program som har en massa begränsningar och som du inte kan använda till dina projekt är dåliga. Dom flesta program är bra på sitt sätt - oavsett dina "hinkar av härsken kodynga".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag försöker inte få någon att ändra sig. Jag bara protesterar när någon kallar Magix Movie Edit Pro för ett kanonprogram som vinner alla priser i den samlade fackpressen. Det är helt enkelt inte sant. Jag betvivlar inte ett dug att man kan vara kreativ med Magix. Jonas Åkerlund klipper sina musikvideor, reklamfilmer och långfilmer med en urgammal VHS-redigering. Kreativitet sitter inte i tekniken. Men att påstå att Magix har allt alla filmare på amatörnivå behöver och att det är vida prisbelönt för det är direkt felaktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...