Jump to content

Provvisning av Raynox QC-303 (0,3x) ?

Recommended Posts

Posted

Har börjat fundera på att spara ihop till en fisheye-lins till min Panasonic NV-GS140. Jag hittade Raynox QC-303 0,3x linsen som kostar runt 500kr på Scandinavian Photo. Nu undrar jag om någon här på forumet med denna lins skulle kunna förse mig med en liten provvisning? :) Jag har tittat på Raynoxs hemsida på de stillbilder som finns, men jag skulle gärna vilja se linsen in action också innan jag bestämmer mig!

Har jag förstått det rätt nu också att själva bildkvalitén försämras när man sätter på en lins? Det låter lite befängt tycker jag. Att man ser svarta skuggor i hörnen det hajar jag men inte att själva kvalitén skulle bli sämmre.

Posted

Hej. Jag har själv bestält denna semi-fisheye lins. ( får den imorgon) . jag väntar faktiskt på att få se videoklipp med fisheyen på, i en annan tråd. :) Men jag kan skicka in ett klipp om inte han hinner före sen.

hoppas den uppfyller mina små krav.

MVH Tom

Posted

[citat=simergy]Hej. Jag har själv bestält denna semi-fisheye lins. ( får den imorgon) . jag väntar faktiskt på att få se videoklipp med fisheyen på, i en annan tråd. :) Men jag kan skicka in ett klipp om inte han hinner före sen.

hoppas den uppfyller mina små krav.

MVH Tom[/citat]

Nyfiken på hur det blev! ;)

Posted

bildkvaliteten blir lite sämre med qcq-303 linsen speciellt i ute i kanterna på bilden och de är helt enkelt därför att glaset inte har så hög kvalite. jag rekommenderar inte hd303pro linsen för att den har verkligen inte 0,3x i effekt utan snarare typ 0,5x. visst den har bra bildkvalite och ingen vinjettering men om du köper ett fisheye så vill du ha ett fisheye ingen vidvinkellins

Posted

kenko 0,43x fisheye haha det är det jag har, men du måste beställa det från usa(ebay) eller tyskland (nomanitica elr nått sånt, sök kenko 0,43 på språk svenska i google), mitt kostade 560 kr med alla frakter och importavgifter å sånt.