Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare

Jag har kollat mkt på andras arbeten o sett att många använder photoshop i sina filmer. Är inte photoshop ett program som paint..som bearbetar bilder inte filmer...då undrar jag hur arbetar man med den så att man kan arbeta med filmer också. Ska gör man det Fram-per-frame elr vadå??

Postad

[citat=ibbe_san]Tjenare

Jag har kollat mkt på andras arbeten o sett att många använder photoshop i sina filmer. Är inte photoshop ett program som paint..som bearbetar bilder inte filmer...då undrar jag hur arbetar man med den så att man kan arbeta med filmer också. Ska gör man det Fram-per-frame elr vadå??[/citat]

Det beror ju helt på vad man använder Photoshop till i filmen men jag vet att i Star Wars ep III gjorde man en redigering i ett fotoredigeringsprogram, tror det var Photoshop, på varje filmruta. Inte hela filmen men i scenerna där C-3PO glänste tog man bort speglingarna av filmteamet och kameran med klon verktyget. Sedan finns ju en enorm mängd med användningar av stillbilder som du kan använda tillsammans med din rörliga film eller tillsammans med CG.

Postad

Det jag skulle kunna misstänka att man gör, åtminstone i vissa sammanhang, är att man använder photoshops batch-funktion. Om man vet med säkerhet att man ska göra exakt samma sak på varje bildruta (t.ex någon färgjustering eller liknande) så kan man göra det en gång och säga åt photoshop att göra det på typ "alla filer i den här katalogen" eller liknande. Vilket skulle göra det något smidigare att arbeta på filmbilder.

Därmed inte sagt att det var så de gjorde i Star Wars III.

McWolfe

Postad

John Knoll som är chef för Industrial Light + Magic skrev Photoshop tillsammans med sin bror.

I huvudsak använder man Photoshop för "plates" för compositing. Man kan t ex bearbeta en himmel i en stor stillbild. Denna stillbild tar man sedan in i ett compositingprogram (AE, Shake, Combustion, Fusion, Inferno) och lägger den där som bakgrund i den scen man jobbar med. Det är den vanligaste typen av användning. Få jobbar med rörligt material direkt i PS. Det finns ju AE för (som brukar kallas "Photoshop on Wheels" för att det har en timeline).

Postad

När PS skrevs (i samband med Return of the Jedi) fanns ju inga andra program. Då använde man det för rörliga sekvenser (för att rensa masker och måla lasersvärd). Datorer var alldeles för slöa för att öppna flera bilder på en gång på den tiden. Det måste ha varit ett ohyggligt tidskrävande arbete.

Postad

oftast ar det nog matte-paintings (fascinerande amne i sig) och retushering av oonskade bildelement och maskjusteringar som photoshop anvands till, och aven om det ofta snackas om att adobes program anvands i storfilmsproduktioner sa ar det bara photoshop som jag sett (inderekt alltsa, fran making of filmer och sadant) storfilmer anvanda...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...