Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

nån som har koll på hur man översätter och textar en film? jag behöver skicka över min senaste kortfilm till en festival i staterna, men eftersom den är på svenska måste den textas först.

den är klippt i Premiere, men jag tänkte göra en DVD i något annat program för att kunna få till en schysst meny.

Postad

Vet inte något om textning tyvärr.

Men min spontana reaktion när du säger fräsig meny är att det ofta brukar bli mer avancerat än vad det behöver vara. Och vidare ju mer avancerat desto lättare att det krånglar.

Ska dessutom en jury gå igenom ditt och många andras material är det nog bara ett frustrationsmoment med alla menyer och dylikt som alla skapar. Så jag röstar för att man kan stoppa i discen, trycka play och så spelas filmen upp med text.

Men jag känner inte till förutsättningarna fullt ut, så jag bara spånar.

/j

Postad

[citat=jonkanon]Vet inte något om textning tyvärr.

Men min spontana reaktion när du säger fräsig meny är att det ofta brukar bli mer avancerat än vad det behöver vara. Och vidare ju mer avancerat desto lättare att det krånglar.

Ska dessutom en jury gå igenom ditt och många andras material är det nog bara ett frustrationsmoment med alla menyer och dylikt som alla skapar. Så jag röstar för att man kan stoppa i discen, trycka play och så spelas filmen upp med text.

Men jag känner inte till förutsättningarna fullt ut, så jag bara spånar.

/j[/citat]

det är en kompis som anordnar festivalen så det handlar nog inte så mycket om att den ska bedömmas av en jury som att det är kul om folk ser den. enda anledningen till att jag skickar den är att jag råkar ha den till hands och han råkar stå för en internationell festival just nu.

Postad

Adobe Encore DVD har stöd för subtitles.

Subtitles kan du skriva direkt i Encore DVD eller skriva dom i vanliga textdokument för att sedan importera i Encore DVD.

Postad

Se bara till att du formaterar textfilen rätt (står i manual/hjälpfil). Hade en textfil till en 30 minutersfilm vi gjort som en kompis översatt och den var helt felformaterad. Var inget kul att sitta och mekka om allting (även om det var mindre jobbigt än att göra allt från scratch).

• 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...