big_evert Posted September 6, 2003 Posted September 6, 2003 jag tänkte på en sak...om kameran följer efter en man som går går igenom oilka rum. Behöver man skriva "Int.sovrum...." och sånt då eller? 0 Quote
Ronnie Posted September 7, 2003 Posted September 7, 2003 Ändrade titeln av tråden för att, *ehum*, lättare förstå vad den handlar om. MvH Ronnie Grahn 0 Quote
Henrik.Andersson Posted September 8, 2003 Posted September 8, 2003 jo nu tänker du i hur regissören kommer gestalta det. det är inte manusförffatrens uppgift. Alltså skriv inga kamera rörelser. och dela upp scenen alltså mvh henrik 0 Quote
ungfilm Posted September 9, 2003 Posted September 9, 2003 Men manusförfattarens uppgift är väl ochså att beskriva miljön. Och om en av karaktärerna går in till en ny miljö, så skall man väl skriva hur det ser ut.. 0 Quote
ungfilm Posted September 9, 2003 Posted September 9, 2003 missförstod... ditt inlägg Henrik... precis som du sa.. ska det va dela upp scenen... 0 Quote
big_evert Posted September 16, 2003 Author Posted September 16, 2003 om jag tänker mig filmen i huvudet...och tänker mig lite häftiga viklar eller annat så tycker jag att man ska skriva upp dem även om man inte tänker göra filmen...men i slutänden är det väll regissören som har det sista att säga till om... 0 Quote
sadulet Posted September 16, 2003 Posted September 16, 2003 Coola bildutsnitt o.dyl kan du ju skriva in i manus om du vill, men det kanske inte kommer att uppskattas. 0 Quote
vilcans Posted September 16, 2003 Posted September 16, 2003 Vad gäller bildutsnitt och sånt i manus så är det nog bäst att strunta i det. Ha gärna idéer, men manuset är inte rätta platsen för att beskriva dem. Om du ska regissera själv, gör ett bildmanus istället. Om du inte ska regissera är det troligt att regissören tycker att du lägger dig i hans arbete. Tänk dessutom på att det är fler än regissören som ska läsa manuset. T.ex. är det troligt att skådespelarna skiter fullständigt i dina coola bildvinklar och bara tycker de är förvirrande. 0 Quote
vetgirig Posted September 23, 2003 Posted September 23, 2003 Vet man hur man gör så kan man skriva kamariavinklar i manuset - utan att beskiva dem som kameravinklar. - man gör det genom att beskriva vad som händer på 'rätt sätt. Vad ursprungliga frågan är - är om en person som går genom flera rum och pratar räknas som en scen eller flera ? Svaret är - det beror på! Det kan nämligen var både och - tänk bara på åksecenerna i TV-serien Vita Huset. Men det kan även vara flera scener som alla måste ljussättas och man måste flytta kameran för dem osv. Så det beror på. Skriv det hela som tittaren ser det hela. 0 Quote
Henrik.Andersson Posted November 7, 2003 Posted November 7, 2003 Intresant. Att man skriver INT. VITA HUSET -KVÄLL PRESIDENTEN och KYLE står vid ett bord KYLE Kom. De går in en hall för att sedan stanna inne på en lyxig toa KYLE Jag älskar dig funkar det? mvh henrik 0 Quote
Recommended Posts