Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men manusförfattarens uppgift är väl ochså att beskriva miljön.

Och om en av karaktärerna går in till en ny miljö, så skall man väl skriva hur det ser ut..

Posted

om jag tänker mig filmen i huvudet...och tänker mig lite häftiga viklar eller annat så tycker jag att man ska skriva upp dem även om man inte tänker göra filmen...men i slutänden är det väll regissören som har det sista att säga till om...

Posted

Vad gäller bildutsnitt och sånt i manus så är det nog bäst att strunta i det. Ha gärna idéer, men manuset är inte rätta platsen för att beskriva dem. Om du ska regissera själv, gör ett bildmanus istället. Om du inte ska regissera är det troligt att regissören tycker att du lägger dig i hans arbete. Tänk dessutom på att det är fler än regissören som ska läsa manuset. T.ex. är det troligt att skådespelarna skiter fullständigt i dina coola bildvinklar och bara tycker de är förvirrande.

Posted

Vet man hur man gör så kan man skriva kamariavinklar i manuset - utan att beskiva dem som kameravinklar. - man gör det genom att beskriva vad som händer på 'rätt sätt.

Vad ursprungliga frågan är - är om en person som går genom flera rum och pratar räknas som en scen eller flera ?

Svaret är - det beror på!

Det kan nämligen var både och - tänk bara på åksecenerna i TV-serien Vita Huset. Men det kan även vara flera scener som alla måste ljussättas och man måste flytta kameran för dem osv. Så det beror på.

Skriv det hela som tittaren ser det hela.

• 1 month later...