Mikael_hs Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 Hejsan, spelade in ett ganska långt klipp nyligen. Tyvärr upptäckte vi att trots användning av "steadicam" (enklare anordning) så hade bilden konstanta pytteskakningar. Tänk att bilden är jämn, fast den hoppar någon millimeter (max) upp och ned, syns väldigt lite men är störigt som satan. Kan man redigera bort detta på något sätt? Typ försöka synkronisera frame'sen mer? Tacksam för alla förslag! =) 0 Citera
filmnisse Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 kan ju försöka med steadycam pro. ett plug-in till premiere tror jag. har aldrig använt det själv, så jag vet inte. 0 Citera
Ior Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 [citat=filmnisse]kan ju försöka med steadycam pro. ett plug-in till premiere tror jag. har aldrig använt det själv, så jag vet inte.[/citat] SteadyMove heter det och ingår i PPro (i lightversion). 0 Citera
ash Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 jag har provat SteadyMove i AE och det skulle nog kunna lösa ditt problem alldeles utmärkt 0 Citera
Mikael_hs Postad 9 januari 2006 Författare Postad 9 januari 2006 skönt att höra! blev så himla irriterad över de små skakningarna. De andra tagningarna (som inte hade skakningar) var inte alls lika bra. Tack för hjälpen! 0 Citera
ymmit Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 vart finns effekten steadycam i AE egentligen? 0 Citera
Ior Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 [citat=ymmit]vart finns effekten steadycam i AE egentligen?[/citat] Leta i PPro då :) 0 Citera
walfridson Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 [citat=ymmit]vart finns effekten steadycam i AE egentligen?[/citat] Det är en plugin från 2d3. Man får mer kontroll med att använda AEs egna tracker. 0 Citera
Mr.Man Postad 12 januari 2006 Postad 12 januari 2006 I AE behövs ingen plugg, du kan stabilisera med tracking funktionen. EDIT: Oj! Såg inte att det redan sagts.. 0 Citera
Gembender Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 Har installerat 2d3-plugen och provade det lite.. Körde med grundinställningarna på effekten, men resultatet blir skit helt enkelt... Jämförde genom att lägga två klipp bredvid varandra och köra steady-effekten på ena klippet. Klippet med effekten blir mer skakig än originalet. Vad lyckas jag göra för fel då? Får känslan av att den försöker stabilisera men att kvaliten inte räcker till, så det bara blir värre. Men de är mest min amatöråsikt. Vet inte vad som är fel. Någon som vet vad detta kan bero på? Tacksam för hjälp! MVH: Martin 0 Citera
Rogge Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 [citat=Gembender]Tacksam för hjälp![/citat] Här är en tutorial för Premiere Pro: SteadyMove Plug-in Tutorial 0 Citera
Gembender Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 tack, men jag har redan tittat på den.. och de är ju inget speciellt med den. bara att lägga på effekten. De finns ju inte så mycket att sjystera precis. Dock såg jag att han (på tutorialen) gjorde en ny sequence av klippet så att steadymove skulle hinna börja eller vad han nu sa. kanske skulle prova att göra så först då.. Vet dock inte om det hjälper! /Martin 0 Citera
Rogge Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 [citat=Gembender]...eller vad han nu sa. [/citat] Kanske är dags att titta igen då... ;) 0 Citera
Gembender Postad 30 april 2006 Postad 30 april 2006 mmm, har gjort det nu. Och även provat att göra en ny sequence. men inget vill fungera! Ingen aning om vad felet kan var?? Kan det möjligen ha något med kvaliten på själva originalklippet att göra? Har bara filmat med en vanlig DV-kamera. Men jag tycker ändå att det iaf borde bli bättre och inte sämre! Någon som har några tips? /Martin 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.