Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För ett tag sedan köpte jag en digital diktafon från Olympus för c:a 700 kr. Jag tänkte att man skulle kunna koppla en mikrofon till den och spela in filmljudet separat på den och sedan enkelt föra över ljudet till datorn via USB-kabel, och dessutom slippa trassel med kasettband. Det visade sig sedan att det var fruktansvärt dåligt ljud i en sådan där, närmare bestämt 4 bit och sampling 22 KHz.

Är det någon som har några tips på digitala ljudinspelare med BRA ljudkvalitet?

Jag har beställt en Röde Videomik och hoppas kunna koppla den till ljudinspelaren, och få ett så bra ljud som möjligt.

Postad

ja den lämpar sig säkert bättre till inspelning av viktiga konferencer och sånt trams, en MD spelare borde gå att få rätt billigt nu på blocket eller liknande, fast det är kanske inte lika lätt att föra över det till datorn då?

själv har jag i jkulklapp fått en fin MP3 spelare med denna funktionen vilket funkar finfint i ypprlig kvalle höhö kanske skulle kunna vara nåt?

Postad

Varför ska man ta ljudet separat? Är inte detta att få ljudet med bilden synkat ett av videomediets välsignelser? Trådlösa myggor är ett mirakel för dialog :-) - eller mygga med sladd för statisk scen.

Postad

mjg: Om du inte har en utgång för mick på videokameran (som är fallet för mig) så blir det en sista utväg att spela in ljudet separat och synka et själv

Mvh Jake

Postad

Och trådlösa myggor är INTE ett mirakel för dialog. Är en bra räddning ibland men absolut inget man provar som första alternativ. Myggor står näst längst ner på listan om inget annat funkar...före eftersynk.

Postad

Jag har kollat upp det där med MD(Mini Disk)-spelare, och det verkar ju som en god idé, men jag letar efter något som är lätt att bära med sig och som är rätt så underhållsfritt.

Jag funderar på om en handdator kan vara bra att spela in ljudet direkt på.

T.ex. en Dell Axim X51-416 som har 16 bits ljud.

Är det någon som har erfarenhet om att spela in ljud på handdatorer? Har jag tänkt fel, eller kommer det att funka?

Postad

Hallå igen.

Jag upptäckte just att det fanns en liknande disskusion på tråden "Tips på utrustning för ljudupptagning önskas", så den här tråden kanske var lite onödig... Tack för tipsen i alla fall!

Postad

[citat=Luzer]Och trådlösa myggor är INTE ett mirakel för dialog. Är en bra räddning ibland men absolut inget man provar som första alternativ. Myggor står näst längst ner på listan om inget annat funkar...före eftersynk.[/citat]

men om man inte har nån ingång för mick på kameran (men det mesta andra) så blir väl ditt "sista alternativ" det enda alternativet, eller finns det något smart sätt att koppla runt så jag får synkat ljud från början?

Postad

[citat=Luzer]Och trådlösa myggor är INTE ett mirakel för dialog. Är en bra räddning ibland men absolut inget man provar som första alternativ. Myggor står näst längst ner på listan om inget annat funkar...före eftersynk.[/citat]

Jo, klart boom slår allt, men ibland är den trådlösa myggan lösningen. Ofta när man filmar t.ex. doku med ciceron som är ute och vandrar och snackar är det trådlös mygga som gäller. SVT's fält-kit innehåller alltid minst en trådlös mygga.

Längre upp i tråden nämns att anledningen till separat ljud är att kameran inte har mickingång. Jag trodde alla kameror hade det. Någon annan anledning kan jag inte se till separat ljud.

Ingen proffsproduktion jag varit inblandad i har ens övervägt separat ljud - alla andra lösningar har hellre föredragits. Men då snackar vi dokumentärer. Inom fiction vet jag ej.

Postad

Det finns många orsaker att köra ljudet separet. En av dom största orsakerna är att man inte är bunden till kameramannen. En annan att externa lösningar, om man kör professionellt, har bättre ljudkvalitet & dynamik.

Ytterligare en att man har bättre kontroll.

Som med allt annat så gäller att använda sakerna till vad dom gör bäst. Det finns tillfällen när en mygga är enda lösningen, & ibland livräddare. Men att ha den som substitut för boom funkar enligt min erfarenhet väldigt dåligt.

Dom är opålitliga & kräver en massa jobb för att det ska bli bra.

Postad

Du behöver ju inte ha mik-ingång, räcker ju med line-in ingång så kan du lägga ljudet på kameran. Och i mindre projekt (kortfilm / novellfilm) så kan man numera spara in mycket tid på att lägga ljudet på kameran, om man har en kamera med hyffsad ljuddel med ok A/D omvandlare. Och du behöver inte sträcka dig så väldigt långt för att få en kamera med bra ljuddel, Dvc-Pro har jag lagt ljudet på många gånger med bra resultat.

Och myggan är somsagt en livräddare ibland, men har man bara 2 kanaler och / eller inte råd att hyra in myggor, så försöker jag snacka till mig att man får lösa bilderna på ett sådant sätt så även ljudet blir ok, och det behöver inte innebära att du går tätare, kan vara att du delar upp vissa tagningar eller placerar in rekvesita så man kan gömma mikar etc. Eller att man tar tillräckligt med inställningar och prioriterar ljudet i dessa så man är beredd på att få lägga det ljudet på de större bilderna tex.

Postad

[citat=mjg]...och vilken DV-kamera som helst har åtminstone bättre ljud är en MD. DV-ljudet är bra PCM-ljud - bättre än CD t.ex.[/citat]

Ser du bara rent teoretiskt så stämmer detta ja, på en dv kamera kan du oftast alltid spara 2 kanaler i minst 16 bitars, 48Khz. Men att jämföra med cd är svårt. Eftersom ljudkvaliten beror på så mycket annat. Det spelar ingen roll hur många bitar som används eller vilken samplingsfrekvens som körs om tex inte A/D omvandlaren är så mycket att hurra för. På samma sätt hör även en amatör skillnad på ljudet mellan en claesohlson dvd och en hifidvd som är byggd med bättre komponenter, klocka och ADC. Även fast de spelar upp samma skivor.

Postad

[citat=mjg]...och vilken DV-kamera som helst har åtminstone bättre ljud är en MD. DV-ljudet är bra PCM-ljud - bättre än CD t.ex.[/citat]

Ljudkvaliten är i princip exakt samma på DV & CD.

Orsaken att man på DAT/DVD/DV bytte till 48 istället för 44.1KHz är inte för att höja ljudkvaliten, utan för att det fungerade bättre matematiskt för utrustningen att hantera tekniskt.

48 är delbart med 8, vilket gör att det funkar bättre med moderna processorer som alltid är baserade på 8.

Att man köre med 44.1 på CD berodde faktiskt på att dom första digitala banden kördes på ombyggda vanliga analoga bandare, där den normala hastigheten krävde att samplingsfrekvensen skulle hamna där :-)

Var iof mycket mer som påverkade, men historien bakom skulle kräva ett inlägg size Afrika ;-)

Postad

[citat=Christian van Caine]Dessutom har inte DVD-spelare ADC:ar, dom har DAC (Digital/Analogue Converter).[/citat]

Jo jo men...words, finns ju lika många dåliga dac´ar som adc´er. Är det halvtaskiga komponenter och dålig klocka så låter det ju illa hur man än spelar in / spelar upp. Men i detta sammanhanget (eller dom flesta sammanhang) är det väl värre med dålig adc eftersom är det väl inspelat så ligger det där. Känns lite OT och överkurs det här...

Postad

Det gör även talet om klocka.

Klockan spelar huvudsakligen roll när man länkar samman utrustning. 100% tajthet när man lyssnar är sällan ens hörbart för folk som oss, än mindre för amatörer.

Men du har absolut förbannat rätt om converterna! De flesta converters på budgetnivå är gräsliga.

Lyssnade på ett ljudkort för ett tag sen som faktiskt lät sämre på 32 bitar än på 16 :-(

När man länkar samman klockor via word-clock i ett system däremot så kan även grymt små sånna fel ställa till ett rent helvete.

Lyckligtvis inte ett stort problem för mig eftersom jag arbetar mer analogt än digitalt :-)

Ger större frihet & jag kan bygga om prylarna när jag är missnöjd med nåt!

Postad

Tydligen är det så att vanliga konsumentDV-kameror inte "sätter fast" ljudet med bilden - detta gör däremot dyrare prosumer-kameror. Vad betyder detta? Har det med ljud/bild-synk att göra? Är det en "fördröjare" för ljudet som räknar ut exakt var ljudet ska läggas i bilden?

Eller handlar det om DV-formatet som sådant? Algoritmen?

Enlighten me :-)

Postad

Hm. Inget problem jag hört talas om faktiskt. Var hörde du om det?

Dom taggarna som ljudet låser sig mot är inte speciellt avancerade, så har svårt att tänka mig att dom skulle snåla på en sån sak. But than again, har inte hört det förut. Konsumentkameror har en tendens att kunna bete sig skumt iband :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...