Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hoho, nu får jag nytta av lumpen igen, där vi fick ut en ir/ljusförstärkare som kostade runt 100 000... körde bandvagn med den, vet ej om det var tillåtet, menmen...

för att återgå till den då, den vi hade var just en sån där grön sak med två lägen, dels en passiv ljusförstärkare som förstärkte det befintliga ljuset cirkus 1000 gånger och dels en aktiv som skickade ut infrarött ljus som det sitter ett filter i optiken som reagerar på. Den senare hade nackdelen att det är omöjligt att dölja att man sitter och lyser på området man tittar på och det är hur lätt som helst för en fiende med liknande utrustning att uppfatta det som en extra strålkastare. Båda är väldigt ljuskänsliga och man måste skydda optiken från vanligt dagsljus.

En annan nackdel båda hade var att båda var som ett cyklop, alltså inget djupseende och skärpedjupet var irriterande kort.

En ytterligare sak jag upptäckte medans jag stod där och halvsov på vaktposten var att det fanns en svag antydan till octagon-nät på hela bildytan.

Värmeseendet däremot vill jag veta mer om, vilka optiska delar ingår där?

din GS35 förresten, själv så har jag en GS11 och där är det närmaste jag kan komma en slags color night mode, men det enda den gör är att maxa gain och dra ner slutarhastigheten till runt 0,5 /sekund, det blir med färg men släpigt som stryk!

Postad

Som jag ser det, om du vill köra värmeséende, så vet inte direkt någon annan heller hur det ser ut, så du har ganska stora friheter :-)

Antingen kan du köra enligt principen Malmsten sa, att köra grönt, men då skulle jag hellre köra direkt i kameran.

Eller så kan du leka hejfilt med varje skumt filter du kan hitta!

Så länge du är nöjd & det ser färggrannt ut, så lär ingen direkt kunna klaga :-)

Tänk bara på att bakgrunden är oftast mer sval, eller ibland rakt av kall.

Gör den mörk alternativt helt svart.

Postad

några saker.

Kamerans nighshot påminner gott och väl om hur det ser ut i ett par goggles (NVG NightVision Goggles) Grejen är att dagens NVG är graderade i generations system och det finns idag 4 generationer. Gen1 Gen2 Gen3 Gen4, och ju högre siffra desto bättre, alltså de behöver en mindre ljusskälla för att kunna förstärka upp, samt ger de en mycket bättre bild med mindre noise. T.ex Gen4 behöver någon enstaka stjärna på himlen som den kan förstärka upp till 70.000 gånger, det räcker för att man ska kunna se i mörker.

Märk väl att man ska jämför de kamerar som har aktiv förstärkare, då det är IR-ljuset som ger det sin karraktär i utseende.

Min gamla Sony TRV725 påminner mycket om en Gen2-3 NVG och jag använder den med fördel om jag vill "härma" ett NVG-utseende... det som brukar finnas i NVG som man märker av om man ska vara petig är att det är något mer Grain eller noise i bilden, samt detta rutnät som någon nämnde innan.

Färgen är grön pga att det är lättast urskilja förändringar och detaljer från mörkret, samtidigt som den del i brillorna som förstärker ger ifrån sig ett grönt sken(radioaktiv), dessutom är grön färg behagligast för ögonen.

Termiskt sikte finns i olika varianter beroende på hur sensorn är skapade att tolka. Rent tekniskt kan man säga att i de kameror som tillverkades 80-90talet så finns det en del som fryser ner sensorn till absoluta 0-punkten -216 celsius (0 kelvingrader) eller vad det nu är. Sen plockar den upp all värmestrålning som finns som är varmare än 0 kelvingrader, vilket gör att den blir rätt känslig.

Exakt hur de allra senaste modellerna funkar eller om de har en annan teknik vågar jag inte svara på just nu.

Ta filmer som Predator eller robocop som inspiration när man ska färgsätta bilden som man ser. Den kamera jag tittat i ger ifrån sig ett ganska absurt vitt gult rött sken, vilket gör att man kunde kontraster och profiler av olika saker, med en röd förg på de varmare punkterna.

Men som sagt det kan skilja från kamera till kamera.

Postad

[citat=Lucio Fulci]det är dåligt att använda effect funktioner från kameran[/citat]

Inte alltid. För det mesta, men om man vet vad man gör så kan man faktiskt ha nytta av några.

Nightvision är ett sånt exempel.

men om man använder någon effekt ur kameran så måste man vara medveten om att det är omöjligt att göra ogjort sen.

Fades direkt i kameran ska man sky som pesten.

Postad

[citat=Kimster]Kamerans nighshot påminner gott och väl om hur det ser ut i ett par goggles (NVG NightVision Goggles)[/citat]

Verkligen inte, det är ett helt annat ljus då kameror somsagt ljussäter det den filmar medans "nightvision goggles" förstärker allt ljus.

Postad

[citat=Jawo][citat=Kimster]Kamerans nighshot påminner gott och väl om hur det ser ut i ett par goggles (NVG NightVision Goggles)[/citat]

Verkligen inte, det är ett helt annat ljus då kameror somsagt ljussäter det den filmar medans "nightvision goggles" förstärker allt ljus.[/citat]

Läs mitt inlägg igen

"Märk väl att man ska jämför de kameror som har aktiv förstärkare, då det är IR-ljuset som ger det sin karraktär i utseende."

Postad

[citat=Christian van Caine][citat=Lucio Fulci]det är dåligt att använda effect funktioner från kameran[/citat]

Inte alltid. För det mesta, men om man vet vad man gör så kan man faktiskt ha nytta av några.

men om man använder någon effekt ur kameran så måste man vara medveten om att det är omöjligt att göra ogjort sen.

Fades direkt i kameran ska man sky som pesten.[/citat]

Vissa effekter kameran spelar in live är dessutom rätt svåra att återskapa på efterhand

Postad

[citat=Lasse_laser][citat=Christian van Caine][citat=Lucio Fulci]det är dåligt att använda effect funktioner från kameran[/citat]

Fades direkt i kameran ska man sky som pesten.[/citat]

Vissa effekter kameran spelar in live är dessutom rätt svåra att återskapa på efterhand[/citat]

Precis! Uttryckte mig bara lite klumpigt för att jag var sjuk & trött. Sorry :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...