Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är nog inte riktigt på det klara vad du menar. Vill du ha speakerröst? Ljudeffekter?

Prova spela in med mikrofon och spara som wav. Importera det sedan i redigeringsprogrammet som du skulle ha importerat vilken mediafil som helst.

Posted

Hej!

Jag redigerar i Studio 9.. Och jag menar lite "ovanliga" ljud som tex: slamrande

cykelkedja ett knirrande trappsteg. Alltså ljud som jag själv kan åstadkomma.

Vad behöver jag för att spela in dessa ljud ? En MD eller? Och hur bär man sig åt för att "tanka" in dom i datan så att jag kan använda dom i min film?

Förstår ni nu hur jag menar? Det finns ju faktiskt en hel del ljudeffekter som är användbara i Studio 9 men jag saknar några till min lilla film!

Så jag tänkte, ljuden vet jag ungefär hur jag skall få fram. (man får väl låta fantasin flöda..!) Problemet är hur jag rent trekniskt skall kunna spela in dom och sedan föra över dom till redigeringsprogrammet?

Vänligen

Anders

Posted

Tänk efter... ;P

Använd en md/mp3/portastudio el. dylikt som är en portabel inspelningskälla. Tillsammans med en mic kan du göra underverk... Eller nått

Hur du får in det i datorn beror ju på vad du spelar in med, så du får allt kolla md/mp3/portastudio el. dylikts manual för de.

Studio 9 vet jag inte hur det fungerar, men det är nog bara att läsa manualen eller pröva sig fram.

Posted

[citat=anders10]Hej!

Någon som vet hur man gör för att spela in egna ljud och sen få in dom i redigeringsprogrammet?

Vänligen

Anders[/citat]

ladda ner audacity sök på det på google. där kan du spela in. redigera och göra massa efekter helt gratis.

där kan du också göra dina inspelningar till wav,mp3 och ogg vibris format fast dem sistnämnda måste du ladda ner en dll-fil till. finns på deras hemsida där du laddar ner programet

Posted

Varför inte spela in ljuden med hjälp av micken i kameran och sedan läsa in den filmsnutten i redigeringsprogrammet. Själva bilden som du spelar in behöver du ju inte använda.