anders10 Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Hej! Någon som vet hur man gör för att spela in egna ljud och sen få in dom i redigeringsprogrammet? Vänligen Anders 0 Quote
Norbert Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Jag är nog inte riktigt på det klara vad du menar. Vill du ha speakerröst? Ljudeffekter? Prova spela in med mikrofon och spara som wav. Importera det sedan i redigeringsprogrammet som du skulle ha importerat vilken mediafil som helst. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Vad är det för redigeringsprogram du sitter mä? Allt du ska behöva inledningsvis är en mick, ett ljudkort & programmet. ....vill man vidare däremot så blir det en hel del extra prylar ;) 0 Quote
anders10 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Hej! Jag redigerar i Studio 9.. Och jag menar lite "ovanliga" ljud som tex: slamrande cykelkedja ett knirrande trappsteg. Alltså ljud som jag själv kan åstadkomma. Vad behöver jag för att spela in dessa ljud ? En MD eller? Och hur bär man sig åt för att "tanka" in dom i datan så att jag kan använda dom i min film? Förstår ni nu hur jag menar? Det finns ju faktiskt en hel del ljudeffekter som är användbara i Studio 9 men jag saknar några till min lilla film! Så jag tänkte, ljuden vet jag ungefär hur jag skall få fram. (man får väl låta fantasin flöda..!) Problemet är hur jag rent trekniskt skall kunna spela in dom och sedan föra över dom till redigeringsprogrammet? Vänligen Anders 0 Quote
Mikael_hs Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Tänk efter... ;P Använd en md/mp3/portastudio el. dylikt som är en portabel inspelningskälla. Tillsammans med en mic kan du göra underverk... Eller nått Hur du får in det i datorn beror ju på vad du spelar in med, så du får allt kolla md/mp3/portastudio el. dylikts manual för de. Studio 9 vet jag inte hur det fungerar, men det är nog bara att läsa manualen eller pröva sig fram. 0 Quote
anders10 Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Det låter bra! Tack så mycket för det svaret Mikael hs! 0 Quote
Rymd-musen_sune Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 [citat=anders10]Hej! Någon som vet hur man gör för att spela in egna ljud och sen få in dom i redigeringsprogrammet? Vänligen Anders[/citat] ladda ner audacity sök på det på google. där kan du spela in. redigera och göra massa efekter helt gratis. där kan du också göra dina inspelningar till wav,mp3 och ogg vibris format fast dem sistnämnda måste du ladda ner en dll-fil till. finns på deras hemsida där du laddar ner programet 0 Quote
Norbert Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Jao, kör du med MD så är ett inspelningsprogram i datorn att föredra. Helst ett som du kanske kan klippa och brusreducera lite i. 0 Quote
arvid Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Varför inte spela in ljuden med hjälp av micken i kameran och sedan läsa in den filmsnutten i redigeringsprogrammet. Själva bilden som du spelar in behöver du ju inte använda. 0 Quote
Recommended Posts