Gå till innehåll

Naturfilm


KDA

Recommended Posts

Hallå igen Markus!

 

Jag har följt denna tävling sen den startade och skulle hemskt gärna vara med, men mitt största problem är väl att min engelska inte är vad den borde vara!

 

Funderar faktiskt på att ta en engelska kurs i vinter för att friska upp! Kul att du köpt nytt objektiv, Du skulle inte kunna lägga ut lite film på Strömstaren?

 

Strömstaren är för mig en liten favorit, har arbetat med att inventera denna art på västkusten i början av 90 talet, hoppas själv få bättre film i vinter på denna fågel!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå KDA...

 

Jag tycker inte att du ska skrämmas av engelskan i tävligen. Du kan börja med att göra film utan Speaker och när du känner dig tryggare så börjar du lite smått att prata till dem. Se våra norska vänner, deras engelska är inte så bra, men det ger en speciell scharm över rösten. Som en av de har sagt "jag har lär mig så mycket engelska på den här tävligen". Jag skriver inte engelska så bra, men jag använder olika lexikon på nätet när jag inte vet hur just det ordet stavas och faktiskt så har min stavning blivit mycket bättre (Word har engelskstavning i sig med). Jag tycker att du ska registrera dig på forumet och börja nästa år, skriv i början att du inte är så bra på engelska så att du inte kommer skriva så mycket, då vet alla... men jag lovar att de flästa kommer skriva om dina filmer och man får andra insikter när kritiken kommer från andra naturfilmer. Sista tävligen för i år börjar den 1 nov, då får vi temat, sen har vi 3 veckor på oss att komma på något om det och filma. rikigt skoj.

 

Jag kan försöka klippa ihop lite stömstare åt dig... jag ska använda några korta klipp i en annan produktion, men jag kan klippa ihop några exrta långa och lägga upp. Optiken funkar riktigt bra, det var precis vad jag var ute efter, en gammal lins med lågt pris, fast att kvaitéen är grym. Nästa gång jag ska ut och filma strömsatar så ska jag ta med mig en lite UV kamera som jag kan placera ut innan de kommer för att "fiska", det vore riktigt grymt om kan fick några bilder på strömstare under vattnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter intressant, UV kamera och strömstare, har sett det några ggr i naturfilm, är mycket läckert, tänk på att strömstaren är en fenomenal fågel som kan simma, dyka och dessutom springa på botten i en forsande bäck. Hoppas du lyckas filma detta! Detta visste du kanske men det är en otroligt häftig fågel!!

 

Vad det gäller UWOL kanske jag gör ett försök så småningom, fast jag hinner nog inte i år, mycket projekt som jag håller på med, bland annat svenska sångfåglar som ska vara klart nästa höst/vinter.

 

Vi är tre filmare som håller på med detta, kommer sedan att ges ut på DVD. Dessutom håller vi på med det stora projektet som beräknas vara klart om 4-5 år. Sedan försöker vi, jag och min flickvän hålla hemsidan vid liv. Allt detta är jättekul men sen ska man arbeta på ett vanligt jobb, samt skåda fågel så mycket som möjligt, dessutom vara social (Puh!!)

 

Vi hörs!! KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
Super grattis Markus! för din vinst i Uwol 6, Kollade själv på filmen, fantastisk!! Nu är det bara att köra på!!

 

Hälsningar Karl-David

 

Tack så mycket Karl-David

 

Jag har precis uppgraderat min dator och ska under den komande helgen eller i början på nästa vecka ladda upp alla mina UWOL filmer till min websida. Jag ska också ladda upp de bilderna som jag fick på strömstare, Här om dagen var jag förbi ett fågentorn, precis när jag kom upp så attackerade två havsörnar en sjöfågel. Jag ha få med ett par sekunder av förloppet och lite efter spel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Synd att bryta er konversation, men nu ska jag eventuellt ut till något naturreservat och filma och fota under "jullovet" om vädret tillåter, så jag behöver lite tips. Vilka tillbehör bör finnas i väskan och vad ska man tänka på vad gäller temperaturskillnader och annat som kan påverka i vintertider?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Norbert! Nu vet inte jag längre vad du kör på för kamera, men om jag inte minns fel så har du väl en HV20 just nu? Vad isåfall kan du köra på för brännvidd? Så mycket brännvidd det bara går på kameran, det underlättar eller gömsle, så att du på det sättet kan komma nära.

 

Annars batterier så du klarar dig ett tag, extra band, varma kläder för man kan få sitta ett antal timmar för att få en fin sekvens. Det andra känner du till, så stabilt stativ som möjligt, tålamod och ett glatt lynne! Temperaturskillnader behöver du kanske inte tänka på så mycket om du inte hoppar ut o in i en varm bil. Däremot vet du ju att batterierna går åt betydligt fortare när det är kallt. Förvara dom i en varm ficka!

 

Lycka till Norbert och visa gärna dina alster när du filmat på reservatet!

 

Karl-David

 

http://www.wildlifevideopicture.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med KDA, Batterier är något som är väldigt viktigt... om du ska sitta och vänta en dag eller två. Även detta med bränvidd är ju väldigt viktigt, jag filmade några rådjur i sommras och då hade jag inte mer än standardlinsen till min XL2, den har en rätt bra bränvidd att gemför med "vanliga" kameror, dock räckte den inte till. Det var min första helt lanbaserade film och där lärde jag mig vikten av att ha ett bra teleobjektiv.

 

När du är ute på vinter så bör du tänka på vad du tar på dig och att du har med dig vad som behövs för att gålla dig varm. Sit/liggunderlag kan vara väldigt bra som värmeskydd men också som underlag till staviet om det är mycket snö.

 

Lycka till, jag hoppas att du får några fina bilder du kan visa upp.

Vilket reservat är det du ska till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för tipsen! Det är mycket riktigt en HV20 jag ska försöka filma med, så en telekonverter och några extra batterier kanske är på sin plats. Batterier till små kameror räcker ju inte riktigt lika länge som de till de större kamerorna, speciellt inte i kyla.

 

Det är inte klart vilket ställe det blir, men jag har funderat på några ställen som finns omkring Hälsingland. Rogens naturreservat verkar vara fint. Annars kanske det blir Hamra nationalpark, eller om man vill åka lite längre, Sånfjället. Jag har upptäckt många fina möjligheter häromkring. Man lär ju få lite fina vyer, men jag är jättedålig på det här med djurlivet. Jag ska försöka forska lite på den punkten. Kikaren får följa med i alla fall så att man kan spana. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Startar en gammal tråd! Jag har tidigare klagat på upplösningen i youtube men det verkar ha blivit mycket bättre den senaste tiden eller kanske varit ett tag? Testade för några dagar sedan att lägga upp några klipp för att se hur kvaliten höll.

 

Jag blev faktiskt positivt överraskad! De små flmer Natur/fågel som jag har lagt upp är ändå komprimerade till wmv en del tyvärr mer komprimerade än andra, men tycker ändå att det håller en godkänd kvalite. Jag kör ju dessutom mini dv fortfarande!

 

Jag har även som några vet en egen hemsida http://www.wildlifevideopicture.se men tyckte det var kul at sprida lite klipp till andra " kanaler " Min adress till Youtube är http://youtube.com/KDArvidsson11 gå gärna in och titta om ni har lust. Hälsningar Karl-David som även kommer att lägga in fler klipp framöver. (Kanske nästa år HD om Canon kommer med en värsting utan C-mos?!?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej trevligt att se! Ja man kan göra naturfilm på många olika sätt, din film var häftig!! Jag har nu lagt upp ytterligare klipp idag på diverse fågelvideo.http://youtube.com/KDArvidsson11. Nästa år kommer jag att arbeta med ljudet betydligt mer, har lagt till musik på nästan alla mina klipp men det beror på att de oftast är ganska korta, samt diverse externa störningar vid filmtillfällena är svåra att komma undan.

 

Det kan vara fotokameror i bakgrunden eller kraftig vind, eller jag själv som ställer till det med en massa oljud vid kamera arbetet. Annars är jag inte så mycket för musik i naturfilm, i alla fall inte för mycket. Tack för visningen av din film " videoapelsin ".

 

Hälsningar Karl-David

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej!

 

Satt just och skrev ett inlägg i 40 min sedan kan jag inte posta det och det försvann! :/

 

Nu hoppar jag över allt det och går direkt till frågorna.

 

Vilka brännvidder har man vid naturfilmning, är det mer än vid foto eller mindre ? Vad jag förstår när det gäller canon som ni pratar en del om så har man en adapter och så kan man använda system kamera obj.

En filmkamera med 20x zoom lägger man på den brännvidden på objektivets brännvidd ? Vad har Canon för kamera runt 50.000kr just nu ?

Gäller samma regler och principer vid naturfilmning som vid naturfotografering ?

Intressant film klipp av mig men dålig kvalitet:

 

MVh//Billy

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej har kollat på en massa film kameror nu och Sony HVR-Z7 verkar absolut bäst efter jag kollat på videos och sånt. Den går att byta objektiv med. Man kan använda adapter för Canon, och för sony. Och så kan man ju använda Sigma också.

När man pratar om naturfilmning så har man ju så mycket mer i brännvidd än vid fotografering. Man la på x7 nånting på objektivet man satte på! Den kostar runt 60 tusen i Sverige. Men på ebay har jag hittat den (begagnad tror jag) för mycket mindre pengar.

Men har en ny fråga... Vilka filter är de viktigaste till Film kameror ? Det enda filter jag använder vid foto är Polariseringsfilter.

Vilken är den eller de bästa film festivalerna i Sverige för naturfilmare ?

Har massa film ider det är bara en film kamera som behövs.

Ett annat amatör film klipp jag gjort här: http://www.flickr.com/photos/billyboysfotocolection/4721187768/in/set-72157625205531900/

 

Jobbit med stativ i snö när det sjunker ner mer och mer. ;)

 

MVH//Billy

Länk till kommentar
Share on other sites

Till er som tänker ta upp ljud i naturen! Kolla Rödes mikrofoner dem har några riktigt lågbrusiga mickar till bra pris. Ett bra vindskydd är nödvändigt och det kan man tillverka själv.Damstrumpor av nylon fungerar bra.

Någon form av "bur" behövs för att trä nylonstrumpan över. Se bla div blomkorgar eller papperskorgar (IKEA) med galler.Mikrofonupphängningar finns hos musikaffärer.

Själv har jag jobbat med naturljud i mer än 20 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej måste ha sett fel någon stans. Sony linser och Sigma linser är det man kan använda. Ja ljud är ju riktigt viktigt så klart! Det är nog den punkten jag vet minst om. Har läst på lite dock. Ska nog gå någon kurs i det där (Har sätt att det finns). Jag har hört att det kan vara bra och ha något slags skydd mellan kameran och micken. Vad är det för något skydd ?

Ska tydligen vara för att micken inte ska spela in ett enda ljud från kameran när den arbetar eller få med ljud när jag som håller kameran gör något. Ett sånt skydd måste ju vara lätt att bygga själv. Tack för tipset föresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag kör fortfarande med min gamla Canon XL2, detta beroende på att jag inte hittat någon HD kamera som tekniskt tilltalat mig i rimlig prisklass. Är inte intresserad personligen av HDSLR kameror. Jag kör med ett Sigma 50-500 mm objektiv samt ett Vinten vision 10 videohuvud samt vinten stativ. Mikrofon som jag använder är en Röde NTG2 samt röde blimp(zeppelinare), jag är mycket nöjd med denna kombination. På XL kamerorna får du en omräkningsfaktor på 7,2 vilket gör att ett 500 mm objektiv ger 3600 mm. Jag känner inte till HVR-Z7 så mycket men har den verkligen utbytbara objektiv? Jag anser att ska man filma natur behövs långa brännvidder. Välj helst ingen kamera med CMOS sensor i nuläget. Canon XLH1 är ett bra alternativ men då är det HDV, man kan däremot köra med en liten hårddisk om du vill slippa band. Kul att det är nya naturfilmare på gång!

 

Hälsningar Karl-David

http://www.wildlifevideopicture.se

http://www.youtube.com/user/KDArvidsson11#p/c/E78E3C4A945D840D

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är adatpern: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7808422

Men jag har verkligen inte bestämt mig ännu. :) Tur att jag har bra tid på mig innan jag ska köpa en kamera. Måste ha pengarna först. Canon har fortfarande mycket större utbud verkar det som. Både att det finns fler affärer i Sverige med deras linser och att det har många fler linser att välja imellan. Förhoppnings viss så har jag några natur klipp/filmer att dela med mig utav om ett år. Intressant att kolla runt på de klippen du hade på youtube föresten.

 

MVH//Billy Lindblom

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag anser att ska man filma natur behövs långa brännvidder.

 

Om man filmar fåglar och stora däggdjur, men det finns ju annat också. Landskap och blommor t.e.x. Själv skulle jag vilja ha en kraftig vidvinkel istället men de flesta videokamerorna med fast optik har satsat på teleområdet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Funderar mer på den där Canon XL H1A nu än sonyn. Vet knappt vad det är för skillnad på censorerna iof. Cmos o de. (otroligt svårt att komma fram till vilken kamera man ska ha)

Borde ha råd med den om 4-5 månader kanske.

 

Kan man byta objektiv på Canon XL H1A till system kamera objektiven ?

 

Planeringarna för naturfilmen har jag börjat med hittills iaf.

 

//Billy

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...