Gå till innehåll

Naturfilm


KDA

Recommended Posts

Hej igen Markus!

 

Vad bra att du fick det till att fungera. Ja en del filmer är väl komprimerade men som jag sa tidigare det får duga till en början.

 

Många av klippen är även filmade under dåliga väderförhållanden och dåligt ljus, speciellt filmerna från Lappland, många av dessa arter är filmade nattetid! eftersom de är nattfåglar framför allt.

 

Avstånden varierar, djuren kommer i första hand, därför filmas många av dem från relativt långt håll.

 

Beroende på art från 10m till 75-100m! Eventurellt kommer jag och några naturfilmare till, att starta ett projekt, vi ska träffas till hösten och planera, det rör sig om till att börja med 5-6 naturfilmare några naturfotografer samt en fågelmålare. Håller även på med en del småprojekt själv som jag så småningom kommer att lägga ut delar av på vår hemsida.

 

Vad det gäller naturfilmforum skulle vara skoj, jag har tidigare önskat detta på voodofilm, intresse fanns men det blev aldrig något av det. Hoppas att det kan bli av! Filmar du mest under vatten?

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare Mikael!

 

Ja vi får se, men det är ett mål framigenom. Först och främst får man kanske köra flash, sedan får man väl forska i bättre komprimeringsform.

 

Nu kommer jag framgent vid sidan av att lägga ut foto,filmsekvenser ägna mig åt att göra sidan mer tillgänglig globalt, med att översätta fågel/djurnamn m.m på engelska samt rätta till en del skönhetsfel!

 

Men som sagt tack! och det är bara roligt att dela med sig!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad det gäller naturfilmforum skulle vara skoj, jag har tidigare önskat detta på voodofilm, intresse fanns men det blev aldrig något av det.

 

Den här tråden heter väl "naturfilm"?... Ja, då är det väl bara att fortsätta på den här tråden! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

men risken är väl att snart hamnar tråden så långt ner på listan, så det är väl inte det första man hittar!!

 

Mvh KDA

 

Öhm.. När man skriver ett inlägg så dyker den ju upp till toppen på listan. Håll igång era diskussioner så kommer den alltid vara på förstasidan iaf.

 

Och ifall andra vill snacka natur, och mot förmodan inte ser denna tråd, så är det ju bara för dem att göra en sökning...

Länk till kommentar
Share on other sites

Eventurellt kommer jag och några naturfilmare till, att starta ett projekt, vi ska träffas till hösten och planera, det rör sig om till att börja med 5-6 naturfilmare några naturfotografer samt en fågelmålare.

 

Låter som ett roligt projekt... Jag har själv funderat på att göra någon kun med sjöfågel... "Hur ser de ut underifrån?" eller "Dykfåglar".

 

Vad det gäller naturfilmforum skulle vara skoj, jag har tidigare önskat detta på voodofilm, intresse fanns men det blev aldrig något av det. Hoppas att det kan bli av!

 

Vi får hel enkelt önska oss ett naturfilmsforum... att fortsätta i en tråd håller inte...

 

Filmar du mest under vatten?

 

Ja mest under vattnet... eller mer med anknytning till vatten... Det är de marina och limniska djurlivet som intresserar mig mest. Men mitt senaste projekt som jag gjorde klart för en månad sedan så var det lite övervattensbilder (skärgårdsmiljöer, fåglar, vågor etc)som introducerade filmen, för att sedan fortsätta ner under ytan. Ett annat projekt som jag håller på att klippa just nu är en berättelse från victoria/Australien. Jag gillar att blanda upp filmerna med både över- och undervattenbilder... försöker berätta en hel miljö i ställer för en halv som jag tycker det blir om man bara väljer den ena eller den andra sidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som en kul vinkling, filma fåglarna underifrån! har förövrigt varit inne och tittat på din sajt också, mycket trevlig film, tyvärr körs den ju på youtube varför inte kvaliten är rättvisande, skulle gärna se den i högre upplösning på nätet.

 

Det är intressant med dykfilmer, däremot är det något som jag aldrig har provat på. Funderingar att ta dykcert har dock funnits, men det har än så länge inte blivit av.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som en kul vinkling, filma fåglarna underifrån! har förövrigt varit inne och tittat på din sajt också, mycket trevlig film, tyvärr körs den ju på youtube varför inte kvaliten är rättvisande, skulle gärna se den i högre upplösning på nätet.

 

Vi (Naturum Västervik) hade en idé när vi byggde att ha en utställning om sjöfågen som skulle vara upphägnd i taket så man såg den underifrån "hur ser fåglar ut när de simmar".

Tack för orden om filmen... jo, så är det. filmen är inte optimerad för youtube så det ser inte så bra ut.. annars så är det en bra lösning tycker jag då man inte behöver ha en stor bandbredd samt ett bra avtal med sin operatör om filmen laddas ner mycket. Sen är speakern, kvalitetsmessigt, inte helt ok. Jag hade lite brottom vid inspelningen.

Mitt nuvarande projekt om Australiens sydostkust kommer bli riktigt bra... jag har fått många unika bilder...

 

Det är intressant med dykfilmer, däremot är det något som jag aldrig har provat på. Funderingar att ta dykcert har dock funnits, men det har än så länge inte blivit av.

 

Det är lite klurigt att ta med sig kamera under vattnet... Jag hade gjort ca 300 dyk innan jag bestämde mig för att ta ner en kamera under vattnet. Ett helt annat sätt att tänka film på... Du är din egen kran, räls, etc. samtidigt som man msåte ha koll på sin egen avvägning så man inte poppar upp till ytan eller orsakar skada på sig eller omgivningen. Men det är askul när det funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe den här tråden har fått mig att fundera på att göra slag i sak och filma ett nytt naturporträtt igen. Vi har en liten bit vacker natur en bit söder om själva Helsingborg där vissa bitar ur lite låga vinklar kan få en att tänka på en Engelsk stillsam å eller kanal. Där finns även en ädelfisktrappa (tyvärr vet jag inte när fisken är aktiv i den).

 

Den skulle vara underbar att filma i 50p för att sen lägga upp på en 25p tidslinje i redigeringen för riktigt mjuk och följsam filmning av när fisken kämpar sig upp genom trappan eller gör hopp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe den här tråden har fått mig att fundera på att göra slag i sak och filma ett nytt naturporträtt igen. Vi har en liten bit vacker natur en bit söder om själva Helsingborg där vissa bitar ur lite låga vinklar kan få en att tänka på en Engelsk stillsam å eller kanal. Där finns även en ädelfisktrappa (tyvärr vet jag inte när fisken är aktiv i den).

 

FUndera ut en idé... vad du vill gestallta eller vilket budskap du vill visa med naturområdet, läs på om ädelfiskar och se om det finns något mer intressant djurliv med området. Leker fisken i dammen? finns det mer djurliv i parken? Hoppas att du får till någon nytt och intressant... lycka till!!!

 

Den skulle vara underbar att filma i 50p för att sen lägga upp på en 25p tidslinje i redigeringen för riktigt mjuk och följsam filmning av när fisken kämpar sig upp genom trappan eller gör hopp.

 

Det vore helt klart sjysst att filma i 50p. Jag brukar oftas dra ner alla klipp till 75-80%... det brukar göra det lite mjukare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tycker jag absolut att du ska göra Mikael! Jag vet tyvärr inte så mycket om fiskars vandringar, men det kan du nog ta reda på om du ringer någon sportfiskeklubb te.x, Den här tråden kan nog bli riktigt rolig i framtiden!

 

Om och när du filmar, lova att lägga ut någon sekvens bland dina andra fina filmer!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hallå igen!

 

För er som är intresserade finns det några nya foton samt filmsekvenser(natur) utlagda på hemsidan, Meny VIDEO samt två små makrofilmer på FAUNA o FLORA!! Myskbagge och Puktörneblåvinge!!

 

Filmen augustiskymning... filmades förra sommaren med originalobjektiv samt 1,6x extender makrofilmerna filmade med Sigma 50-500mm objektiv!

 

http://www.wildlifevideopicture.se

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Färdig! Nu förstår jag inte vad du menar?, är det vårat större projekt som du menar så lär det vara klart om först 4-5 år! Vad det gäller kunskap om fåglar så är det alltid roligt med folk som kan tillföra ny kunskap! Har själv Skådat fågel i drygt 30 år från norr till söder, men fullärd blir man aldrig.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Färdig! Nu förstår jag inte vad du menar?, är det vårat större projekt som du menar så lär det vara klart om först 4-5 år! Vad det gäller kunskap om fåglar så är det alltid roligt med folk som kan tillföra ny kunskap! Har själv Skådat fågel i drygt 30 år från norr till söder, men fullärd blir man aldrig.

 

Mvh KDA

Eran "lilla" film menar jag. Kommer ni försöka att få in ett naturprogram till TV? Jag sa Försöka

Länk till kommentar
Share on other sites

Färdig! Nu förstår jag inte vad du menar?, är det vårat större projekt som du menar så lär det vara klart om först 4-5 år! Vad det gäller kunskap om fåglar så är det alltid roligt med folk som kan tillföra ny kunskap! Har själv Skådat fågel i drygt 30 år från norr till söder, men fullärd blir man aldrig.

 

Mvh KDA

Har du börjat filma? Jag menar inte på det "stora" projektet utan det "lilla".

Länk till kommentar
Share on other sites

Till det stora projektet samlar vi material fortlöpande. Vad det gäller de små projekten, så arbetar jag så fort jag hinner, men det är mycket jobb och tar tid. I framtiden kommer jag även att lägga ut lite mer seriösa naturfilmer på hemsidan.

 

Lägger däremot ut små filmsekvenser på min och min sambos hemsida, varierande kvalite, oftast filmade för att dokumentera när man är ute och skådar! Titta även igenom fotona som Annika min sambo tagit, Gå gärna in och titta om du missat tidigare länkar. http://www.wildlifevideopicture.se

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Till det stora projektet samlar vi material fortlöpande. Vad det gäller de små projekten, så arbetar jag så fort jag hinner, men det är mycket jobb och tar tid. I framtiden kommer jag även att lägga ut lite mer seriösa naturfilmer på hemsidan.

 

Lägger däremot ut små filmsekvenser på min och min sambos hemsida, varierande kvalite, oftast filmade för att dokumentera när man är ute och skådar! Titta även igenom fotona som Annika min sambo tagit, Gå gärna in och titta om du missat tidigare länkar. http://www.wildlifevideopicture.se

 

Mvh KDA

jag tittar igenom dina filmer på hemsida. just nu buffrar jag på "stormen per"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hallå KDA och alla andra naturfilmare.

JAg har precis fått hem min EF adapter och lånade he mett canon 90-300mm objektiv, bara för att testa lite. lånade även under dagen en 100(tror jag det var)-300mm i L- serien för att testa kvalitetsskilnad på bild. det lilla objektivet kostar 1995:- och det stora (L-serien) 25000:-. konstigt nog så kunde jag inte se så stor skillnad på de olika objetivens bild. Testade också att filma lite macro med det enklare objektivet och det funkar bra, focus från 1 meters håll och uppåt. Jag har inte köpt något objektiv än.. ska testa några olika och se vilket resultat det blir.

 

KDA har du testat någon annan optik än din sigma till din?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Markus! Ja tjejen har ett 300mm Canon objektiv till sin systemkamera, 4.0, Fungerar alldeles utmärkt, har även provat Sigma 100-300 mm, Jättebra objektiv det också! Kul att du fått Ef adaptern! Själv är jag för tillfället så nöjd med min Sigma 50-500 eftersom jag har hela spektrat. Dessutom blir bilden helt okej.

 

Har även provat lite billigare objektiv till kameran, men personligen tycker jag att det är ganska stor skillnad på skärpa gentemot de lite dyrare.

 

Det kan ta lite tid innan jag kan svara här på forumet beroende på att vi har flyttat, därför har vi inget internet hemma på 20-30 arbetsdagar från den 1 september. Kommer ibland åt datorn på jobbet!

 

Ha det bra!

 

KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej Markus! Nu har vi äntligen fått tillbaka internet! Ville bara berömma dig för din film i Uwol challenge, Njutbar, önskade bara man kunde få se den i bättre komprimeringsform!

 

Bra jobbat!

 

KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena och tack...

 

Det var en kort produktion (i tid att producera), men jag tycker att resultatet blev bra. Ska du inte ställa upp i nästa omgång? De har 6 tävlingar/år och de är varannan månad. Det är riktigt kul och man får konstruktiv kritik på allt man gör, mycket bra forum.

 

Jag har nu köpt en 50-200mm L optik till min kamera... testade den nu under veckan när jag filmade Strömstare i Dalälven, ett riktigt bra resultat.

Förra helgen var jag även uppe i Dalarna filmade en gruvfilm som jag ska klippa under kommande vecka, den kommer läggas upp här på forumet när den har släpts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...