Jump to content

film?

chefen

Recommended Posts

varför håller man egentligen på att spela in film?

jag menar gör film världen till en bättre plats. sagan om ringen till exempel; kostade väl närmare 300 milj dollar, till vilken nytta egentligen. förutom att underhålla. de pengarna skulle kunna gå till behövande. hollywoods stora skådespelare kan tjäna flera hundra miljoner på en och samma film, är dom egentligen värda alla de pengarna. det är rätt sjukt när man tänker på det.

välkommen till verkligeheten

Jag skulle säga att filmbranchen är det minsta man borde haka upp sig på, dags att öppna ögonen...

Visst gör film världen till en bättre plats, Rörlig bild är ett utmärkt medium att förmedla åsikter, ideer, kännslor och tankar. Men då bror det förståss ganska mkt på vad för slags film man kollar på

Vänd på kakan istället och se till de arbetstillfällen filmen skapar; en filmproduktion kan ju engagera folk i en omfattning av en mindre stad i flera månader. Film är en industri, i andra hand en konstform.

Men att få runt 100 mkr som skådespelare bara för att spela in en rulle kan verka ganska sjukt. Men å andra sidan lär väl de omsätta pengarna i investeringar m.m. som gör att pengarna förmodligen går runt lika mycket som om de hade spridits ut till 100 personer i stället.

Att filmbolaget slutligen bestämmer sig för att göra filmen har helt klart med pengar att göra, varför skulle de annars hålla på. Men det var ändå vågat av New Line att våga spela in alla tre delarna av filmen på samma gång. Men Peter Jackson gör inte filmen för att tjäna pengar... Han skrev manuset långt innan något filmbolag var med på att göra filmen. Han gör film precis av samma anledning som du eller jag gör film, för att vi älskar det. Och försök inte säga emot.

"Tror inte den är gjord med ädlare mål än en brödlimpa är gjord." Skulle vilja se dig säga det till PJ och ha en diskussion angående det. Peter Jackson är en av de få filmskapare idag som gör filmer på grund av saker än pengar...

Det beror ju på vad man menar med "i grund och botten". Jag menar att Sagan om ringen (filmerna) är mer en affärsidé än ett konstnärligt projekt.

Peter Jackson har väl ändå inte skrivit manus till Sagan om ringen? Han plockades väl in av produktionsbolaget endast för att regissera?

På imdb så står det att Frances Walsh skrev manus.

Ehm, nu är du ändå ute och cyklar...

I grund och botten kanske är ett felaktigt uttryck från min sida, så okay det kan misstolkas. Peter Jackson jobbade på manuset i fyra år, han tog kontakt med produktionsbolaget och de ville göra filmerna. Från Peter Jacksons sida tror jag varken det var ett konstnärligt projekt eller en ren affärsidé, det handlar om Jacksons kärlek till böckerna osv...

Peter Jackson, tillsammans med sin fru (Fran Walsh) och Phillipa Boyens. Tror du mig inte kan du alltid kolla in IMDB, men du verkar inte behärska det så bra....

http://www.imdb.com/title/tt0120737/fullcredits#writers

Så nej han plockades inte in, tror inte PJ skulle vara det första man väljer att plocka in heller, hans meritlista är väl inte övertygande när det gäller just den här typens filmer...

Aja hur som helst så behöver vi inte diskutera detta mer, såvida ni inte har några riktigt bra argument förutom "MY ASS" osv...

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...