emil_frojd Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Hej! Jag undrar om det är någon som har koll på om det finns ätbart glas och vart man får tag i det? Det funkar även med porslin eller bestik. /MVH Emil 0 Quote
jmalmsten Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Sockerglas ska enligt uppgift vara ätbart, det är ju mest socker och sirap och annat ätbart, men din tandläkare kanske inte tycker om det;) vart man får tag i det? dom enda ställena jag sett något om detta skriver att man gör det själv, proffsen har gått över till andra ämnen som inte är ätbara kanske jag bör tillägga, så om du köper av folk så fråga om just den aspekten: "Är den ätbar?" så att det inte behöver bli onödiga resor med plingplongtaxin till plåsterstugan :D 0 Quote
TDA Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Läs mer här: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=547&page=1&pp=25 Jag tror att ett stort problem med att tillverka själv är att få det jämnt och utan bubblor. Även om du skulle få något halvt genomskinligt är det nog inte helt trovärdigt. Har för mig att någon i något sammanhang nämnde ett "skakbord" som används vid tillverkning, för att slippa bubblor. Men det kan jag ha drömt eller så rörde det något annat. Det mesta står hur som helst i den tråden. 0 Quote
Wallin Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Ett "skakbord" för att slippa bubblor låter faktiskt ganska troligt, eftersom man vid filmframkallning skakar och slår framkallningsdosan mot ett bord för att undvika att luftbubblor fastnar på negativen. 0 Quote
00Bengtsson Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 [citat=jmalmsten]Sockerglas ska enligt uppgift vara ätbart, det är ju mest socker och sirap och annat ätbart, men din tandläkare kanske inte tycker om det;) vart man får tag i det? dom enda ställena jag sett något om detta skriver att man gör det själv, proffsen har gått över till andra ämnen som inte är ätbara kanske jag bör tillägga, så om du köper av folk så fråga om just den aspekten: "Är den ätbar?" så att det inte behöver bli onödiga resor med plingplongtaxin till plåsterstugan :D[/citat] stelnat sockerglas ska väl vara rättså hårt? är osäker att man kan svälja sådana vassa saker. 0 Quote
TimTom Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Håller på och gör lite glas nu, ska se hur det blir. 0 Quote
emil_frojd Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Du får gärna höra av dig när du väl har det klart sen undrar jag om det finns möjlighet att köpa ett. /MVH Emil 0 Quote
Dragonfluff Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Hejsan, Behöver glaset sväljas nödvändigtvis? Det går ju att använda silikonglas. Detta har en mjuk, gummiliknande konsistens och ser fullt trovärdigt ut. En tanke vore att man tuggar detta och sedan spottar ut det och skjöljer munnen efter scenen är klar. lycka till! /Sara Hjalmarsson 0 Quote
wääuu Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 kolla butterix eller nåt borde finnas ätbara tallrikar eller nåt. annars kan du ju ta bruna tallrikar och baka en av pepparkaksdeg ;) 0 Quote
emil_frojd Posted December 19, 2005 Author Posted December 19, 2005 Jag ska ha det hlea till ett levande rollspel så jo jag behöver kunna svälja det men nu har jag ju fått tag i receptet så jag får väl testa helt enkelt. Men tack för all hjälp. Jag hör av mig när jag har testat. /Emil 0 Quote
Rymd-musen_sune Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 du kan ju alltid göra en form som typ en tallrik där du heller i vatten och fryser det till is,sedan så målar du isen till vitt med någon ätbar färg 0 Quote
Christian van Caine Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Nyfiken, vad är det du ska göra med glaset på lajvet? Ska du verkligen äta det eller är det bara en säkerhetsgrej?? 0 Quote
emil_frojd Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Tanken är att jag ska äta det ja eller ialla fall någon del av det. Kanske inte hela. /Emil 0 Quote
Recommended Posts