Gå till innehåll

DV-överföring utan hack?


Sudde

Recommended Posts

Jag har en ganska dålig dator, så den klarar inte av att spela upp film som jag har redigerat utan att hacka... Därför lånade jag en polares dator, 2,8 Ghz och 1024 mb i ram. Den klarade att spela upp filmen utan problem... Men när jag skulle föra över filmen till kameran igen via dv-in blev det ändå rätt så hackigt på sina ställen...

 

Går det att undvika detta på något sätt?

Jag använder Premier... Till saken hör att jag spelade upp filmen i projektet så att säga, kanske vore smartare att exportera filmen och sedan spela upp den och föra över till kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tjänar troligen liiite prestanda med att först exportera ut och sedan överföra den färdiga filen.

 

Problemet är att datorn måste kunna spela upp materialet i full hastighet för att kunna föra över det (det går ju i realtid).

 

Om det är dit grafikkort och sådant som är begränsningen så kan man ju exportera till DV kamera utan att bilden visas på datorn. Då är det mest hårddisken som jobbar. För att optimera den bör du köra någon defrag-program som städar upp disken så den fungerar effektivare. Lägg även filen på en disk / partition som inte systemet använder.

 

Om du kör på PC har du säkert ett Firewire PCI-kort. Om du samtidigt har något videokort som Premiere använder sig av så kan det faktiskt försämra prestandan. Din gamla långsamma PCI-bus får då troligen skyffla video till två olika PCI kort ssamtidigt vilket är onödigt just vid överföring till DV.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Men... Hur gör man egentligen för att exportera ett färdigt projekt till kameran?

 

Om jag exporterar ett projekt till en fil skall jag då lägga in denna fil i ett nytt projekt och sen exportera till kameran?

 

Eller kan man exportera en fil direkt till kameran på något sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rendera ditt projekt, sedan tar du "Export to tape" under Export timeline, sedan klickar du "activate recordingdeck" då ska det funka om du har kameran rätt inkopplad och så...

 

Annars är det väl bara att du ringer Supporten, de brukar vara ganska hjälpsamma där...

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men även att projektet är renderat så tänkte jag att datorn skulle slippa läsa alla effekter, transitions och så vidare. Om man då lägger in ett exporterat klipp och sedan exporterar det till kameran borde det väl gå åt minder datorkraft eftersom det endast är ett enda långt klipp att hålla koll på och inte en massa effekter o dyl?!

 

Hmm... fattar du vad jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

jag tror inte att det går snabbare om du exporterar ett klipp för att senare importera det. när man väl har renderat projektet och spelar upp det så läser inte datorn in alla transitions längre och så utan refererar bara till preveiwfilerna på datorn... så det blir i princip samma sak

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...